I dag körde jag bort sommarens skörd av plastskräp och tryckimpregnerat trä som jag har samlat längs stränderna då jag har varit ute på mina många träningspass med kajak och roddbåt för att få ryggen i skick.
Bara sådant som har gått enkelt att plocka upp när jag ändå har haft vägarna förbi.
Jag har tidigare i höst fört bort ett halvt lass ilandflutna bildäck.

Plast som flyter iland är ett otyg för alla som äger en fastighet med strand oberoende av om det är ett lyxpalats på Lidingö eller en liten fiskestuga i Haparanda skären.
Plasten bryts småningom ned av UV-strålningen och blir mikroparticklar som gör stor skada i ekosystemet. Det viss säga direkt skadegörelse som drabbar alla oss som äger andel i fiskevatten. Ett illa skadat ekosystem ger ingen fisk i stekpannan.
I ett större perspektiv är plastpartiklarna ett hot mot havens ekologiska framtid. Direkt skadegörelse på den värld som vi skall ge i arv åt nästa generation.

Skräpet är internationellt. Från de områden där jag ror och paddlar är det ungefär 9 mil till närmaste fastland i Sverige som torde vara Tavasudden utanför Täfteå i Västerbotten. Ert skräp förekommer i mina säckar och vårt skräp hamnar ibland hos er.

Eftersom det här forumet besöks av många fastighetsägare och vattenägare som alltså har dubbel eller tredubbel orsak att bekämpa nedskräpningen vill jag utmana er på skräpplockning.

Samla ihop litet skräp längs stränderna nästa gång ni går eller ror förbi..... och posta ett fotografi.... och se till att skräpet hamnar på sophanteringen!
 
  • Släpvagn fylld med svarta sopsäckar innehållande insamlat plastskräp och trä från stränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
roffer och 42 till
  • Laddar…
Bra uppmaning/utmaning!
 
Plockar burkar och flaskor när jag är ute med hunden
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra och föredömligt.
Där jag bor tycker jag dock nedskräpningen minskat totalt sett 20år tillbaka.
Med tanke på det är många som sprider på socialamedier att det skräpas ner så mycket.
 
Bra jobbat!

Jag bara undrar varför du inte kör med traktor o släp till tippen? ;)
 
Daniel_N skrev:
Bra jobbat!

Jag bara undrar varför du inte kör med traktor o släp till tippen? ;)
För att det lokala avfallsbolagets taxor är sådana att störst lass på minst fordon ger minst avfallskostnad;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S
Avfallskostnaden borde ju betalas av kommunen i det här fallet! Fantastiskt gjort!
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Kommunen delar varje år ut några fribiljetter.
Eftersom jag kör stora lass på litet fordon så räcker biljetterna till både eget och upphittat skräp.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Dåligt med stränder här, men jag stöttar mentalt från fastlandet, grymt bra initiativ!.
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Nu har isen gått upp i älven så jag kan börja paddla igen.

På de tre första korta paddelturerna har det blivit en smockfull sopsäck med plast och några ölburkar och en tom 12 kilos brandsläckare och en tryckimpregnerad 2x3 tums planka och en glasburk.

Förresten fungerar ryggen betydligt bättre nu än den gjorde senast jag paddlade så vintern har inte varit bortkastad.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Själv plockade jag med mig hem en brusten variatorrem till en snöskoter samt en tom nätsäck (ved) från en skogsrastplats under påsken... Man "orkar" ta med sig en nätsäck full med ved ut i skogen men inte ta med hem den tomma säcken sen... Samma med skoterföraren, man hade med en ny rem men "orkar" inte ta hem den gamla efter att man bytt - suck :(

Brukar tänka när man ser skolungdomar som rensar längs vägkanterna att det är ett vårtecken och något positivt, men egentligen är det ju bedrövligt att man bara hyvar ut sin pappersmugg, tomma energidrycksförpackning, snusdosa, cigarettpaket/fimp genom sidorutan på bilen.....

Men som sagt, snyggt jobbat "heimlaga" !!

/Rikard
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Trevligt att du också hjälper till Rikard!

Nu har det blivit två säckar till med plast och en tvåmeters bit dräneringsrör och 4 tomma brännvinsflaskor och några ölburkar och två oljefilter och en Panasonic mikrovågsugn.

Någon idiot hade stannat vid en bro och kastat mikrovågsugnen över räcket. Lyckligtvis hade idioten i fråga inte lyckats pricka broöppningen så den låg på några utstickande stenar vid ena brokistan.
 
S
har ni en kostnad ni måste betala när ni lämnar skräp privat?
 
Man får 5 fribiljetter i året per hushåll och eftersom vi är bra på att minska skräpet hos oss och jag är bra på att lasta stora kompakta lass på liten kärra så kan jag använda minst 2 av fribiljetterna i året för upphittat skräp.
Allt utöver de biljetterna kostar.

Det dumsnåla avfallsbolaget Stormossen AB vägrar att ge ut fribiljetter åt folk som vill städa. De säger bara att man skall låta skräpet ligga. Idioter.
 
Mycket bra utmaning, nu bor jag långt från kust, och är så lyckligt lottad att dikena längs vår lilla väg är fria från skräp, nästan i alla fall, blir någon burk ibland som jag brukar plocka med hem om jag har möjlighet.

Men man undrar ju hur det står till med folk när man ser allt skräp som finns utmed de större vägarna. Är ju "populärt" med en massa bokstavskombinationer hos folk nu för tiden, men kombinationen IQ verkar vara ytterst ovanlig...
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.