Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej Tom12,

Det jag kommer skriva nu kan möjligen reta upp dig, men det är absolut inte min mening. Jag skriver det jag skriver med de allra bästa intentionerna! Jag förstår ditt problem och jag hade inte heller gillat att en granne lyser upp min tomt i tid och otid och dessutom utan att ens fråga mig innan montering av armaturer. Jag hade inte varit helt främmande för någon form av regelverk och kanske bygglovskrav för belysning, åtminstone om den lyser upp utanför egen tomt.

Nåväl, till saken. Jag har läst igenom dina inlägg i denna tråd och i några andra trådar och jag har en teori om varför du får kalla handen av din granne. Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt. Kan det möjligen vara så att ditt sätt att diskutera (med grannen) påminner om ditt sätt att skriva? Du skriver ganska ryckigt och osammanhängande ibland och om min granne hade kommit över och pratat med mig på samma sätt om något grannen tyckte jag gjort fel så hade jag troligen blivit skitstressad. Har du dessutom möjligen varit upprörd när du pratat med grannen? Liksom eggat upp dig själv, som inför en konfrontation? I en sådan situation är det nog tyvärr så att många hade gått i försvarsställning och resultatet blir att man inte lyssnar och du får inte gehör för vad som faktiskt kan vara ett relevant klagomål som dessutom säkert är enkelt åtgärdat.

Själv har jag en granne vid sommarstugan som en dag kom över med ett klagomål som jag inte hade en tanke på kunde störa honom och det var dessutom enkelt åtgärdat och jag hade inga som helst problem med att göra det heller. Det var dock väldigt tydligt att grannen varvat upp sig själv innan han vågade gå och klaga på sin granne - mig. Han var så förbannad så han skakade. Helt i onödan. Vad det handlade om var att jag hade ställt en husvagn på min tomt så att grannen hade den i sitt blickfång mot sjön och den hade stått där i över ett år. Det var ju bara att flytta husvagnen såklart, inga problem. Så grannen hade högt blodtryck och höll på att göra en fiende av mig, fullständigt i onödan. Han hade gått så långt som att anmäla mig till kommunen, INNAN han ens nämnde husvagnen för mig. Även det totalt onödigt. Ett enkelt samtal, "Du Tomas, du har möjligen inte något annat ställe på tomten du kan ha husvagnen på? Den är ju inte så rolig att titta på när vi har sjön där istället... Jo men självklart! Jag löser det nästa helg!" Så enkelt kan det vara. Och hade varit. Och blev, fast i lite andra tongångar...

Om du skulle ta och fundera på hur du pratar med grannen? Kan det vara så att du varit lite väl påstridig i inledningsskedet? Har du kanske svårigheter att hantera en sådan situation? Har du svårt för att formulera dig i tal? Hamnar du lätt i affekt? Ta hjälp. Annars är det lätt hänt att han tycker du är en arg, gnällig, osammanhängande granne som bara klagar och spyr galla och då kanske han inte ens inser eller bryr sig om att han faktiskt orsakat ett reellt problem som han enkelt skulle kunna lösa.

Som sagt, jag kan ha fel - och i så fall ber jag om ursäkt - men jag kan också ha rätt....

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
ylven och 28 till
  • Laddar…
Väldigt bra skriver ToRy, det där borde alla tänka på oberoende om det är familjen, grannen, arbetskamrat eller ... man pratar med.
 
12-24 meter.
 
Nu söker jag på ryckig svenska påtala ologiken i sammanhanget och inte leta efter psykoanalys. Sorry.
 
  • Haha
ilafudi
  • Laddar…
Tack för hjälpen om folk kunde sagan om katten på råttan och råttan på repet så skulle man finna att det går inte att trötta samman ett människosinne till nollreaktion oavsett tid.
 
Ljusförorening är ett problem i tättbebyggt område. Monterar en granne upp en ny armatur som man tycker stör, finns det inte något lagrum man som utsatt kan åberopa. Det som står till buds är att samtala med grannen, och/eller montera någon form av avskärmning.
 
Ja men den avskärmningen ska vara genomsynlig till 50 procent.
 
Om du monterar något på din tomt, så kan du ta vad du önskar, plank/plywood/häck/tuja whatever, så länge du håller dig till höjd och mått som kommunen tillåter.
 
När höjdskillnader uppstår i backe där nästa bostadshus ligger över sitt garage med övervånings tak då räcker inte kommunala höjdmått för att blockera något. Speciellt inte när den sedvanliga flaggstången används för 24 timmars lysande julfallosalla.
 
OK Då är det bara samtal med grannen som kvarstår eller flytta från huset ...
Tidigare sålde Bauhaus en trevlig armaturserie från IQ-sensortech, jag har installerat 4 av dessa armaturer. Där gick ljusstyrkan ner på en låg nivå i viloläge, vid rörelse framför lampan gick den upp i full styrka under 2-3 minuter.
Kanske kan du hitta en sådan armatur och bjuda din granne på.
 
Jag har bott i femton år så tycker du då det är okej att stressa sönder din granne för att du nyss inflyttad har din attityd och inte kan respektera att ljus fortsätter i 300000 km per sekund och din utstrålning din pondus och dina värderingar och din herre på täppan attityd ökar ju dyrare prislapp på huset? Ska jag flytta för att nån annan flyttat in och tror sig ha större inflytande?
 
Och varför kan du inte ha persienner eller rullgardiner när du nu stör dig så mycket på ljuset eller är det nått annat som du stör dig mer på ?
 
Tom12 skrev:
Jag har bott i femton år så tycker du då det är okej att stressa sönder din granne för att du nyss inflyttad har din attityd och inte kan respektera att ljus fortsätter i 300000 km per sekund och din utstrålning din pondus och dina värderingar och din herre på täppan attityd ökar ju dyrare prislapp på huset? Ska jag flytta för att nån annan flyttat in och tror sig ha större inflytande?
Nu ser jag inte hur de här armaturerna sitter. Men om vi antar att det inte är spotlights som medvetet är riktade för att reta TS. Så ärdet ju så att din granne tydligen vill ha bra belysning av sitt hus eller sin tomt. Han gillar tydligen julbelysning också.

Dvs. det han vill göra på sin tomt passar honom, och han råder över sin tomt. Att du bott i området i 15 år ger dig inte större rätt att ha synpunkter på vad grannen gör på sin tomt.

Här är det en intressekonflikt. Grannen vill ha det ljust, du vill ha det mörkt. Du tycker det är självklart att din önskan skall vara lag. varför det? Om du menar att det faktum att du bott där i 15 år skulle ge dig större rätt än den nyinflyttade grannen så är du helt ute o cyklar.

Men jag håller med om att ifall grannen sätter upp lampor som i huvudsak verkar vara uppsatta för att reta dig ,eller skapa obehag för dig, då har du ett case.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.