Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Ribons skrev:
Bra diagram, visar att ånghalten stiger ganska linjärt med temp. men visar inget om min frågeställning tyvärr
Nej, det visar det inte.

Du får försöka igen att komma på hur du ska använda en sådan här tabell.
Ett tips är att följa mina uträkningar, där hittar du en applikation för en mättnadsånghaltstabell.
 
R
dom ända som inte hållt sig till grund frågan är ni (belästa) som inte har kunnat visa upp ett ända arg som talar för er/eller imot mitt, jag talade med Byggingenjörsbyron gällande mitt bygge (vårt hus) ochdom var mkt bestämda med att jag skulle få svart mögel efter ca 2 år om jag inte anv ångspärren.
Nu är huset byggt (ca 6 år sedan) och vi har inga mögel i någon form i/runt huset.
Jag har byggt efter eget huvud och allt tyder på att ni belästa har haft fel (tyvärr i för många saker för att göra er trovärdiga) bevist att det går att bygga billigt, bevisat att det inte behövs en ångspärr, bevisat att byga tätt är fel (alla desse saker har jag implementerat i vårt hus med låg uppvärmnings kostnad och bra värmebehållnings värde så ta er siffror och lura på andra dom för jag VET inte NI
 
R
Vilka fuktkvoter är det ett duschrum skall ha som max för att vara godkänt? Eller om du vet var jag kan hitta dom ?
 
Mikael_L
Jag förstår inte frågan. Vad är det du undrar över?
 
R
jag skall göra ett bygg experimenthus för ett duschrum (2*2 M och takhöjden kommer att var 2-2,2 M) och det bord väl finnas något som talar om att om man har högre värden än X efter 20 min efter dusch ät detta inte ok, eller liknande?
 
Mikael_L
Inbyggnadsvirke torkas som regel med 16% som målfuktkvot innan leverans. Över detta bör man inte acceptera. Inte heller bygga in.

En besiktningsman bör reagera och varna för fuktkvoter över 15-18% i badrummets bakomliggande träkonstruktioner, även notera värden över ca 12%
Om hen kommer åt att mäta, vill säga.
 
Mikael_L
Fuktkvoten i virke är inte meningsfullt att mäta 20 minuter efter en påverkan.

Det tar dagar och veckor för fuktkvoten att stabilisera sig.

Duscha 20 minuter varje dag under 5 veckor, sen mäter du fuktkvoten.
 
R
ok så om jag kan hålla mig på mellan 8-12 i kvot så är det bra men inte över. Är det rätt uppfattat?
OK
Tack
 
Mikael_L
Vet du skillnaden mellan fuktkvot och relativ fuktighet?
 
R
RF är luft. kvot är fukt i matrial
 
H
Mikael_L skrev:
Vet du skillnaden mellan fuktkvot och relativ fuktighet?
De är väl helt uppenbart att han inte vet, han har ju inte en aning om något.

Gällande ett badrum mäter man i princip aldrig RF i väggarna med en vanlig RF-mätare.
Utan använder en annan typ som ger ett relativt värde som man jämför med ett annat material som man vet RF i.
Detta är en icke förstörande mätmetod som förstås är viktigt i ett badrum.

tillverkar man ett "testrum" som Ribons nu säger att han ska göra så kanske man kan göra de så man kan komma åt att mäta RF vanligt istället och då är de ju de klassiska värdena som gäller.


Men om jag förstår Ribons löjliga idéer korrekt så ska han kunna skippa tätskiktet helt i duschen och ändå få en torr och bra vägg.
 
En vikitg paragraf i uträkningen i badrummet är fläktkapaciteten. Desto starkare utsug desto lägre luftfuktighet och mindre risk för fukt i materialet. Ett välbyggt badrum på 70-talet klarade sig utan tätskikt om man inte räknar in vindpapp som ofta användes under kakel/klinker.
 
R
ok så du mäter RF i väggarna...hmm när vi gör mätningar i fasader mäter vi i kvot och inte i luften
 
H
Ribons skrev:
ok så du mäter RF i väggarna...hmm när vi gör mätningar i fasader mäter vi i kvot och inte i luften
du har så fel som vanligt.
man kan inte säga som du gör att RF är si och fuktkvot är så. De fungerar inte så enkelt.

Enligt dina kunskapar mäter man fuktkvot i betong också? eller är betong luft? eller man kanske inte kan ha betong i fasader?
 
R
hul skrev:
De är väl helt uppenbart att han inte vet, han har ju inte en aning om något.

Gällande ett badrum mäter man i princip aldrig RF i väggarna med en vanlig RF-mätare.
Utan använder en annan typ som ger ett relativt värde som man jämför med ett annat material som man vet RF i.
Detta är en icke förstörande mätmetod som förstås är viktigt i ett badrum.

tillverkar man ett "testrum" som Ribons nu säger att han ska göra så kanske man kan göra de så man kan komma åt att mäta RF vanligt istället och då är de ju de klassiska värdena som gäller.


Men om jag förstår Ribons löjliga idéer korrekt så ska han kunna skippa tätskiktet helt i duschen och ändå få en torr och bra vägg.
Alldeles riktigt, jag kan försöka förklara för dig, men iom att du är fast i dina böcker och matematik så kommer det inte att fungera, jag har redan bygg stick i stäv mot era "kunskaper" och fått ett hus som är bättre ,billigare och mer effektivt än ni någonsin kan drömma om så. .
så summa summarum betackar jag mig från din ´vitsord´du är en följare och ingen ledare så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.