RilleRock skrev:
Är det ding dong?
Logga in i map och kontrollera så det är aktiverat under "ding dong".
Kan styra det per larmområde.
Ja tror det är "ding dong" minns inte, när jag uppdaterade firmware och installerade nya SPC Pro så var den engelska, då glömde jag bort vad det heter på svenska :)

Fick inte web config att fungera nå bra.


RilleRock skrev:
Under klass/grade får du välja "
Välj för konfiguration av installatören"
Sen system/systemegenskaper/policy/generell systempolicy
Bocka i punkt nr.7 "Verifierat larm avbryter fördröjning"
Det var instältt på klass 1, men nu fick jag helt plötsligt en hel drös till inställningar att kolla på :)

EDIT: Nu gav SPC Pro upp istället och började muttra om ingen åtkomst..

EDIT2: SPC Pro funkar igen.. mystiska saker.

Men nästa sak, jag har en rörelsedetektor i hallen, men den gör så att det står inkopplingsfel vid aktivering och blixtljuset går igång. Men samtidigt så är larmet ändå tillkopplat. Ska de va något mer special attribut på den ingången för rörelsedetektorn?
 
Redigerat:
McZ skrev:
Jag har ett blixtljus installerat, ingen siren än. Låter mindre vid larmtest med bara blixtljus : )
En tips, man kan lägga ett par mapping Gates på händelser som t.ex "System - Intern siren - På" eller "System - Extern siren - På" så kan man enkelt se vilka utgångar som är aktiverade under status->utgångar utan att man behövar ha någon siren eller blixtljus inkopplat, jag brukar ändra ugångarna för mina sirener som inaktiverade och titta där om jag vill testa något.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Det blir tydligare och mer direkt indikering om man har blixtljus, samt att ungarna tycker det är roligare att försöka smyga förbi rörelsedetektorerna utan att sätta igång blixtljuset :D
 
McZ skrev:
Det blir tydligare och mer direkt indikering om man har blixtljus, samt att ungarna tycker det är roligare att försöka smyga förbi rörelsedetektorerna utan att sätta igång blixtljuset :D
Det är klart, vi "övade" precis nyss här hemma, sambon utlöste brandlarmet och barnen var överförtjusta, jag fick lära mig att brandlarm verkar vara ett verifierat larm direkt för min utesiren som var programmerad för det drog igång och roade grannarna :)
 
user7 skrev:
Det är klart, vi "övade" precis nyss här hemma, sambon utlöste brandlarmet och barnen var överförtjusta, jag fick lära mig att brandlarm verkar vara ett verifierat larm direkt för min utesiren som var programmerad för det drog igång och roade grannarna :)
Hej,intressant angående brand....har inställt så att det krävs två larm från oberoende sektioner för att yttre siren ska aktivera ....hur är ditt inställt ??
 
T7 skrev:
Hej,intressant angående brand....har inställt så att det krävs två larm från oberoende sektioner för att yttre siren ska aktivera ....hur är ditt inställt ??
Jag ska gå igenom det i helgen och testa igen under kontrollerade former, min uppfattning är att min siren ute är kopplad på en mapping gate som triggar på verifierat larm bara, återkommer :)
 
RilleRock
McZ skrev:
Ja tror det är "ding dong" minns inte, när jag uppdaterade firmware och installerade nya SPC Pro så var den engelska, då glömde jag bort vad det heter på svenska :)
När du startar Pro klicka i den svenska flaggan så blir det på svenska.

Vad felade med webgränssnittet?

McZ skrev:
Men nästa sak, jag har en rörelsedetektor i hallen, men den gör så att det står inkopplingsfel vid aktivering och blixtljuset går igång. Men samtidigt så är larmet ändå tillkopplat.
Ska de va något mer special attribut på den ingången för rörelsedetektorn?
Det står tillkopplingsfel och att blixtljus drar igång vid tillkopplingsfel kan man avaktivera i systemegenskaperna.

Du kan inte få tillkopplingsfel på en detektor som sitter i samma larmområde som är larmat.
Helt omöjligt.

Vilket "larm" är tillkopplat?
Har du flera larmområden?
Deltillkoppling?
 
RilleRock skrev:
När du startar Pro klicka i den svenska flaggan så blir det på svenska.

Vad felade med webgränssnittet?



Det står tillkopplingsfel och att blixtljus drar igång vid tillkopplingsfel kan man avaktivera i systemegenskaperna.

Du kan inte få tillkopplingsfel på en detektor som sitter i samma larmområde som är larmat.
Helt omöjligt.

Vilket "larm" är tillkopplat?
Har du flera larmområden?
Deltillkoppling?
Webgränssnittet muttrade över att det inte var tillåtet eller nått sånt, minns inte exakt vad det står eftersom det fungerar nu :)

Larmet angav tillkopplingsfel på rörelsedetektorn i hallen och blixtljuset gick igång pga. det. Vilket status är larmet i då? När jag stoppade dit tagen igen så frågade den om jag ville koppla från larmet.. var det inte tillkopplat då?

EDIT: Jag har bara ett larmområde, ingen deltillkoppling.
 
Redigerat:
RilleRock
McZ skrev:
Webgränssnittet muttrade över att det inte var tillåtet eller nått sånt, minns inte exakt vad det står eftersom det fungerar nu :)

Larmet angav tillkopplingsfel på rörelsedetektorn i hallen och blixtljuset gick igång pga. det. Vilket status är larmet i då? När jag stoppade dit tagen igen så frågade den om jag ville koppla från larmet.. var det inte tillkopplat då?

EDIT: Jag har bara ett larmområde, ingen deltillkoppling.
Status är att det aldrig blivit tillkopplat och återgår till normalt läge men indikerar tillkopplingsfelet så när du loggat in i map måste den frågat om du vill tillkoppla.

Du har missat attribut "Följande" på detektorn i hallen då jag antar att den sitter så den tar vid där map sitter?
 
Tack för svaret :)

Då kommer nästa fråga:
Hur kopplas den här kabeln då till följande enhet där det finns 6 ingångar?

Öppen elektronikenhet med blå terminalblock bredvid en instruktionsmanual som visar kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock skrev:
Status är att det aldrig blivit tillkopplat och återgår till normalt läge men indikerar tillkopplingsfelet så när du loggat in i map måste den frågat om du vill tillkoppla.

Du har missat attribut "Följande" på detektorn i hallen då jag antar att den sitter så den tar vid där map sitter?
Detektorn har "följande" och larmet indikerade tillkopplingsfel både i display och med blixtljuset. Men när jag anger kod eller tag så ville larmet koppla ifrån

EDIT: Glömde säga att jag har gjort en del ändringar i larmet efter det, så nu beter det sig inte så nå längre. Inte än så länge iaf. Däremot så kunde mina barn gå ifrån källaren och passera två rörelsedetektorer utan att trigga larmet..
 
Redigerat:
Tack. Det är jag som inte riktigt förstått grunderna.
Men jag känner mig fortfarande lite förvirrad.
Behövs det bara 3st kavlar och sen 2st motstånd?
Jag har inte hittat någon riktig genom på grunderna, hur det verkligen fungerar vid själv inkopolingen av kablarna?
Bifogar en bild på vad jag har hemma att jobba med just nu.
Öppen elektrisk kopplingsdosa med lösa kablar och terminaler på en vägg, delvis täckt av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
RilleRock
rydboholm skrev:
Tack. Det är jag som inte riktigt förstått grunderna.
Men jag känner mig fortfarande lite förvirrad.
Behövs det bara 3st kavlar och sen 2st motstånd?
Jag har inte hittat någon riktig genom på grunderna, hur det verkligen fungerar vid själv inkopolingen av kablarna?
Bifogar en bild på vad jag har hemma att jobba med just nu.
Följ skissen ja gjorde till exakt den här detektorn som Dmol länkade till.
Du skall använda 4,7k motstånden som där är 16st av.
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.