Kastar mig helt fräckt in i denna tråd för er i Svärtinge. Skulle också bygga där först på lite olika tomter som vi hade på gång, men vi fastnade inte riktigt för någon utav dom, men sen fick vi tag på tomten vi köpt nu på andra sidan Norrköping. Innan vi bestämde oss var vi väldigt intresserade av en tomt i Åselstad. Men sen när vi fick priset så kan man lungt säga att vi hoppade av. 750000:- + VA och el...... och detta är i Norrköping och inte ens strandnära. >:(....................puuuu! Så det blev på andra sidan sjön istället och avsevärt mycket billigare :D

Det blir ett Funkis med Trivsel nu.....

Kul att läsa om hur det går för er där ute vid sjön. Det byggs hej vilt där ute nu. Nu börjar ju Modulenthus område att komma upp också men sina minitomter..... ;)

Calle jag läste nåt om att du trodde erat bygge skulle bli försenat... Vad är det som strular då?


mvh
 
Nja, jag vet inte om jag skulle vilja sänka mig så lågt som att bygga ett Trivselhus men ditt hus ser ju ut att kunna klara kraven för Nedre Svärtinge iallafall!  ;)

Fick just godkänt på bygglovet så allt är OK. Byggsamråd inom några veckor och sedan är det markarbeten som väntar. Tyvärr ligger all jä..la sly och grenar kvar på tomten så det får väl bli ett ryck och gå fram som en mullvad när solen har gjort sitt!? Om ni ser en  skogsbrand i Övre Svärtigne framöver så var lugna. Det är bara jag som eldar upp allt sly och grenar. Om grunden är klar kan vi som tidigare nämnt kanske ha en egen majbrasa. Undrar om brandförsvaret godkänner det??  ;D ;D ;D

Håller just nu på och kollar frånluftvärmepumpar. Det blir med stor säkerhet en IVT 495 Twin med jordkollektorelement. Kan inte riktigt hitta en motivering till bergvärme med våra dryga 180 kvm så vi får väl elda i kaminen när det blir riktigt kallt.
 
Skönt att få godkänt för "träsket" iallafall................. :cool:

Gratulerar till bygglovet då. Hur lång tid har det tagit för dig?
Vi ska nämnlligen inom några veckor också lämna in ansökan. Nu har vi redan positivt förhandsbesked och sen ska vi ordna med grannmedgivande själva så det det borde gå snabbt tycker jag. Avstyckning är också igång......... börjar bli många bollar i luften nu!

Skönt att man köpt en "färdig" tomt säger jag så man slipper den här avverkningen, ta bort stubbar, frakta bort ris ;) och sen anlägga tomt. Jag hoppas inte tomten blir helt förstörd under vårt bygge för den är jättefin idag......... ska hålla koll efter skogsbränder när jag åker igenom Svärtinge varje dag till och från jobbet....

Vi är också inne på en IVT 495 Twin för jag tror den blir bäst i ett hus på ca 160 kvm. IVT 490 är standard men tror den blir för klen och elen måste gå in hela tiden på vintern.... Bergvärme kan inte jag heller se att man kan räkna hem på ett hus i min storlek....

Du ska kombinera med jordvärme då eller?

mvh

 
Av bilderna som du skickade så har du ju strandnära nu!  ;) Till dammen alltså!  ;D ;D

Tomten ser som sagt kanon ut. Det kommer nog att blir jättefint när det är klart (även om det aldrig blir lika fint som i Svärtinge givetvis  ;)!)

Måste passa på och kivas lite med dig eftersom du hamnade på "fel" sida om stan! På vilka vägar tittade ni på tomter i Svärtinge förresten?
 
höpp höpp höpp, bryter mig in här i Er konverastion Brodén.. Nu när du snart är Svärtingebo, så måste du lära dig en sak. I Svärtinge finns INGA gator, bara vägar..:)

Men du lär dig nog så snart du flyttat hit..;)
 
Carlsson, jag har förhoppningar om lite mildväder nu i helgen så att jag kan riva altanen, och sen är det igentligen bara att dra igång med grundläggning.
Grävarn ville dock helst dra igång när snön var i alla fall nästan borta, så det kan väl iofs dröja lite till...
 
Mitt bygge är inte försenat....var lite orolig ett tag men den 28/4 flyttar vi.

Bergvärme är inte "lönsamt" öht på hus under 200 kvm....vi har ju 232 kvm + uppvärmt garage på 54 kvm så det blir lite yta och det klarar inte frånluftspumparna. Annars är 495 ett bra val för er tror jag.

Vi skulle kört jordvärme men det blir lite kass effekt och risk för sättningar med mycket ledningar. Nu blev det bergvärme då man kan konvertera systemet på sommaren och få kyla ut i ventrören....."gratis" AC med andra ord.

Douglas....då får väl vara med i vår tråd då.....Kårtorptråden har kanske inte så många besökare.... ;)

Såg bilderna på din tomt på hemsidan och det ser kanon ut! Lycka till!
 
God morgon.......

Tackar för åsikterna om tomten. Som sagt bara att hoppas att inte för mycket blir förstört under byggets gång......
Brodén: Vi kollade först på Modulenthus tomt nere vid kyrkan där dom byggt tre enplanare nu, men nu när jag ser hur nära husen liger varann så är jag glad att vi inte tog den..
Sen kollade vi på två tomter på Mellanvägen 3 och 5. Idag är dom obefintliga och utan väg fram men de hade samma panorama utsikt som du har......... men hela tomten var ett stort berg så man hade nog fått fjäska bra för sprängkillarna om man skulle rott hem det där projektet. Jag vill ha stor gräsmatta på tomten och självklart en egen "sjö".. ;D ;D
Sen kollade vi på Eksjöhus olika tomter lite överallt i Svärtinge och sen kollade vi ganska nyligen på en avstyckad tomt ganska tidigt på G:a landsvägen med utsikt över eran lilla pöl........ ;)

Tack för inbjudan i tråden. Tror inte heller det blir så många i Karstorp tråden... ::) inte så många svar heller om man söker.........

Ja en 495 passar nog mig och Brodén bäst men du har ju "lite" mer utrymme Calle så då är det nog ett lätt och rätt val med bergvärme......

 
Var ute på tomten idag och skulle rensa undan lite ris och sly, trodde jag! Skara som man kunde gå på och när man väl sjönk igenom så var snödjupet ca 50 cm. De få grenare som stack upp var det någon som hade gjutit fast i backen kändes det som när man skulle dra upp dem.

Det är väl bara att inse att det blir till att vänta till snön smälter. Får ringa markentreprenören på måndag och höra om han kan köra sitt race iallafall!?
 
Calle Anka skrev:
Isolde....bidde det Svärtinge?
Jag får hålla tillgodo med vidderna här ute på åkern på andra sidan stan, sett från er i Svärtinge.  :p
Men visst, jag står med i tomtkön och snart borde det vara min tur att få plätt numero due tilldelad. Svärtinge lockar, definitivt. Klippan/branten utmed RV51 mot Finspång med den storslagna utsikten över Glan har potential att behaga oss finsmakare.  ;)
 
Jaha då sitter man här i Funäsdalen och kör Byggahus.se via 3G telefon och dator....kanon!

Brodén....det är väl bara att vänta några dagar så kommer nog våren skall du se....om jag vore dig skulle jag be markkillen ta bort riset....det tjänar du på....åtminstone din rygg!

Isolde....varför vänta på tomtkön? Norrköpings Kommun är inte direkt snabba med sina tomter och dessutom får du ju inte alltid det man helst villl ha.

Det finns fortfarande ett antal sommarstugor i Svärtinge som till rätt peng väntar på att rivas...hitta läget som ni vill ha och ta sedan reda på vem som äger plätten! Lycka till!
 
Calle Anka skrev:
Isolde....varför vänta på tomtkön? Norrköpings Kommun är inte direkt snabba med sina tomter och dessutom får du ju inte alltid det man helst villl ha.

Det finns fortfarande ett antal sommarstugor i Svärtinge som till rätt peng väntar på att rivas...hitta läget som ni vill ha och ta sedan reda på vem som äger plätten! Lycka till!
Det är alldeles riktigt som du påpekar, men allt uppe på branten tycks vara upptaget. Dessutom tvivlar jag på att priset skulle vara det rätta, om man nu mot all förmodan skulle hitta någon som var beredd att sälja sin tomt. För övrigt håller vi som bäst på med vårt hus på andra sidan stan, så det brinner inte i knutarna direkt.

Det riktigt intressanta i sammanhanget vore om kommunen bestämde sig för att stycka branten västerut utmed RV51. Utsikten där får en att tappa andan. Tomtpriser lär inte heller hamna på "kommersiell" nivå, om man köper direkt av kommunen. Man får hoppas att byggboomen i Svärtinge håller i sig, och får till följd att kommunen bestämmer sig för att exploatera branten.
 
Fick goda nyheter från Vallsjöhus igår. Mark/grundarbetena ska påbörjas så fort snön smält bort från tomten. Det blir väl att köpa en stor säck med vägsalt och en stor blåslampa så man hjälpa våren på traven. ;D

Calle: Har funderat på att snacka med Micke om att ta bort riset. Dock måste alla 3 meters stammar släpas bort så att han inte kör sönder dem. Det blir ju ett par kubik med gran och björkved som kan komma väl till pass om det blir en vargavinter till.

Angående fråluftsvärmepumpen så fick jag tilläggspriset från husleverantören igår. Det skulle kosta att uppgradera IVT 490 till 495 Twin (med installation, markslang och grävning) + 39 000:-. Vet inte vad IVT 490 kostar i grundutförandet men jag tycker att det låter lite väl saftigt. Så nu ligger blicken på en Comfortzone CE50 istället. Hoppas få pris på en sådan under dagen. Ska tydligen vara lite dyrare än 490:n men klarar 5kW på bara frånluften. Man slipper med andra ord markslingan. Dessutom är det ju en svensk tillverkare och uppfinnare som tillverkar den. Är det någon här som har erfarenheter av Comfortzone??
 
Calle Anka skrev:
OK då lyfter vi tråden.....vad är status på era byggen nu?


Fredrik....dig har vi dålig koll på! Men du är ju färdigbyggd...eller?

Shoot!

/Calle

Färdigbyggd, Nja blir man det ?? Då finns det ju iaf hopp :)

Skämt o side Huset är nog klart får man säga. Byggde ju ett ganska traditionellt
1 1/2 plans hus från Trivselhus för tre år sedan på Kraftvägen.

Men saknar garage helt ( Har plattan färdig ), Håller på att avsluta byggnationen av ett litet gästhus/föråd på tomten.

Samt det underbara arbetet att försöka att skapa något som kan kallas en planerad
tomt och inte kallhygge, grustag/leråker mm.

Här kommer baksidan av Svärtinges stora tomter, men skönt att ha lite plats att bo
på också.

Årets projekt är nog tomten och all den schakt jag behöver frakta hit för att kunna
fylla ut över sprängsten mm. Har ni gjort detta så vet ni hur billigt det blir med en lastbil som kör och en grävare som fixar. Skit mycket pengar som rullar, Snabbt rullar
de också.
Men det måste fixas, det är ju ganska faligt med små vattensamlingar lite här och där och till nästa sommar är det en liten hulligan ;) på 1,5 år som säkerligen inte är blyg för att springa omkring.

M VH Fredrik

 
ÅÅ, nu har frugan helt plötsligt kommit på att vi "kanske skulle ha ett fönster där med", på samma plats som jag frågade om minst 5 ggr om innan bygglovet söktes.

Är det kört eller går det på ett enkelt sätt göra en ändring när bygglovet är klart och bygganmälan är inlämnad?
Man törs väl inte slänga in ett fönster utan att säga nåt antar jag..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.