• Gilla
forden
  • Laddar…
B
Det intressanta hade ju varit att se hur stor andel av dessa 30% hushållen som har installationer som är felaktiga.
 
  • Gilla
Oldfart och 13 till
  • Laddar…
T
Nu kommer somliga gå i taket här och vi har haft den här diskussionen åtskilliga gånger tidigare säkert, men jag ställer frågan iallalfall.

Hur avgörs om en instalation är gjord av en behörig eller ej?
En installation gjord av en icke behörig kan ju vara bättre än en gjord av en med behörighet.
Är en installation gjord av en behörig, men med bortslarvat kvitto likställd med obehörig? om inte, hur avgör man då skillnaden på en anläggning från en annan?

Och jag pratar inte om uppenbara "Pappa kan själv-lösningar" som att lägga SKX i fast installation avsäkrad med 16A, utan jag menar anläggningar som är helt "by the book" utom det faktum att den som höll i verktygen under arbetets gång inte hade behörighet.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Thullen skrev:
Nu kommer somliga gå i taket här och vi har haft den här diskussionen åtskilliga gånger tidigare säkert, men jag ställer frågan iallalfall.

Hur avgörs om en instalation är gjord av en behörig eller ej?
En installation gjord av en icke behörig kan ju vara bättre än en gjord av en med behörighet.
Är en installation gjord av en behörig, men med bortslarvat kvitto likställd med obehörig? om inte, hur avgör man då skillnaden på en anläggning från en annan?

Och jag pratar inte om uppenbara "Pappa kan själv-lösningar" som att lägga SKX i fast installation avsäkrad med 16A, utan jag menar anläggningar som är helt "by the book" utom det faktum att den som höll i verktygen under arbetets gång inte hade behörighet.
Eftersom den här undersökningen har utförts genom att Ipsos har skickat ut webbaserade enkäter till folk som har anmält att de är intresserade av att svara på undersökningar och äger en bostad samt det är vad dessa bostadsägare själva uppger så verkar din fråga inte särskilt relevant när det gäller denna undersökningen och dess resultat.
 
Jag tycker 30% låter väldigt lite. Finns det nån kåk äldre än ett decennium där man inte har gjort egna fullösningar, typ klamra en rkk på väggen till motorvärmaruttaget, flyttat nån strömbrytare, etc?
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Även jag som elektriker jobbar ju under min chefs behörighet, jag kan göra en installation på jobbet, men när jag kommer hem till mitt hus så får jag inte göra samma installation... det beror ju dock på att min chef tar ansvar för alla installationer jag utför åt honom.
 
Jo, den här frågan är ständigt uppe i någon tråd :)

Kort summerat så bryr sig inte lagen ett skit om hur bra en installation är, utan bara vem som har gjort den.
Sen att avgöra kan vara svårt. Är det snyggt & korrekt med professionella komponenter och fastighetsägaren "tappat kvittot och glömt vad installatören hette" så är det nog inte så lätt.
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
B
Det vore bättre att prata om hur stor andel av bostäder som har felaktiga installationer, sen kan det bero på olika orsaker men allt handlar ju om kunskaperna alt stress hos den som gjort installationen. (oavsett behörighet).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
BirgitS skrev:
Eftersom den här undersökningen har utförts genom att Ipsos har skickat ut webbaserade enkäter till folk som har anmält att de är intresserade av att svara på undersökningar och äger en bostad samt det är vad dessa bostadsägare själva uppger så verkar din fråga inte särskilt relevant när det gäller denna undersökningen och dess resultat.
Ja hela undersökningen som sådan är ju ganska irelevant över huvud taget eftersom den inte lämnar någon statistisk fakta, då det bara är folks egna antaganden om sin egen anläggning, men det gör inte min fråga mindre relevant för det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MagHam skrev:
Jo, den här frågan är ständigt uppe i någon tråd :)

Kort summerat så bryr sig inte lagen ett skit om hur bra en installation är, utan bara vem som har gjort den..
Eller vem som tar ansvar när det går åt helvete :D
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Måste vara alla nybyggda villamattor som rullats ut de senaste 20 åren som drar ner statistiken till bara 3 av 10. Här på landet har jag aldrig sett ett enda äldre hus utan helt uppenbart hempulad el. 10 av 10 så att säga.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
I ett gammalt hus med eller utan diverse kompletteringar av elen lär man inte kunna ställa någon installatör till svars. Om man nu inte råkar veta vem det är.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MagHam skrev:
Jo, den här frågan är ständigt uppe i någon tråd :)

Kort summerat så bryr sig inte lagen ett skit om hur bra en installation är, utan bara vem som har gjort den.
Sen att avgöra kan vara svårt. Är det snyggt & korrekt med professionella komponenter och fastighetsägaren "tappat kvittot och glömt vad installatören hette" så är det nog inte så lätt.
Själva brottet man begår när man hempular preskriberas efter två år. Så är det korrekt utfört så blir det ju så att säga legalt sen...
 
  • Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
M
Det vore mer intressant att se hur relationen ser ut jämfört andelen olyckor per hemmapulat och andelen olyckor lagligt utförd installation.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
B
Men för säkerheten spelar det ju inte någon roll vem som gjort det, OM det är gjort enligt regelverket. Det finns ju installationer som är gjorda av elektriker som kan se tvivelaktiga ut också, även om de inte är felaktiga.

Men vem vill betala en slumpvis kontroll av tillräckligt många hus för att få ett statistiskt säkert resultat, och där inspektera och avgöra om det är felaktigt eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.