Det är ju viktigt att kunna sitta vid datorn och släcka på toaletten när någon gäst just har satt sig på plats. Finns säkert tusentals anda partytrick med IHC. ;D
 
Halloj igen gubbar,

En liten fråga, imorrn kommer dom och monterar markiserna. Motorerna har 4 ledare och jag kommer att dra flexrör med färdigdragen 5 ledare i. Kommer inte det att fungera eller hur skall man göra med själva styrningen ?

Har en jag känner som kommer att koppla in dom åt mig i elcentralen, men jag vill självfallet styra dom via IHC, och då undrar man hur man skall koppla, han var inte helt säker själv osv.

Vore mkt tacksam över tips hur jag skall göra .. pm går utmärkt.
 
Lite märkligt med 4 ledare till motorerna. Troligen 2 nollor. Mina 230V AC motorer (och jag antar att det är sådana du har) har 1 gemensam nolla och 1 fas för rulla ut och 1 fas för att rulla in. Varje fas går till en egen utgång och det är allt som skall till.

5 ledare räcker därför.

Viktigt är att inte aktivera båda faserna samtidigt. Det skall också enligt databladen för motorerna vara en viss tid mellan att ena fasen kopplas ifrån tills den andra spänningssätts.
 
Kan det vara så här:

1 Grön/Gul = Skyddsjord

2 Blå = Nolla

3 Brun = Ner

4 Svart= Upp



4-ledare.....
 
Så är det säkert. Jag förutsatte att skyddsjorden tillkom, att vi talade om 4 ledare för styrningen + skyddsjord.

 
Fortsätter på den här tråden:

Som sagt är jag ingen hejare på programmering, men gör mitt bästa. Jag försöker nämligen med att göra ett eget block som ska styra min VVC och det går inget vidare. Samma var det med min 'AND' funktion innan i denna tråden... :'(
Kan man läsa någon litteratur för att förstå konceptet eller förutsätts det att man kan objektorienterad programmering för att kunna göra ett eget block?

Har någon av er någon vetskap om något externt 'block bibliotek'.
 
janbo skrev:
Hur har ni andra löst uppkopplingen mot controllern?

* Bära laptop till elcentralen? (Min nuvarande lösning)
* Lång RS-232 i ledigt tomrör? Vad har RS-232 för maxlängd?
* Serieportsserver? (RS-232 till ethernet)
Jag har precis börjat att hämta mina prylar och är i full fart med att dra vp rör..
Men kan man inte få RS-232 över till ett RJ45 uttag då är det ju inne på nätverket i hemmet ? Finns det ingen övergång eller dyligt?
 
e_richard skrev:
Kan det vara så här:

1 Grön/Gul = Skyddsjord

2 Blå = Nolla

3 Brun = Ner

4 Svart= Upp



4-ledare.....
Korrekt :)  har nu fått dom monterade och provat temporärt att köra ut och in markiserna, funkar fint.

Jag vill styra markiserna var för sig med varsinn knapp (ut och in) hur många ut och ingångar tar detta upp i centralen igentligen ?

Även styra markiserna på klockslag .. som du hade Lovskog skulle ju vara behändigt, .. att dom ex går in kl 23.00.
 
Hej,

Du behöver 2 230V utgångar (och igen jag antar 230V AC motorer) per markis. Den ena utgången för att mata fasen som drar in/up markisen och en för andra hållet.

Vad gäller ingångar så går det då åt 2 för varje markis om du vill styra det hela individuellt. En ut/upp och en in/ner.

Sedan kan du naturligtvis lägga till några knappar för inn allt, koppla det till all-off knappar och klockor etc.

Tänk dock på att inte dra båda utgångarna samtidigt. Vet inte om Somfy (och jag antar att motorerna är av det märket) gjort något åt detta, men i mina datablad för mina (5år sedan) står det övertydligt att motorerna inte klarar att drivas åt båda hållen samtidigt.

 
Draven skrev:
Jag har precis börjat att hämta mina prylar och är i full fart med att dra vp rör..
Men kan man inte få RS-232 över till ett RJ45 uttag då är det ju inne på nätverket i hemmet ? Finns det ingen övergång eller dyligt?

Du kan använda modularadaptrar, se längst ner här:
http://www.direktronik.se/index.asp?sida=http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=40

Jag använder dem på jobbet för att nyttja bef. nätverkskablage i fastigheterna för att ansluta analysinstrument som kör rs-232 till ett lis-system. En modularadapter i var ände och vanlig cat5/6 nätverkskablage med rj45 mellan. Max kabellängd som vi har är bortåt 80m (går säkert längre med men det är det längsta vi behövt.) på 9600bps hastighet.

(Du använder då alltså enbart nätverkskablaget och kör inte via ethernet/switchar, det finns dock produkter för det med.)
 
Lysmask skrev:
Du kan använda modularadaptrar, se längst ner här:
[länk]

Jag använder dem på jobbet för att nyttja bef. nätverkskablage i fastigheterna för att ansluta analysinstrument som kör rs-232 till ett lis-system. En modularadapter i var ände och vanlig cat5/6 nätverkskablage med rj45 mellan. Max kabellängd som vi har är bortåt 80m (går säkert längre med men det är det längsta vi behövt.) på 9600bps hastighet.

(Du använder då alltså enbart nätverkskablaget och kör inte via ethernet/switchar, det finns dock produkter för det med.)
Tackar
Min tanke var just att i ena änden ha rs232 och i andra en rj45 kontakt så jag kan koppla in den i ett nätverksuttag i mitt lexcomehome. Och det kan jag med denna modularadapter ? Har du någon kopplingsbild ?

 
TLovskog skrev:
Hej,

Du behöver 2 230V utgångar (och igen jag antar 230V AC motorer) per markis. Den ena utgången för att mata fasen som drar in/up markisen och en för andra hållet.

Vad gäller ingångar så går det då åt 2 för varje markis om du vill styra det hela individuellt. En ut/upp och en in/ner.

Sedan kan du naturligtvis lägga till några knappar för inn allt, koppla det till all-off knappar och klockor etc.

Tänk dock på att inte dra båda utgångarna samtidigt. Vet inte om Somfy (och jag antar att motorerna är av det märket) gjort något åt detta, men i mina datablad för mina (5år sedan) står det övertydligt att motorerna inte klarar att drivas åt båda hållen samtidigt.
Lovskog, tack för ditt svar. Ja det är 230v motorer .. dock inte somfy utan Becker som är konkurent till somfy. När du skriver att jag inte skall dra båda utgångarna samtidigt så är jag inte direkt med, nu i veckan tänkte jag dra flexkabeln med färdigdragen 5 ledare till markiserna .. en per markis.

Känner mig helt borta när det kommer till el, men jag antar att man kopplar in alla ledare i plintarna på en ledig grupp i centralen, sen hur det kopplas ihop med in och utgångarna på ihc sidan är för mig ännu oklart :-/
 
Aha. Det är klart, "att dra" kan ju i detta fallet betyda flera saker.

Vad jag menar är att du skall inte sätta båda utgångarna till "ON" samtidigt. D.v.s låta ström gå både till in fas SAMTIDIGT som ström går till ut fasen. Dels händer naturligtvis inget och dels tar mina motorer skada.

Vet dock bara att med säkerhet detta gäller mina SOMFY motorer anno 1999. Det poängterades på flera ställen i installationsanvisningarna. Nya SOMFY motorer har kanske inte problemet och kanske inte Becker heller.

Ber om ursäkt om jag rörde till det mer än nödvändigt.

 
Hej,

För att svara på frågan om inkoppling så (för varje markis med egen motor)...

(Jag antar nu att ovanstående färger stämmer)

Jord på markiser till jord i anläggningen.
Nollan till nollan.
Brun till en utgång (vilken som helst)
Svart till en annan utgång (vilken som helst).
Knapparna för styrning kopplas in och används som vilka knappar som helst.
1 tråd får du över i varje flexslang.

I IHC har du sedan en färdig modul för markiser (antar jag att du har i windowsversionen. Jag kör med "DOS/Terminal" versionen och där finns en färdig modul).
Till den kopplar du sedan ihop modulens ner/ut med din utgång som styr det och likaså med upp/in. Samma med knapparna -- Klart. Likadant med andra ingångar för regn, vind, etc.

Själv har jag lagt till att ett långt tryck på ner/upp (un/in) styr alla markiser. Dessutom har jag en knapp för att sätta på/av automatiken med väder/vind (som just nu är off-line).
 
Draven skrev:
Tackar
Min tanke var just att i ena änden ha rs232 och i andra en rj45 kontakt så jag kan koppla in den i ett nätverksuttag i mitt lexcomehome. Och det kan jag med denna modularadapter ? Har du någon kopplingsbild ?
Jag har gjort en principskiss hur de används:
http://www.datorkungen.se/modularadapter.jpg

Du behöver efter du anslutit den första kabeln från pc'n med adaptern till ett nätverksuttag också sätta en motsvarande adapter i andra änden där din utrustning finns. Har du den i korskopplingspunkten så sätter du bara en tp-kabel med modularadaptern på i patchpanelen och sen kopplar till din burk du vill prata med, finns den i ett annat rum så patchar du över i panelen så att uttagen i rummen förbinds och sen sätter tp-kabeln med modularadaptern i uttaget i det andra rummet.

Kopplingsschema för adaptrarna då, ska du ha rak eller korsad (nollmodem) kabel? Räcker 3 trådar eller behöver du hårdvaruhandskakning också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.