Fördelningscentralen är visserligen väldigt enkel, men man bör aldrig underskatta folks förmåga att missförstå så visst, uppmärkning av kablarna är inte fel så att ingen tar fel på vad som är in och ut.

Om VVB är enda förbrukare på denna gruppledning så är det lugnt med två enpoliga dvärgar. Men om det även förekommer enfasbelastningar och uttag så bör du ha en tvåpolig. Detta för att undvika fall där en enfasbelastning löser säkringen för den fasen pga ett fel, men fortfarande blir bakmatad via VVB. Det kan i sällsynta fall orsaka mer skada.

Vad jag snabbt kan se av den andra tråden handlar det om två utgående huvudledningar, dvs totalt tre kablar. Detta låter som en lagom tillämpning för en A-box. Den tillåter även utökning med en eller ett par kablar till. Men vill du ha den extra plats som en lite större kapsling ger så visst. Där får du välja själv!
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Märkningen av ledarnas funktioner behöver inte överdrivas i ditt fall. Detta eftersom kopplingarna utgör standard lösningar i TN-C respektive TN-S system. Är det däremot ett industriellt styrskåp med många givaringångar och utgångar till motorer / ventiler, då blir en omfattande märkning en stor tillgång vid felsökning. I dom skåpen finns det ofta en kopplingsplint där inkommande resp utgående ledningar är anslutna.
 
Tar upp gammal tråd.

Givetvis blev det så att jag nu måste koppla ytterligare en TN-S matning från denna fördelningsplint.

Dock tänkte jag eventuellt skippa elmätaren helt och hållet (så dennes nolla försvinner).

Alt 1. Kan jag då (om jag skippar elmätaren) koppla både PE och N till nya TN-S matningen på blå plinten?

Alt 2. Om jag behåller elmätaren kan jag då lägga PE till nya TN-S matningen dubbelt med den andra PE kabeln nere till vänster på gröna plinten? (samma kabeltyp och ledararea)
 
Alt 1 är felaktigt så ska du inte göra behåll du mätaren nu när du med mycket möda fått in den på ett vettigt sätt och koppla isf med båda PE nere till vänster. Formellt ska du inte lägga dubbelt men med de fina plintarna och samma ledartyp dessutom dubbla skruvar per pol tycker jag det är en bra kompromiss, annars får du sätta in ytterligare en PE-plint.
 
tommib
Hrm..... https://www.byggahus.se/forum/el/27...samma-sakringar-4.html?perpage=30#post2470651

Jag föreslog redan i #110 och #117 hur man kan göra för att plocka ut en extra TN-S matning från detta skåp. Om du har kvar den extra PEN-plinten som du hade tidigare så är det relativt enkelt gjort.
Ska mätaren bara täcka kapslingen bredvid eller ska den täcka även de utgående matningarna? Om bara kapslingen bredvid så är det busenkelt, annars blir det en liten fuling med att nollan måste gå genom mätaren även för de omätta matningarna (eller så får man lägga dubbelt för mätaren).
 
Ok du tycker jag bör använda PEN plinten jag har liggandes och koppla båda PEN ledare till den och sen vidare till en N och en PE plint?
 
Får lägga upp en central till som behöver jordfelsbrytare. Denna central har en undercentral påkopplad på fasskenorna efter huvudbrytare.

Är det klokt att montera fördelningsplint + jordfelsbrytare i normkapsling bredvid och här koppla ihop befintliga inkommande matning och vidare koppling av 4 ledare.

Sedan koppla nya 5 ledare till central på bilden=

Faser in på huvudbrytare i central. Ut från huvudbrytare till jordfelsbrytare ut från jordfelsbrytare till fasskenor.

Nolla från PEN på fördelningsplint till jordfelsbrytare. N från jordfelsbrytare till N-skena i central på bild.

PE från PEN på fördelningsplint till PE skena i central på bild.

Lossa sammanbindning mellan PE och N skenorna i central på bild.


Elcentral med öppen front visar säkringar, kablar och sammankopplade skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att ha läst tillbaka och försökt greppa helheten så i princip kan du göra som du beskriver för denna central. Du behöver dock inte lägga JFBn efter HB i centralen utan de kan lika gärna ligga i omvänd ordning så slipper du en massa fasledare fram och tillbaka mellan kapslingarna. Edit: Men om nu inkommande huvudledning är den som kommer fram mitt i centralen på bild så blir det naturligare inkommande -> HB -> JFB -> tillbaka till fasskenor.
 
Redigerat:
Vad jag förstår har jag inget riktigt alternativ till separat fördelningsplint för denna central eftersom de finns annan central påkopplad på fasskenor o.s.v. ?
 
Är undercentralen ansluten med 4 eller 5 ledare?
Om den har 4 ledare då kan den ligga kvar mot fasskenorna.

Min rekommendation är att göra undercentralen till vanlig central med jordfelsbrytare och ansluta den före jordfelsbrytaren.

Hur detta skall göras beror på om matningarna innehåller 4 eller 5 ledare. Matningen till undercentralen behöva säkras av beroende på kabelareor.
 
Undercentralen är ansluten med 4 ledare. Undercentralen är redan bytt till automatsäkringar, jordfelsbrytare m.m.

Jag gillar att sektionera så därför tänkte jag mig en normkapsling med fördelningsplint och JFB där vidarekoppling av matning (4-ledare) sker. Sen mata centralen på bild från denna fördelningsplint med 5-ledare?
 
Min rekommendation är en helt ny central med 2st jfb.
 
Novisfixaren skrev:
Undercentralen är ansluten med 4 ledare. Undercentralen är redan bytt till automatsäkringar, jordfelsbrytare m.m.

Jag gillar att sektionera så därför tänkte jag mig en normkapsling med fördelningsplint och JFB där vidarekoppling av matning (4-ledare) sker. Sen mata centralen på bild från denna fördelningsplint med 5-ledare?
Det låter bra. Jag missförstod fallet lite tidigare. Då behöver du alltså först gå till fördelningscentralen med inkommande och därefter gå tillbaka till centralen på bild via JFB.
 
Behöver fördelningsplinten bara en PEN plint där både PE och N hämtas till centralen på bild via 5 ledare eller måste fördelningsplinten ha byglad PE och N plint?
 
Det räcker med en PEN-plint. Den enda nolla hur har ut är ju den till JFBn så det är nog inte värt (just nu) att använda separata plintar.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.