Mikael_L
Jag söker en lösning på problem här i familjen.

Vi känner alltmer att vi förlorar kampen mot att ungarna inte ska sitta framför sina skärmar jämt.
För att inte tala om de uppslitande kamperna för att få de att avbryta och komma och äta eller göra läxor.

Vi måste införa regler.

Men jag är också sugen på tekniska begränsningar. T.ex. en "taxameter", som ger barnet en viss tid varje dygn, som man själv styr över när man vill ta ut. Ungefär ett tidur som man starta/stoppa allteftersom.

Tips, tankar och idéer tas tacksamt emot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om de inte har eget abonnemang så finns det ju i vissa routrar möjlighet att tidsbegränsa internetaccessen. Jag tillämpar det själv med blandad framgång. Det finns trots allt mycket man kan göra med en padda även utan internet så effekten är inte så skarp som man skulle kunna önska.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Efter att själv vara lite av en dator och spelnörd så har det så klart ärvts av våra 4 barn.
Man måste se om det verkligen är ett problem.
Att införa fasta tider tror jag inte på, det finns inget som är så störande att bli avbruten mitt när nått börjat. Detta tillvägasätt har man slutat även i förskola/skola när barn jobbar/leker med paddor och datorer att tex 10min sen klipper vi fungerar inte och skapar stress och frustration.

Vi har hos oss lärt barnen att tex man börjar inte med nått som man inte kan avbryta ifrån när det tex är dags att äta osv.
Barnen måste lära sig planera och man ska lära dom att det är viktigt med pauser och fysiska aktiviteter som lek och idrott.
Datorer och spel är ett intresse som man ska uppmuntra och inte motarbeta.
Sen så klart gör dom inte läxor så får man markera och det gäller så klart inte bara mot skärmtid utan vad som helst som gör att dom inte gör läxor.

Tilläger att jag själv har gammeldagstänk i detta också.
Tex tycker jag det är helt ok om barnen spelar några timmar minecraft över nätet med kompisar än tex petar på ipad i nått meningslöst gratis spel.
 
Redigerat:
  • Gilla
sulfobus och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har provat lite det nyfniken tipsar om, att ställa tider i routern.

Och visst funkar det, men det är samtidigt lite skit också, jag håller med TheGame här. Det är inte speciellt bra att internetaccessen plötsligt bryts, kanske precis när man håller på med något viktigt/bra.
Föder mycket frustration. Jag vill ju egentligen att ungarna lär sig att ta eget ansvar, växa upp typ, och då är det ju bättre med något som gör att man själv får portionera ut sin datortid efter behov och eget ansvar.

Jag ska kolla upp de där windowsfunktionerna, de verkar lovande.
Men först måste jag alltså uppgradera från XP till Win7 då ... ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Provade detta men sonen blev vansinnig av detta och jag fick ge mig. Jag tror man måste börja med det här väldigt tidigt så att barnen vänjer sig vid begränsningarna, jag försökte föra in det alldeles för sent...
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
hanpa skrev:
Provade detta men sonen blev vansinnig av detta och jag fick ge mig. Jag tror man måste börja med det här väldigt tidigt så att barnen vänjer sig vid begränsningarna, jag försökte föra in det alldeles för sent...
Ett argt barn bör inte skrämma en förälder, nu menar jag inte ditt barn, men jag är helt övertygad om
att vårt samhälle hade mått bättre av föräldrar som sätter tydliga gränser och regler för sina barn.
 
  • Gilla
nicke1 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag ska kolla upp de där windowsfunktionerna, de verkar lovande.
Men först måste jag alltså uppgradera från XP till Win7 då ... ;)
I win7 kan jag begränsa till fast inställda klockslag, men inte någon funktion med tilldelad datortid per dag.
Det verkar komma i win8.
 
D09
Sätt upp enkla regler: principer som ni lätt kan kontrollera och följa

T ex

läxor före dator

Dator x antal Tim / vecka.

Lika mycket datortid som annan aktivitet t ex idrott etc

Sen är det inte fel att vara duktig på dator men spelen idag är så välgjorda och multiplayer har ju inget slut.

Håll en fast konsekvent linje
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
Detta är ett bekymmer för alla förldrar idag verkar det som. Dottern spelar SIMS och Mincraft och lillebror 9år spelar Minecraft på datorn, Clash of clans eller vad fan skiten heter på telefonen och han kan trolla fram nåt på Wii om det behövs med, dvs då jag temporärt har förverkat dator och telefon.

Varje helgdag vaknar han vid 7-7:30 och spelar 1-2h innan frukost. Jag vet inte om jag vill veta hur många timmar han lägger på det / vecka.

När han har spelförbud så går han in på Youtube på TVn och tittar på nördar som spelar Minecraft och kommenterar sin egen spelning eller motsvarande för Pokemon istället.

Jag har försökt styra och odla intresset genom att köpa en programmerbar robot som dom båda kan programmera via datorerna eller telefon men det har gått trögt. Jag har googlat fram bilder på nördar med utstående tänder, tjocka glasögon, sjuklig fetma och talat om att sån blir man om man spelar varje dag men det var tydligen inte avskräckande. Vad fan skall man göra? Det håller inte att sno deras prylar. Och stryper jag nåt så finns det nåt annat med skärm att droga sig med. Jag ser absoluta paralleller till ett osunt beroende.

Brist på andra aktiviteter finns inte, båda ungarna spelar fotboll, innebandy och spelar golf. Vi har förutsättningar för alla former av spontanaktiviter med stor gräsmatta, fotbollsplan 100m bort, stor skog runt knuten med perfekta skogsbanor för mountain bike mm men det är på det området paddjävlarna snor för mycket tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
j.f.s
Har ungefär samma situation som dig fsn och även våra har fritidsaktiviteter (mtb, orientering och längdskidor) gott om kompisar i närområdet, skog att röra sig i, studsmatta och jag vet inte vad men ändå är det Roblox, Minecraft och Overwatch som för det mesta vinner trots att de verkligen gillar de andra aktiviteterna. Det positiva med spelandet är att intresset för att lära sig engelska ökat.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
F
j.f.s skrev:
Har ungefär samma situation som dig fsn och även våra har fritidsaktiviteter (mtb, orientering och längdskidor) gott om kompisar i närområdet, skog att röra sig i, studsmatta och jag vet inte vad men ändå är det Roblox, Minecraft och Overwatch som för det mesta vinner trots att de verkligen gillar de andra aktiviteterna. Det positiva med spelandet är att intresset för att lära sig engelska ökat.
Men vad skall man göra, skadan måste minimeras? Tom när vi betalt dyrt för en vintervecka i Norge med både utförs- och längdskidor så är det svårt att hålla avkomman borta från skärmen.

Ungarna är sportisar och jag har för avsikt att fortsätta ha det så.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Ett argt barn bör inte skrämma en förälder, nu menar jag inte ditt barn, men jag är helt övertygad om
att vårt samhälle hade mått bättre av föräldrar som sätter tydliga gränser och regler för sina barn.
Du har rätt men det finns alltid en gräns där man väljer att inte vara så principfast. I detta fall blev sonen helt oregerlig, började spotta och fräsa, hota med att ha sönder olika saker, Visst detta är inte OK på något sätt men att stå på sig i detta läge skulle ha blivit rätt tråkiga konsekvenser. Som sagt, börja med detta tidigt så det inte blir ett stort steg för barnet... Sonen är vuxen nu, det har gått bra för honom så det var nog inte stå farligt med att han satt länge vid datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.