D
Mattias_Eson skrev:
Jag brukar alltid lägga nockpannan under vindskiveplåten också.
Men hos den senaste kunden jag var hos fick jag åka och lägga om nocken likadant som denna snickare gjort.
Kundens pappa var tydligen någon mellanchef på NCC och han sa att det stod i HusAMA att nocken ej skulle ligga under plåten.
Tror dock skillnaden mellan om man lägger över under eller stöter mot plåten inte spelar någon större roll idag med nockband monterat under.
Har du tillgång till senaste HusAMA?
Googlade, men kunde bara hitta följande: Till avslutning och förgrening av nockar skall specialpannor användas.
 
DMOL skrev:
Har du tillgång till senaste HusAMA?
Googlade, men kunde bara hitta följande: Till avslutning och förgrening av nockar skall specialpannor användas.
DMOL, nocken blir olika på olika taklutningar, är det ett brant tak kan man få pannan under plåten på ett snyggt sätt, är det ett flakt så blir det rätt med pannan över plåten istället.

Den nocken du visade med ett ändlock på har man ihop med gavelpanna.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vore intressant att reda ut detta med nocken. Jag lägger om taket med farsan och svärfar och alla tycker vi olika om nocken, över, under eller fram till vindskiveplåten...
Har relativt lågt lutande tak (32 grader), att lägga över plåten blir sjukt konstigt, lägga under går om man kapar lite av nockpannan på höjden, lägga fram till går ju, men känns som det blir otätt?
Kommer köra sån nocktätning som är typ veckad aluminium med en klisterkant på var sida nock.
 
swirve skrev:
Vore intressant att reda ut detta med nocken. Jag lägger om taket med farsan och svärfar och alla tycker vi olika om nocken, över, under eller fram till vindskiveplåten...
Har relativt lågt lutande tak (32 grader), att lägga över plåten blir sjukt konstigt, lägga under går om man kapar lite av nockpannan på höjden, lägga fram till går ju, men känns som det blir otätt?
Kommer köra sån nocktätning som är typ veckad aluminium med en klisterkant på var sida nock.
Det kommer att ge sig automatiskt men borde bli att kapa ur nockpannan lite, sen beror det på om du har en skorsten eller inte i nock , då kan du lägga låga/höga delen åt det hållet som passar dig bäst.

Kämpa på!!
 
H
swirve skrev:
Vore intressant att reda ut detta med nocken. Jag lägger om taket med farsan och svärfar och alla tycker vi olika om nocken, över, under eller fram till vindskiveplåten...
Har relativt lågt lutande tak (32 grader), att lägga över plåten blir sjukt konstigt, lägga under går om man kapar lite av nockpannan på höjden, lägga fram till går ju, men känns som det blir otätt?
Kommer köra sån nocktätning som är typ veckad aluminium med en klisterkant på var sida nock.
Jag kan ta en kopia på HusAMA imorgon på jobbet och lägga upp om de finns önskamål
 
Jo ansatsen är att kapa ur, har satt plåt på ena sidan och måttat. Har skorsten så vänder stora sidan ut från skorstenen.
Det handlade mest om jag, farsan eller svärfar har rätt!
Och kämpar gör vi, 72h jobb på taket senaste 6 dagarna... Har varit både kallt (5 minus på morgonen, varmt soligt och 15 grader och hagel!)
 
Gör gärna det hul!
 
H
ok, något mer i den när jag ändå gör de
 
Tack, men det räcker! Vi blir klara under dagen imorron så det blir ändå försent... Det är som sagt frågan om vem som har rätt! (det är viktigt när man som 30 åring arbetsledar 2 gubbar på 60plus som gärna vet bäst...)
 
F d skorsten och nya stenar
Gamla tegelstenar på marken bredvid nya staplade tegelstenar och en säck med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymurad och får bula på måndag
Nymurad skorsten av tegelstenar utan huv på ett rött tegeltak mot en himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationshuven för köksfläkten
Nymurad skorstenshuven på ett tegeltak, redo för användning som ventilation för köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några stoora fogar?
 
I torsdags blev skorstenen färdigmurad samt med huv monterad och i fredags plockades den sista ställningen ned och nu är taket färdigt!
Några bilder, tyvärr lite motljus och från marken då ställningen ej är kvar.

Rödtegelstak på hus med nymurad skorsten och solhuv, taget i motljus från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad skorsten med huv och rött tegeltak på ett hus, mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen färdigställt tak med ny murad skorsten och huv, i motljus och omgivet av trädgrenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyligen renoverat hus med rött tegeltak, färdigmurad skorsten med huv och utan ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fint tak jämfört med tidigare. Två ventilationshuvar som ej behövs längre samt att vi satte stegen för sotaren på baksidan.

Nyrenoverat rött hus med färdigt tak och murad skorsten med huv i vintersol, motljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har inte varit ett roligt projekt, dock nödvändigt och det känns enormt skönt att det är klart! Och vi är mycket nöjda med vårt nya tak!
 
Redigerat:
  • Gilla
VillaAnna och 5 till
  • Laddar…
Excel
Snyggt, brukar man inte låta vindskivorna täcka ändan på stuprännorna. Har för mig att jag läst om det. Det kanske inte har någon betydelse?
 
Snyggt, vilken skillnad!
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
enda jag stör mig är de olika stora fogarna på skorstenen, annars riktigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.