1000kr i skillnad mellan 315 och 420 gör valet enkelt. Det som är svårare är mellan 310 och 420 då det skiljer c:a 3500kr. Mellan 310 och 315 är det ju bara trams. 310 är mjukvaruspärrad för att ha en viloperiod, vilket gör att dessa klippare kommer slitas ungefär lika mycket på samma tid, om man kör dom lika många timmar.

Så frågan - Är skillnaden upp till 420 motiverat?
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Jag har ca 360 kvm gräsmatta. Jag äger en 310 och skulle inte lägga dom extra pengarna på en 420.
Hade jag däremot valt mellan 315 och 420 hade valet för mig också varit enkelt med tanke på den lilla prisskillnaden.

Undrar hur Husqvarna har tänkt med 315 modellen, vem köper den egentligen?
En rimligare prissättning skulle vara ca 15' för 315.
 
Instämmer att 315 är märkligt prissatt. Jag tycker att ~14000 skulle vara mer rimligt.

Valet av 420 över en 315 känns självklart då den har större arbetsbredd och längre batteritid. Då den klipper samma yta på kortare tid kommer slitagedelar hålla längre och servicekostnaden därmed bil lägre. En tusenlapp borde man lätt spara in.

Sedan är det en estetisk fördel med större klippbredd i gräsmattan som är värt en slant det också.
 
Redigerat:
Hej är det någon som vet om 310 ska tappa inställningarna om man slår av huvudbrytaren?
 
Nej, inställningarna ska inte försvinna om du stänger av huvudströmbrytaren.
 
quick skrev:
Vet inte men det är ju långt ifrån instruktionerna i manualen iallafall. Det är ju enklare att fixa det där först än att leta efter andra tänkbara fel på slingan.
Har nu gått felfritt i 5dagar😀
Tack "quick" för att du stod på dej och nästan "dumförklarade" mej för kabelhärvan. Det var bara några minuter bort att jag börjat plocka upp slingan!!
Men det är väl sånt den här sidan är till för!!
Ha en god kväll i det fina (i alla fall på västkusten) vädret😃
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hej

Har problem med min 420, tömmer batteriet trots att brytaren är av, pratade med ÅF, de nämnde att Connecten ligger och drar, men vet fler som ej avaktiverar detta och har ej problem..

Nån som har samma problem? 330timmar/mån gammal..
 
I bruksanvisningen till 310 står det att man i inställningarna ska kunna ställa in trädgårdsform, Öppen, Normal och Komplex, jag hittar inte den inställningen i min 310. Inte heller alternativet för automatisk passagehantering finns med.
 
karlsson-peter skrev:
I bruksanvisningen till 310 står det att man i inställningarna ska kunna ställa in trädgårdsform, Öppen, Normal och Komplex, jag hittar inte den inställningen i min 310. Inte heller alternativet för automatisk passagehantering finns med.
Detta är ändrat på 2016 års modeller och fram åt. Så man måste in i expert/service menyn för att ändra detta. Gå in i meny läget och håll inne 7 och 9 i några sekunder så kommer det fram en extra meny.
 
  • Gilla
karlsson-peter
  • Laddar…
quick skrev:
Detta är ändrat på 2016 års modeller och fram åt. Så man måste in i expert/service menyn för att ändra detta. Gå in i meny läget och håll inne 7 och 9 i några sekunder så kommer det fram en extra meny.
Finns inte med ändå.
 
karlsson-peter skrev:
Finns inte med ändå.
Långtryck på 0an,där ska det finnas
 
  • Gilla
karlsson-peter
  • Laddar…
Och vad är skillnaden mellan dessa 3 lägen? Den virrar väl runt likadan ändå?
 
Jag tror det påverkar vilka vinklar som slumpas fram när klipparen stöter på hinder eller när den vänder vid slingan.
 
0:an var det.
Tack för det
 
Hur mycket klipptid per vecka kör ni?
Varit igång med 310 nån månad nu och kör för tillfället 65tim fördelat på 5dar.
För att hålla denna standard på mattan hade jag nog behövt klippa 2ggr/vecka med vanlig maskin.
800m2, plant, inga öar = ganska enkelt arbetsområde.
Får väl se vad som händer om man gösslar lite😱...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.