Fråga
Behövs bygglov för rep fäst mellan hus och ett träd på min tomt?

Behövs bygglov för en stolpe av metall nedkörd i jord på min tomt innanför 4,5 m? Obs ingen fast installation. Stolpen är flyttbar.

Tacksam för svar

Vad händer om stolpen står närmre än 4,5 m från Tomtgräns?
 
Redigerat:
Nej det behövs inte bygglov för att spänna upp ett rep. Och inte för stolpar heller (det är ju som en flaggstång).
 
Fairlane
Nej. Du får till och med hänga upp en hängmatta utan bygglov. :)
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Enl. normala bygglovsregler så är det OK. Men är det ex. inom strandskyddat område så är det inte lika självklart. Då får du ex. inte hänga upp en hängmatta utanför din hemfridzon, även om det råkar vara inom din fastighet. Finns liknande begränsningar inom de högst kulturskyddsklassade områdena.
 
f91jsw skrev:
Nej det behövs inte bygglov för att spänna upp ett rep. Och inte för stolpar heller (det är ju som en flaggstång).
Tack för snabbt svar. Följdfråga.
Får jag stötta upp repet med stolpen?
 
Vad menar du med normala bygglovsregler?
 
Det blir nog lättare om du berättar vad det är som du vill göra.
 
Tom12 skrev:
Vad menar du med normala bygglovsregler?
Antar att du syftar på mitt inlägg.

Jo jag menar att i ett normalt område, inte strandnära, inte med specialregler för kulturskydd eller naturreservat och liknande, så är det inget problem att spänna upp ett rep på sin tomt.

Men tar du ex. strandskyddat område (oftast 100 m från vatten), så får du inte göra något som uppfattas som en utvidgning av ditt tomtområde. Bebyggelse inom strandskydd finns där oftast i kraft av att området redan var exploaterat när lagen infördes (1972??), Man får inte ta mer mark i anspråk än det som var exploaterat när lagen trädde i kraft. Sedan tänjs det kraftigt på de reglerna, men det är en annan sak. Så du får ex. inte klippa gräset utanför ditt hemfridsskyddade tomtområde, eller sätta upp staket och liknande. Det handlar om allmänhetens rätt till stranden. Man skall inte uppfatta att man gör intrång på någons gräsmatta när man vistas på stranden.

Liknande udda regler finns inom kulturskyddade områden, en kollega höll på att få böta för att han tog bort ett dött träd från tomten utan bygg/marklov. Där mina föräldrar hade sommastuga var det förbjudet att fälla träd med större diameter än 10cm, man fick tillstånd endast om man samtidigt återplanterade ett träd med mer än 10cm diameter.
 
  • Gilla
Eriaxe
  • Laddar…
Jag ska göra det så småningom men det är bra att hitta en struktur för ett särskilt ändamål som är bygglovsbefriad och väder beständig i några år. Men då har vi frågan om jag sätter flera stolpar längs med repet blir det någon skillnad?
Får man hissa vad man vill i en "flaggstång"?? är nästa fråga.
 
Nej man får verkligen inte hissa vad man vill i en flaggstång. En hakkorsflagga är ju ett klassiskt exempel på något som är olämpligt men även grannens katt är ganska obra.

Problemet med juridiken är att även om man tekniskt sätt håller sig på rätt sida om det tillåtna så ser lagen till syftet och då kan man begå överträdelser ändå.
Om du tex sätter fyra flaggstänger i en fyrkant så är det ok. Om du spänner en horisontell lina mellan dem ett par meter upp och hänger några små flaggor i dem så är det också ok. Men om du hänger stora flaggor som går hela vägen ner till marken så börjar det bli grumligare. Och är du så kreativ och konstnärlig att du gör flaggorna av sammanfogade träribbor, ungefär som en vägg, så är det kört trots att det bara är extra konstnärliga flaggor i helt godkända flaggstänger.

Det här forumet är inte kommunens bygglovshandläggare. Vi kommer inte jaga dig med blåslampa i ena handen och bötesblocket i andra så du kan berätta vad det är som du vill försöka att göra. Det blir mycket lättare för oss att hjälpa dig då.
 
  • Gilla
BlackDragon och 3 till
  • Laddar…
På tal om bygglovshandläggare så har jag just avslutat ett positivt samtal med en av dem.
Nej jag vill inte hissa några flaggor av något slag. Jag vill använda dem för att kunna få maximal nytta av den plats jag investerat i. Problemet är varför jag vill hissa ngt överhuvudtaget och det blir sin egna diskussion. Inte heller en katt eller Ida skall hissas utan ngt som bryter och blockerar utan att bli bygglovspliktigt och räknas som ngt som behöver den proceduren?? Så frågan är får man hissa ngt som blir ogenomskinligt i rätt läge? Det finns väldigt många som vill kunna leva i en halvskugga ja till och med hu så hemskt ett mörker. Och sedan finns det en offentlig attityd som ifrågasätter de som vill göra just detta. Så jag försöker med utgångspunkt av era svar finna en frihet att slippa konstanta påfrestande pålagor i fel miljö och njuta av min tomt oavsett om jag är ute eller inne. När man pratar om detta finns det många röster som hånar önskemålet och föreslår ur min synvinkel felaktiga alternativ.
 
Du är oerhört luddig. Mycket bättre att bara säga vad du är ute efter istället för att få luddiga tolkningar.

Försöker du skapa ett insynsskydd för en tomt? Exv, spänna upp ett rep, hänga repbitar från det, sätta upp stolpar som bär upp repet över en större spännvidd...? Eller att du vill visa var du äger mark på ett område som folk annars strosar fritt över? Försöker du sondera var gränsen går för vad utgör ett insynsskydd eller en privatiserande åtgärd?

Allt som ger utrymme för tolkning skulle kunna tolkas som bygglovpliktigt oavsett vad folk på detta forum säger.
 
Bara för att förtydliga att även det som är lovligt att bygga inte nödvändigtvis är det i alla fall så finns det ett exempel i MÖD där det var bygglovspliktigt att bygga en pergola. Orsaken var det att den var utformad på ett sätt som gjorde att den uppfattades som ett tak (det såg ut som ett tak i de vinklar som folk tittade på den).

Ditt insynsskydd måste ha 50% genomsläpplighet i alla (rimliga) vinklar för att anses vara ett plank, en pergola eller liknande. Har det inte det så blir det direkt en fråga om tolkning av den prövande instansen. När det gällde pergolan ovan så hade den en mycket högre genomsläpplighet än 50% när man tittade på den underifrån, men den hade noll procent genomsläpplighet när man tittade på den från gatan och därmed så var den att uppfatta som ett tak!
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag blir i alla fall lite nyfiken på vad du vill uppnå? Om du beskriver det mer detaljerat är jag övertygad om att du får bättre svar på din fråga.
 
Konstverk kan gå att uppföra utan bygglov, vet ej vad som gäller inom strandskydd dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.