K
Jag spolade aldrig av utan lät regnet göra jobbet. Funkar det med
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D
Kallebo skrev:
Jag spolade aldrig av utan lät regnet göra jobbet. Funkar det med
Det var väl bra, men det hindrar ju inte från att andra får sina blanka pannor repiga och nedsmutsade av oförsiktiga hantverkare som justerar pannorna genom att dra upp och ned dem.
 
Kallebo skrev:
18 dagar. Är det inkl. helgen?
Nej, jag räknar effektiva arbetsdagar. Ja, det har tagit lååång tid men har haft endast en hantverkare många dagar och då drar det ju ut på tiden.
 
Jäklar vad det tar tid, hoppas det är fast pris.
 
Stefan N skrev:
Jäklar vad det tar tid, hoppas det är fast pris.
Absolut! Annars skulle jag vara vansinnigt stressad (och irriterad)
 
DMOL skrev:
Det var väl bra, men det hindrar ju inte från att andra får sina blanka pannor repiga och nedsmutsade av oförsiktiga hantverkare som justerar pannorna genom att dra upp och ned dem.
Men om hantverkarna förstör dem är det ju givetvis en reklamation. Din ursprungliga anledning var att de blev smutsiga av kapdammet och detta är enligt flera här inget problem.
 
Ytterligare bakslag. Dags att montera den nya bulan på skorstenen och det visar sig att de två översta tegelraderna på skorstenen är lösa. De har tillkallat murare som kommer ngn annan dag. Ingen bula idag.
Skorstensspets med lösa tegelstenar mot en molnig himmel, problematisk för installation av ny bula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taktegel nära skorsten med lösa tegelstenar och ny monterad skorstenskrage, träden och himlen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har satt nockband, en gavelspets har fått vindskivor, pannorna kapas för ränndalen - de kapar på backen.
Jag fotade lite bilder på dagens resultat.

Byggnadsställning framför hus med vitt uterumstak och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vitmålad hörna av ett uterum med synliga trädetaljer och mötespunkt för rännor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd takpannor med en skorsten i bakgrunden och en närbild av kapade pannor för ränndal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett rött taktegel där några pannor kapats till för att passa vid ränndalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takpannor och reglar ses nära taket, med träd och himmel suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rändalarna möts

Röda takpannor som kapas för ränndal, möte vid hörn med synlig träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den plats jag är lite orolig för. Vårt uterumstak som man inte kan gå på - hur 17 ska de sätta vindskivor här??
Tak med röda takpannor nära en oskyddad kant av ett genomskinligt uterumstak som inte kan belastas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
G-83 skrev:
Men om hantverkarna förstör dem är det ju givetvis en reklamation. Din ursprungliga anledning var att de blev smutsiga av kapdammet och detta är enligt flera här inget problem.
Ja du får ju naturligtvis tycka det är ok när du gör det själv, men det är varken fackmässigt att hantera pannor på det sättet eller bra eftersom damm kommer hamna på andra pannor och kapbitar på pappen.
Utseende har inget med funktion att göra. Ser ju på bilderna nedan att pannorna redan är repiga. Ingen hantverkare kommer bry sig om du påpekar att dina pannor är repiga eller har fläckar på sig, eftersom de vet att funktionen är densamma. Har man inte avtalat om att pannorna ska se ut på ett visst sätt vid avetablering har man inget att komma med om man nu inte har anllitat någon ovanligt frikostig hantverkare.
 
Varför är spikhålet framme på ena pannan?
 
@Tiger79, antagligen pga att någon har glömt att dra ner pannan ovanför.
 
  • Gilla
Tiger79 och 1 till
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
Här är den plats jag är lite orolig för. Vårt uterumstak som man inte kan gå på - hur 17 ska de sätta vindskivor här??
[bild]
De ordnar det liggandes på pannorna. Så gjorde våra takläggare, och de ställde till och med upp på att måla dem! Jag har blivit rejält höjdrädd på senare tid, så jag ville verkligen inte ligga där och pensla åt fel håll så att säga. :surprised:
 
Jag tycker flera detaljer ser tveksamma ut:

1: Plåtarbetet i ränndalarna verkar inte vara gjort av en plåtis, snarare en snickare som "fuskar" med falsning.
2: Pappen i ränndalarna ligger helt fel, det skall ligga en papp längs med ränndalen, inte snett över, nu kommer det bli luft under och torksprickor/läckage när pappen åldras/huset rör på sig.
3: Pappen går rakt upp i himlen vid vindskivorna, den skall vikas ned/spikas över trekantslisten innan vindskivan monteras.
4: Takfotsplåten: Skall vara: råspont/pappremsa/takfotsplåt/papptäckning. Solen bleker de nedersta 4-5 centimetrarna av pappen men det spelar ingen roll, plåten och pappremsan under den är minst 15cm bred och så långt in under pannorna når inte solen. (Det sitter läkt och fågelband som skuggar också)
 
Paxman skrev:
De ordnar det liggandes på pannorna. Så gjorde våra takläggare, och de ställde till och med upp på att måla dem! Jag har blivit rejält höjdrädd på senare tid, så jag ville verkligen inte ligga där och pensla åt fel håll så att säga. :surprised:
Hoppas de gör så.
Jag tyckte nämligen de nämnde ngt i förbifarten att lägga osb-skivor på plasttaket...känns som att det här projektet inte är "stolpe in" så jag ser framför mig att ngn kliver ned i plasttaket...förlåt en lite negativ tanke, men jag har blivit sådan pga detta projekt.
 
Paxman skrev:
De ordnar det liggandes på pannorna. Så gjorde våra takläggare, och de ställde till och med upp på att måla dem! Jag har blivit rejält höjdrädd på senare tid, så jag ville verkligen inte ligga där och pensla åt fel håll så att säga. :surprised:
går fint att lägga skivor/stege eller redig planka på tvären över kanalplasten, gjort så många ggr.
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
@Tiger79, antagligen pga att någon har glömt att dra ner pannan ovanför.
Den enklaste förklaringen är oftast den korrekta :D
 
  • Gilla
Bjorkman88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.