Hur ska du göra med köket, ska du behålla vitvaror, skåpstommar/ luckor och spis eller ska du byta ut dem?
 
Andy78 skrev:
Va synd, du hade troligtvis fått jobbet och materialet betalt av föreningen beträffande bilningen och golvbrunnen eftersom det är deras ansvar, jag tror många inte vet om det och därför ställs inte frågan.
Så kan det mycket väl vara. Tur att jag gjorde jobbet själv då så det inte kostade mer än materialet. :)

Andy78 skrev:
Hur ska du göra med köket, ska du behålla vitvaror, skåpstommar/ luckor och spis eller ska du byta ut dem?
Där blir allting nytt, ungefär så här är planen :)

Schematisk ritning av ett kökslayout med markerade placeringar för diskmaskin, diskho, kyl, frys, och spis/mikro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Jag tror du spräcker din budget om du ska ha helt nya vitvaror :(
 
Hej igen,

Som jag skrev tidigare så har det hänt en hel del under veckan och helgen. :)

Onsdag och torsdag innan jobb så var det eldragning på schemat. Jag behövde ström till golvvärmen, förbereda kabelrör för termostat och golvvärmekabel, fas till nuvarande taklampan (som ska bli spottar) samt en ren matning till kommoden för ett eventuellt uttag(typ rakapparat, hårfön m.m.). Jag passade också på att dra fram kabel för ett jordat uttag i hallen när jag ändå var i en dosa i närheten, tidigare fanns det inget uttag på den väggen i hallen.

Över till lite bilder :)

Renoveringsarbete med osb-vägg och elinstallationer inklusive uttag och kablar i ett rum under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med eldragning, synliga elledningar och öppna väggdosor i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elarbeten i tak med öppen eldosa, lös hängande glödlampa och utstickande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med eldragna kablar i ett ofärdigt badrum med öppen eldosa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i progress med öppning i väggen för elinstallationer och golvkabelsynlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med osb-vägg och elinstallationer inklusive uttag och kablar i ett rum under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med eldragning, synliga sladdar och hål i vägg för installationer, osb-vägg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återanvände sedan bitarna jag fick från hålsågen och satte igen hålen igen

Återanvända gipsskivor från hålsågning ligger på en väggkant framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess med exponerade elledningar och öppna dosor på en vägg delvis täckt med OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med vägg där eldosor spacklats igen och kabelrör leder neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Under fredag och lördag kläddes resterande väggar som ska ha osb, det blir de väggarna som duschhörnan kommer sitta i. Även "hörnet" reglades upp och täcktes. :)

Renoveringsrum med OSB-väggpaneler och elinstallationer, inklusive utsatta kablar och väggdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med osb-väggar, öppen dörr och synliga elinstallationer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som installerar en termostat på en OSB-panelvägg under en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum under renovering med OSB-skivor på väggarna och synliga träreglar, samt elledningar som sticker ut från ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB-väggar med träreglar och genomförda kablar i en hörnkonstruktion under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsfas med osb-väggar, träreglar och nydragen elinstallation i duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elinstallationer i stomme, med kabelrör och elektriska kablar monterade på OSB-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkablar och rör installerade i trästomme med OSB-skivor som bakgrund under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrumsrenovering med OSB-skivor på väggarna, eluttag och förberedelser för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med nya OSB-väggar, eluttag och kablar för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med OSB-väggar och elektriska installationer, inklusive kabelrör och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var det dags för gips

Osb- och gipsskivor installerade på väggar i renoveringsprojekt med synliga kablar och dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med nymonterade gipsväggar i ett hörn och framdragen el för installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med nyligen installerade gipsväggar och synlig eldragning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med gipsväggar och utsparade hål för elinstallationer i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i badrum med osb och gipsväggar, ej färdigställt, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När gipsen var satt på lördag kväll så var det dags för primer innan jag gick därifrån. Så att jag idag kunde börja lägga ut armering och värmekabel innan det var dags för flytspackel.

Ett underarbete i ett badrum med synliga kablar och rörinföringar i betonggolvet, samt delvis monterade OSB-skivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osäkerat badrumsområde under renovering med OSB-skivor och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det vet allt för denna gången, återkommer imorgon med bilder från dagens arbete :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Jag tror du spräcker din budget om du ska ha helt nya vitvaror :(
Det återstår att se men jag hoppas inte det :)

//Fredrik
 
BirgitS
Isak90 skrev:
Där blir allting nytt, ungefär så här är planen :)

[bild]

//Fredrik
Om det bara är skåp och arbetsbänk till vänster om diskmaskinen så skulle jag föreslå att du i stället har det skåpet mellan diskhon och hällen. Detta för att det är den ytan som används mest och därför bör den vara 80-120 cm lång för att köket ska fungera praktiskt.
 
Åsa Lund
Är köket redan beställt? Så man vet om det är lönt att klura eller ej
 
Ingen annan än jag som reagerar på regelavstånd i badrummet? Det ska vara cc300 om du ska ha plattor på väggarna. Dessutom bör man använda plywood och inte OSB. Tycker dessutom det är snålt att köra vanlig gips.
 
Åsa Lund
Minsann, du har rätt FALKN!

Jag reagerade också på regelavståndet men tänkte att eftersom det ska göras så billigt som möjligt så är det väl plastmatta som gäller...
 
falkn skrev:
Ingen annan än jag som reagerar på regelavstånd i badrummet? Det ska vara cc300 om du ska ha plattor på väggarna. Dessutom bör man använda plywood och inte OSB. Tycker dessutom det är snålt att köra vanlig gips.
Det där är humid-board.

Svårt att tro att man skulle behöva regla c/c 300 när man kör OSB+Humidboard.
 
Jävlar, du gick all in med hålfräsen
 
Som ovan sa är det humidboards, ny våtrumsgips med mindre fiber, och han behöver väl inte cc60 med osb under?
Jag hade nog också kört playwood ist för osb dock!
 
Redigerat:
Biggie skrev:
Som ovan sa är det humidboards, ny våtrumsgips med mindre fiber, och han behöver väl inte cc60 med osb under?
Jag hade nog också kört playwood ist för osb dock!
cc-avståndet ska väl ändå vara 300. Spelar kanske inte så stor roll i praktiken. Speciellt inte om det ska vara matta.
 
Åsa Lund
Det skulle tydligen vara helkaklat
 
Kommer du att få plats med blandaren efter att du byggt på med gips, fix och kakel, tycker det ser trångt ut redan nu.
Nog för att blandaren förskjuts utåt med samma mått men "sidoväggarna" kommer närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.