Ung äppelgurka med vissnad blomma mot oskarp bakgrund, text "Sanda odla ÄPPELGURKA" i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännande!
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Äppelgurkan får du dokumentera! Intressant kombo!
 
Det enda jag gjort i trädgården denna välsignade dag med blå himmel är detta :)

Tvätt hängd på tork utomhus med en klar blå himmel över en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För utom lite annat smått, som att hjälpa hustrun med att kångka runt på pelargoner som skulle ut.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
I morse hade vi en gigantisk sandlåda med outnyttjad gungställning även den modell gigantisk.

Stor gammal gungställning av trä i en tom sandlåda som ska bli ett grönsaksland, med landsbygd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ikväll har vi 100 kvm fri yta att konvertera till grönsaksland och jag behövde inte lyfta ett finger. Att skänka otympliga saker på rot via FB-grupper är guld värt! (y)

Tomt markområde vid solnedgång, förberett för att bli grönsaksland, med en gungställnings grund kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2 och 2 till
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
Äppelgurkan får du dokumentera! Intressant kombo!
Hehe.. rund gurka! Sist vi odlade den (när vi bodde i Sundsvall) fick vi jättemånga "äpplen" med gurksmak.. (y)
 
Leker med trädgårdstraktor, majs vill vara med i år.....
Utökar området lite.....
Glad pojke kör trädgårdstraktor med odlingsbäddar och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra gillar spadar.

Person gräver jord med spade för utökning av trädgårdsområde i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmen är på gång, snart är det dags för utplantering.
 
  • Barn står på vit markduk bredvid nygrävd jord i trädgården inför utplantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
Varit på Trädgårdsdagar på Liseberg, känns tyvärr som att det blir sämre/tråkigare för var år som går. Kom i alla fall därifrån med sju dahliaknölar och 20 liljekonvaljer.
 
KristinaRT
Full rulle idag, vill ju vara ute när det är 19 grader och sol :)

Rensat trädgården på kirskål
Klippt gräsmattan
Flyttat ut några medelhavsväxter från växthuset
Vattnat ut aluminiumsulfat på hortensian så den ska bli blå och inte fjantrosa :)
Potionerat ut Myrr i växthuset
Administrerat provado-pinnar till tre växter med sköldlöss efter vintern
Rensat djuphålan i dammen på småsjösten
Rensat pumpens filter på gojs
Satt stenmatta på en dammkant och kantmatta på andra kanten
Tvättade sjöstenen så leran försvann och märke samtidigt att vi nu har 4 grodor som flyttat in i dammen (y)

Har dessutom lyckats bränna mig på näsan, så barnen går runt och nynnar på Rudolf m röda mulen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har börjat klappa ihop lite snabbt och enkelt en liten kompost, utav några engångspallar. Drygt hälften klart.
Halvfärdig kompostlåda under konstruktion av återanvända engångspallar på en trädgårdsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L skrev:
Har börjat klappa ihop lite snabbt och enkelt en liten kompost, utav några engångspallar. Drygt hälften klart.
[bild]
Hade tänkt banka ihop nåt liknande av utrangerat 45x170 tysk-iptregnerat (LT) virke. Skall du ha nån lucka i nederkant?

Snickrade snabbt ihop en "potatispelare" på 70x70cm som det bubblades om i tråden för nån månad sen och satte 6 potäter. Det var "quick and dirty". Annars har det varit 10h arbete med poolbygget idag.
 
Vi har planterat vår första rabarber!
Fick en "planta" av en granne som nu skall vårdas ömt.

Hustrun är fenomenal på rabarberpaj. Mums (y)

Nyplanterad rabarber stöttas av träpinnar i trädgård, stora gröna blad synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Och hönsen undrar varför de måste bo i det trista hönshuset.

-Kan inte vi också få komma in och sitta i soffan och titta på Let's dance och Mello?

Tupp står framför en vit husdörr bredvid blommande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Mikael_L
Åsså gjorde jag komposten klar.
Igår kväll hade jag inte bestämt hur jag skulle göra framsidan, med luckor el dyl, eller bara slå ihop den.
Men nu blev det spår som jag skjuter ner plankor i, och jämfört med bilden har jag nu en planka till under den del som är gles och luftig.
Och lite redan halvt förmultnat från en hög vi samlat ihop under ett par år och lite ihopkrattade löv har jag redan fyllt upp med.

Bygget är verkligen quick & dirty, obehandlat virke garanterar troligen en relativt kort livslängd. Men jag börjar såhär, det är kanske bra att känna på hur det fungerar innan man bygger ett lyxbygge.
En hemmagjord kompost av obehandlat virke med spår för nedskjutbara plankor, delvis fylld, bredvid en korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Bygget är verkligen quick & dirty, obehandlat virke garanterar troligen en relativt kort livslängd. Men jag börjar såhär, det är kanske bra att känna på hur det fungerar innan man bygger ett lyxbygge.
Ser fint ut! Den kommer inte förmultna innan du vänder ryggen till (Lätt att bli lite impregneringsskadad i dessa tider.) Började bygga på en för flera år sedan som aldrig fick någon framsida men den är full med jord, gödsel, halm och övrigt jox så fuktigheten är hög. Än har den inte visat några tecken på att ge upp trots obefintligt skydd på insidan. Vissa av brädorna är grundade + målade eftersom jag byggde av spillvirke från div projekt men målningen är ju gjord på utsidan och har om möjligt stängt in fukten ännu mer.

Har obehandlat trä i flera odlingssargar med och de har stått pall flera år fulla med blöt jord så trät tål mer än man tror. :)
 
Ett växthus med nylagt grusgolv och blå markeringslinjer samt trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Några" kärror grus senare.
Grus utjämnat för byggprojekt vid växthus, med vattenpass och murblock i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söndag förmiddag.
Nylagd grå stenläggning med verktyg och säck, delvis omgivet av glasväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söndag eftermiddag.

Nu vet ni var en del av våra 3 ton grus tagit vägen.
Fortsättning följer ;)
//Jante
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.