MrPlow
Har beställt en Robonect jag med!
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Har tagit över mormor och morfars 308:a, går det att återställa maskinen så att det blir som en ny installation ?

Hur många drifttimmar får man ut på ett batteri ungefär ?

//Jimmy
 
Skulle rekomendera att du lämnar in den på en husqvarna verkstad och får en service som kostar runt 1500:-, då går dom igenom den och uppgraderar firmware, då kan du säkert be dom fabriksåterställa den. Byta batteri kan du göra det själv egentligen om du bara köper batteri, det står i manualen.

Det finns någon instalällning man kan göra så den "lär om sig" hur gräsmattan ser ut, just om man ändrar mycket eller flyttar men kommer på rakt hand inte ihåg det. Som sagt, lämna in den så fixar dom säkert det. (vet inte om dom tjafsar om du äger den eller inte när man ber om en sån grej, men dom gångern jag lämnat in den har det räckt med att jag kan PIN koden)

Min ska börja sitt fjärde år nu och det är nog dags att byta batteri, inte för att det inte håller utan för att det känns som det är dags.
 
Tack för svaret, ska kolla med nån verkstad och se vad dom säger.

Nått tips på var man kan köpa batteri till bra priser ? Denna tråden har ju funnits ett tag så de kanske dykt upp nått nytt
 
Min laddar till 1200 och går tillbaka till laddaren vid 800. Klipper 35 min å laddar ca 45. Har ca 2600 laddcykler. Batteriet helt enkelt slut? Eller något annat? Vad jag läst så ska den inte gå tillnladdaren förrän det är 300 kvar på batteriet eller? Någon som har tips eller teorier kring annat än batteribyte?


Petzzon skrev:
Har noterat att min 305:a bara klipper ca 20 min numera, den laddar upp till 1200mah och kör ned till 800mah. Har nära till guideslingan och korta söktider på bara 2-3 min. Misstänker att batteriet har gjort sitt, 1950timmar och ca 2300 laddningar. Eller kan det vara något annat?
 
Har fått något problem med min 308a. Igår hade den fastnat, vet inte hur länge den stod. Öppnade luckan, displayen svart. Starta om den med strömbrytaren, batteriet visar inte tomt och klipparen börjar klippa. Idag är jag osäker på om den varit ute och klippt, kommer hem efter jobbet och ska pausa den för de e busväder. Öppnar luckan, displayen svart igen. Detta efter att den stått i laddaren x antal timmar. Stänger av och sätter på strömbrytaren, nu lever den igen.

Kollat i bruksanvisning på felsökning men hittar inget, nån som har något tips?

//Jimmy
 
@jostsweden

Har en 305:a från 2013 med 2500h på originalbatteriet. Har haft haft liknande svårigheter att få långa klipptider när jag startade upp igen förra veckan. Visserligen var gräset lite långt men jag tyckte den bara gick ut och in hela tiden. Batteriet var segt i höstas med och då körde jag ett par cykler på MANuellt, tömde helt och laddade fullt vilket jag tyckte gav batteriet lite nytt liv. Testade detta i vår med men inser att maskinen faktiskt är 4 år, så jag åkte och köpte ett nytt idag. Mitt ser likadant ut som det HQ batteri som finns på bild ett psr poster upp, dvs med högre kapacitet. "Made in China" med en hq Group klisterlapp. "Battery last charged 16 27" har man skrivit på lådan hur man nu ska tolka det.
Har bara laddat en gång så långt och då laddade den till 1200mAh, så jag ver inte om den extra kapaciteten kan utnyttjas eller om 305:an är mjukvarustrypt.
Här är i alla fall mina klipptider före bytet, väldigt ojämna tider mot vad jag är van vid. Postar en ny bild om ett par dagar så ser jag om bytet hjälpte.

Digital display showing irregular mowing times for a robotic lawn mower.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag startade klipparen förrförra veckan och den orkade inte mycket i början men då var gräset högt. Men nu är gräsmattan klippt och klipparen verkar kunna hålla gräsmattan i fint skick. Ser ut att mitt batteri kanske klarar denna säsongen med. Får kanske vara noggrannare att se till att klippbladen är vassa.
 
Jag märker stora variationer i klipptid beroende på utetemperaturen. Upp till 10 minuter längre under förra veckan, när temperaturen låg mellan 15-18 grader.
 
Yes, långt gräs och utetemp har stor påverkan.
Märke också att klipparen segade i mina sluttningar som den annars inte har problem med. Den lät som en gammal Ni-MH skruvdragare med dåligt batteri så då tänkte jag att det var dax för nytt batteri. 4 hela säsonger på ett batteri tycker jag är helt ok, hade inte förväntat mig mer än 3.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Ja, den blev ju som ny. Såg att batteribyte som ämne avhandlats redan i R40li-tråden och kan konstatera att jag inte får lika långa tiden som visas där vid byte till ett icke-originalbatteri av högre kapacitet. Kan ju bero på att jag har gammal firmware (orkar inte uppgradera och anammar principen "rör inte det som fungerar").

Digital display visar klipptider för en gräsklippare med tider mellan 1:76 och 12:68 timmar, antecknat på ett tekniskt gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur får du fram klipptider? Kollade runt i mina menyer, men hittade inget. Har hållit inne 0 också, men då får jag fram söktider bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.