O
Att det står att elen gjord av fackman innebär inget egentligen... De var säkert gjort av fackman när huset byggdes...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
tommib
Som hempularen säger, upprätta en lista över fel och brister och lämna till säljaren (och gärna till forumet också, vi kan kanske hjälpa dig att bedöma felen). Jag vidhåller min tidigare uppfattning om att det troligen är enorm uppförsbacke att driva en process mot säljaren utan du får snarare lita på vederbörandes vilja att göra rätt för sig. Ett proppskåp fastsatt med silikon kombinerat med en spis som inte fungerar helt är en så stor varningsflagga att jag tror att man inte kommer undan utvidgad undersökningsplikt.

Apropå rådet från någon ovan att låta säljaren beställa eljobbet är inte alls smart. Den elektrikern kommer garanterat få instruktionen att göra ett så billigt och snabbt jobb som möjligt och du kommer inte kunna driva en reklamation mot elektrikern eftersom du inte beställt jobbet. Ska det göras något är det prisreduktion som gäller, allt annat är dumt.
 
Utan el i två dagar är väl knappast världens ände? Passa på att hälsa på släkt och vänner.
 
God idé i äldre hus att bekanta sig med tillståndet på el och vvs i detalj. Systemet har byggts på genom decennierna och det kan bli ganska råddigt, även om allt gjorts av fackman.
Ta hem en bra elektriker så får han bedöma.
Här har vi blivit av med de mesta tygkablarna, men en del sitter kvar inne i väggarna.. Ny central blev ett lyft.
Att jordskenan ser ut som en julgran får man kanske leva med (röd, gulgrön, svart och blå finns där)
Men systemet är meggat och jordfelsbrytare installerad
En ny elcentral med färgglada kablar och skyddsbrytare, vissa gamla tygkablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni anlitar en elektriker så bör han kunna installera en tillfällig "byggtavla" på 400v där man har ett antal eluttag..
Dessa används för det mesta på byggen och kan kopplas direkt från inkommande el, de är även utrustade med jordfelsbrytare och autosäkringar så säkerheten blir inte lidande..

Lycka till


Lars Ö skrev:
Tack för alla svar! Vi kommer ta in en riktig elektriker som kommer göra jobbet ordentligt och problemet kommer lösa sig men vi kommer vara utan el i 2 dagar ungefär lagom irriterande. Felen va dock inte synliga utan syntes bara efter elektrikern skruvat upp kontakter samt tagit loss panelen till elskåpet som va fast med badrums-silikon. Därefter upptäcktes problemen. Alla vitvaror är helt nya så de tidigare ägarna måste vetat om detta vid installation. Besiktningsmännen va mest intresserade av våtrummen och kikade bara snabbt på elen. borde de inte ha upplysningsplikt vid sånna här fel samt att de ljugit på frågeformuläret som mäklaren gav oss. Bara vidrig stil då detta inte är speciellt dyrt att åtgärda men kan skapa stora problem.


Mvh Lars
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B
Det är ju en effekt av att vi i Sverige sätter vikt vid VEM som gjort en installation, istället för att installationen är gjord enligt ett regelverk där resultatet mäts.

Har haft elektriker hemma som tyckt att vissa dragningar på vår utbyggnad inte var bra, säkert inte fel, men löst hängande EKK på vinden.. men det är gjort av "fackman", men inte kunder jag kräva nåt av säljaren där.

Det enda för att komma runt detta är att göra el-besiktning av hus innan försäljning, och då inte se på vem som gjort, utan helt enkelt bara se på om det är ok enligt installationsreglerna på miniminivå vi har i svergige. Är det ok så är det grönt..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
NLindstrom skrev:
Hur vet elekrikern att det är ett hemmabygge? Även elfirmor gör ibland dåliga jobb. Din elektriker kanske såg sin chans att få ett större jobb av dig och byta ut allt till senaste standard (vilket förmodligen vore bra) genom att använda ordet "hemmabygge" för att få dig att förstå att nuvarande anläggning t.o.m. kan vara farlig. Men det kanske var mer ett symboliskt yttryck än ett faktiskt konstaterande.
Det är ju rätt svårt att bevisa då obehöriga sällan lämnar något visitkort i anläggningen...
Detta var min första tanke.

Det är inte helt ovanligt att en hantverkare dömer ut något tidigare och erbjuder sig göra om allt. Har själv stött på det och jag tror jag blev lite lurad faktiskt. En kamininstallatör som dömde ut föregående hantverkares installation och gjorde om rubbet, men jag var inte påläst nog för att bedöma om han hade rätt i sina påståenden. Med facit i hand tycker jag det luktar som han bara ville tjäna pengar och sätta sin prägel på jobbet - men att föregående installation faktiskt var helt ok den med.

Utan att trampa på allt för många ömma tår, så tror jag att elektriker är en yrkesgrupp som väldigt snabbt slår ner på installationer om de ser att det är äldre eller saknar fullständigt dokumentation, installationsintyg mm. Jag vågar mig på en kvalificerad gissning på att det finns en och annan konsument som fått betala dyra ominstallationer av el, där jobbet bara varit delvis eller inte alls befogat.

Med det sagt så finns det farlig el så ska den givetvis elsaneras omgående.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
c_olsson skrev:
Bara om denne är egenföretagare. Är han anställd av ett företag så ingår han i företagets egenkontrollprogram vilket innebär att han inte får utföra arbeten utan företagets tillåtelse.
se nedan från elsäkerhetsverket

Efter den 1 juli 2017 - Får jag då göra privata elinstallationer (117038)
Jag har AB behörighet, får jag efter den 1 juli 2017 installera el i mina barns bostäder och i lokalerna som min förening har? Jag har inget företag.

Svar:
Om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med behörighet/auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt behörighetsbevis.

Om du får ersättning eller annan motprestation är det att betraktas som yrkesmässigt.

Eftersom det är ett stort ansvar du tar på dig, om du utför elinstallationsarbete "privat" utan företag, kan det emellertid vara bra att kontrollera med ditt försäkringsbolag om det finns några särskilda försäkringsvillkor med avseende på elinstallationsarbete som utförs av privatperson med behörighet/auktorisation som elinstallatör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Oj, vilket dåligt förtäckt hot ESV levererar i det svaret. Det kan inte finnas något annat syfte än att skrämma folk. Det är ju fortfarande ett personligt ansvar hos den behöriga fram till 1/7, oavsett företag.

För övrigt, varför i hela fridens namn skulle försäkringsbolagen kräva något annat än att elen är gjord fackmannamässigt. Om de börjar kräva något annat så blir det snabbt en idiotisk situation där det blir helt ok att bränna ner ett hus med elinstallationen så länge det görs av ett företag med auktorisation (eller vad det nu är företagen kommer ha). Det andra alternativet är ju att kräva att den behörige själv går ut och gör jobbet och det kommer aldrig hända.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nej, jag tror att ESV menar att om du gör jobbet som privatperson, så täcks du troligen inte av någon ansvarsförsäkring för ev. fel. Skulle du så råka göra något fel, på ett sådant sätt att du blir skadeståndsskyldig så finns det risk att du får stå för det själv privat.

Om en elfirma skickar ut en elektriker som begår ett grovt fel, eller tom uppsåtligen gör ett grovt fel. Då kommer elfirmans ansvarsförsäkring att täcka skadorna. Vilket inte hindrar att den ansvarige kan straffas personligen enl. brottsbalken. Och skulle det vara uppsåtligt så kan nog förs. bolaget försöka få ut beloppet av privatpersonen.
 
B
Fast fastighetsägaren är ju ansvarig för elanläggningen. Så görs det "privat" ligger ju bollen hos fastighetsägaren. Inga garantier eller liknande finns ju på den typ av kompis-jobb.
 
Boan skrev:
Fast fastighetsägaren är ju ansvarig för elanläggningen. Så görs det "privat" ligger ju bollen hos fastighetsägaren. Inga garantier eller liknande finns ju på den typ av kompis-jobb.
Men redan idag har man ju ett strikt ansvar för det man gör som privatperson. En elektriker som schabblar och bränner upp ett hus har ju svårt att visa att det inte var försumligt med avsikt, bara behörigheten och kunskapen borgar ju för att det görs rätt.
Varför har man annara kunskapskrav?

Så det du gör som privatperson, ansvarar du som privatperson för.

Nu pratar vi dessutom om hypotetiska fall, eftersom ingen vettig behörig skulle slarva när man gör installationer hos släkt och vänner.

Det känns som om regelverket är till för att stävja svartjobb.
 
B
Fastighetsägaren har ju ansvar för elanläggningen. Det är ju snarare den som tar smällen än den som gjort det, eftersom alla anspråk riktas mot fastighetsägaren i första steget.

Men som du säger, vem slarvar åt släkt och vänner?
 
Boan skrev:
Men som du säger, vem slarvar åt släkt och vänner?

Hmm, det där tror jag inte alls på. Det finns många idioter därute...
 
Boan skrev:
Det är ju en effekt av att vi i Sverige sätter vikt vid VEM som gjort en installation, istället för att installationen är gjord enligt ett regelverk där resultatet mäts.
Det är ju för att regelverket är gjort av ett korumperat skrå som är intresserade av att behålla sina sviniga vinster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.