Ritning?
 
  • Gilla
Armin
  • Laddar…
@PeTi snyggt! Hur loggar och larmar du?
 
Ritning saknas tyvärr. Byggde efterhand runt klipparen :)
 
Jag har satt en microbrytare som aktiveras när klipparen är i laddaren. Den i sin tur är kopplad till en MySensors node som skickar informationen till mitt hemoutomations system som idag är en Vera Edge. Själva loggningen görs via Node-Red som logik, Infllux som databas och Grafana som grafiskt gränssnitt. Dom tre senare ligger på en Raspberry Pi 3 som läser ut Mqtt sändningar från Veran. Själva larmet om den inte är tillbaka i tid styrs i Node-Red med timers som om den inte får en reset signal inom rätt tid skickar en push notis via pushbullet.

Jag hoppas det var någorlunda förståeligt ;-)
 
  • Gilla
fotord
  • Laddar…
Ok ok. Kör också med en Vera Edge men MySensors har jag inte provat. Är det lätt att komma igång med?
 
nortish skrev:
Ok ok. Kör också med en Vera Edge men MySensors har jag inte provat. Är det lätt att komma igång med?
Har man programmerar lite Arduino så är det inga större problem. Det finns gått om exempel på mysensors.org

Man kan komma till samma resultat med en ESP8266 om man vill. Dessa frågor hör kanske hemma någon annanstans på detta forum då denna tråd nog mest ska innehålla bilder. Hittar du någon tråd som passar så tagga in mig så kan jag fortsätta svara om du har fler frågor. Det kan säkert reta någon med dessa inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
nortish
  • Laddar…
Jag vill gärna få bekräftat innan jag byter ut bordet till ett hus.
Jag har en Worx Landroid M WG790E.1.

Jag tycker att klipparen vänder ut ganska snabbt efter att ha backat ur laddaren
och går iväg.
Med ett normalt hus:

Trähus för robotgräsklippare av typen Worx Landroid med sluttande tak och öppen ingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klarar klipparen utan att krocka med väggen?


Eller behövs denna konstruktion:
Ett litet blått och vitt robotgräsklipparhus med öppen framsida och lutande tak, placerat på ett bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har inte sett att man kan styra Worx-klipparen så att den tar hänsyn
till hus eller backar längre ut.
 
Urbackning och inkörning kommer att gå bra. Klipparen kommer att träffa vänstra väggen under normal klippning, eftersom slingtråden ju ligger centrerad under huset och inte nås av klipparen sensor.
 
HasseTeknik skrev:
Urbackning och inkörning kommer att gå bra. Klipparen kommer att träffa vänstra väggen under normal klippning, eftersom slingtråden ju ligger centrerad under huset och inte nås av klipparen sensor.
Tack för svaret...Jag satsar på hel vägg.

Jo jag är med på att roboten kommer att köra in väggen pga trådens placering. Jag får väl göra den extra stadig :).
 
Lazzeman skrev:
Jag vill gärna få bekräftat innan jag byter ut bordet till ett hus.
Jag har en Worx Landroid M WG790E.1.

Jag tycker att klipparen vänder ut ganska snabbt efter att ha backat ur laddaren
och går iväg.

Klarar klipparen utan att krocka med väggen?

Jag har inte sett att man kan styra Worx-klipparen så att den tar hänsyn
till hus eller backar längre ut.
det är väl bara mäta efter att du sett roboten köra in/ut ur laddaren några ggr.!?? Är du osäker är det ju bara sätta ner pinnar i marken där hushörnen hamnar och se hur klipparen klarar av hindrena.
 
Jag har nu fått så mycket inspiration från denna tråden att jag bara måste bygga en mekaniskt självstängande port. Hinner inte riktigt ännu (har för många andra projekt på gång), men det hade varit roligt att kunna bygga en takskjutport, jag har inte sett någon mekaniskt styrd sådan ännu i tråden.

Har en idé om att det borde gå att använda några överblivna bitar kanalplast till detta. Om man skär ut så att enbart ett lager kanalplast finns kvar där man vill att den skall böja sig så borde det fungera. Har gjort en provbit och det verkar fungera bra. Den stora frågeställningen är snarare hur jag skall hålla nere friktionen så att den lätt rullar upp utan att lägga på en massa vikt i form av hjul och axlar (vilket inte fungerar om den skall vara mekanisk). Möjligen att det skulle fungera om man har stora hjul som porten rullar upp på (samma diameter som gräsklipparens hjul ungefär, kanske en aning mindre), men jag vet inte riktigt om det kommer att fungera. Måste troligen lägga in en vikt i botten av porten i alla fall, annars böjer den sig inte på vägen ned. Får klura lite mer på detta. Om någon har en bättre idé för en mekanisk takskjutport så tas den tacksamt emot!

Jag vill inte ge mig på att styra den med elektronik, då det riskerar att bli dyrt att bygga och framförallt att underhålla över tiden. Dessutom är det roligare med enkla mekaniska lösningar, enligt min uppfattning...
 
  • Gilla
Mikael1974
  • Laddar…
Hej!
Har just köpt min första robot och har en fundering.
Hade en liten plan på att låta den parkera under altanen men fattar inte hur jag skall göra med begränsningskabel då?
I manualen står det att den bara kan placera laddstationen längs kabeln men jag undrar om någon klurat ut om man kan lösa det på något annat sätt.
Kabeln går alltså längs med min altan och jag skulle vilja att den på något sätt kunde ta sig 90 grader höger för att parka under alltanen.

Tacksam för tips

Anders
 
Vald har du för klippare?
Har en Husqvarna som parkerar under altanen, kolla bilderna i post #484. Begränsningskabeln följer altanen och "viker in" 90 grader vid laddstationen. Går inte alltid in direkt men efter ett par försök hittar den in och laddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.