BirgitS skrev:
Här skriver Trafikverket om rening av dagvatten: [länk]
Det visar väl att problemet inte ligger på "hemmatvättaren" utan i så fall (och det är inte svårt att räkna ut) på bilismen i stort.
För man tvättar väl inte bilen på Essingeleden precis? ;)
 
AndersS skrev:
Jag är ingen expert på området men om vi tar alla enskilda utsläpp och enbart fokuserar på dem individuellt så blir varje del marginellt. Däremot om man tar ett helhetsperspektiv så kan den totala mängden bli till något mycket negativt.
Ta som exempel att du vill minska din elförbrukning och fokuserar på varje enskild förbrukare så blir det knappt påverkbart, men kan du minska varje förbrukare med xx så kan man få en större påverkan.
Sedan ska man som du noterar vara försiktigt med ordet "katastrof" utan istället skapa en förståelse ur ett helhetsperspektiv.
Du har alldeles rätt i ditt resonemang men man ska inte sila "mygg och svälja elefanter".
Det lönar sig nog bättre att fånga "elefanten", dessutom kan åtgärder mot dom stora miljöbovarna få bättre förståelse bland allmänheten i.st.f att jaga och skuldbelägga "hemmabiltvättare".

När "elefanten" är fångad så kan man ge sig på "myggen" också men tyvärr har man, enligt mig, börjat i fel ände.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl fråga om många bäckar små och försöka göra en insats på alla ställen där det går till utan det kostar orimligt mycket. Kostnaden för att tvätta bilen på en gräsmatta eller en grusplan i stället för på asfalt är väl ofta rätt låg.
 
BirgitS skrev:
Det är väl fråga om många bäckar små och försöka göra en insats på alla ställen där det går till utan det kostar orimligt mycket. Kostnaden för att tvätta bilen på en gräsmatta eller en grusplan i stället för på asfalt är väl ofta rätt låg.
Ja,för dom som har möjligheten och platsen, ja absolut.
 
Kanske något att tänka på när man bygger nytt eller gör förändringar att om man vill tvätta bilen på garageuppfart lägga någon form av ränna där vatten rinner ned och sedan ned i stenkista, dimensionera så att även regnvatten kan tas om hand av det som hamnar här. Det finns ju system för detta och då löser man problemet på ett snyggt sätt.
Tog första bästa vid sökning http://www.aco-nordic.se/produkter/aco-hexaline-traedgaardsdraenering/
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G-83 skrev:
Men för den som inte vill förstå att även en liten insats är bättre än inget spelar troligtvis denna artikel mindre roll.
Enligt artikeln skulle det vara 20 miljoner biltvättar på gatan (hur vet man det förresten - misstänker att det är en ren gissning :cool: )

En random sökning på självtvätt ger 60:-/ tvätt

"Tvättpolletter köper du i växlingsautomaten. Betala kontant eller med kreditkort. Vi tar Visa, Mastercard och Maestro. Kontakta oss vid köp över 100 polletter. Polletterna kostar 20 kr/styck inkl. moms. För en normaltvätt går det åt 2-3 polletter beroende på tvättvana och fordonets storlek."

20.000.000 x 60:- ger 1.200.000.000 kr. Det kallar inte jag "en liten insats" :wow:
i synnerhet när ingen övertygat mig om att det verkligen gör den stora skillnad som vill påskinas.
 
Redigerat:
Men man kan väl kombinera. Man kan åka in och skölja av bilen med varmt högtryck för 20:- och det spolar rent väldigt bra på karossen, skärmhusen och det man når av undersidan. Sedan kan man ju fintvätta hemma med lite diskmedel eller mild schampolösning, då slipper man också massa skit på garageinfarten som det blir om man också kör en del på grusväg. Brukar köra av bilen för 20-40:- kronor med lite varmt högtryck, schampotvätt och renspolning som snabbtvättsalternativ, då slipper jag också skiten hemma på asfalten.
Konspirationsteorin att det är någon lobbyverksamhet som vill få oss till tvättanläggningar tror jag inte ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersS skrev:
Konspirationsteorin att det är någon lobbyverksamhet som vill få oss till tvättanläggningar tror jag inte ;)
Det tror inte jag heller, snarare att "någon" siktat in sig på att "hemmatvättarna" är ett släkte som måste sättas åt, kosta vad det kosta vill ( i form av "propaganda" läs reklam).
Och kanske har miljönissarna helt rätt, men det har, i denna tråd, inte kommit en enda vettig förklaring (läs inlägg # 1) vad som händer med "tungmetallerna" om jag inte tvättar bilen.
Sitter dom kvar eller sköljs dom bort när regnet kommer genom mekanisk påverkan? :confused:
och i så fall så kan det det väl kvitta lika om du själv tvättar bort "tungmetallerna" eller regnet utför arbetet ???
 
Kan det inte vara en kombination, en del spolas bort av regnet och en del av tvätten. Det behöver ju inte vara svart och vitt. Ungefär som att en regnskur kan skölja bort en del lös skit medan det som fastnat tar man bort med tvätt.
När jag spolar rent bilen med varmt högtryck försvinner det lösa och den ser ganska ren ut, men tar jag sedan en svamp eller borste så ser man att det fina försvinner då det ger en grå film där man inte rengjort riktigt.
Så svaret blir Ja båda regn och tvätt tar bort partiklar, de grövre tar säkert regnet en del av och de fina försvinner i tvätt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Enligt artikeln skulle det vara 20 miljoner biltvättar på gatan (hur vet man det förresten - misstänker att det är en ren gissning :cool: )

En random sökning på självtvätt ger 60:-/ tvätt

"Tvättpolletter köper du i växlingsautomaten. Betala kontant eller med kreditkort. Vi tar Visa, Mastercard och Maestro. Kontakta oss vid köp över 100 polletter. Polletterna kostar 20 kr/styck inkl. moms. För en normaltvätt går det åt 2-3 polletter beroende på tvättvana och fordonets storlek."

20.000.000 x 60:- ger 1.200.000.000 kr. Det kallar inte jag "en liten insats" :wow:
i synnerhet när ingen övertygat mig om att det verkligen gör den stora skillnad som vill påskinas.
Jag antar att du förstod en liten insats för varje person. Men kör du på med din bil utan katalysator, köp din el från kolkraft och kasta alla sopor i restavfall om det känns bra. För den lilla insatsen du gör spelar ju ändå ingen roll...

Handlar det om pengar så skriv det rakt ut istället för att hitta anledningar till att slippa ändra ditt tvättande.
 
G-83; det handlar inte om pengar - jag äger inte ens en bil :D . Det handlar om den "propaganda" som sprids är korrekt och väl balanserad i.f.h.t den skada som påstås uppkomma.
Mitt alternativ var ju att inte tvätta bilen överhuvudtaget.

(Däremot äger min fru en bil som jag understundom blir beordrad att tvätta :rolleyes: )
 
Roland53

Okej.

Man påstod att det inte skadade miljön när man grävde ner tunnor med avfall på BT-kemi i Teckomatorp här i Skåne för ett antal år sedan. När det gått några år började antalet cancerfall öka dramatiskt hos de som hade vattenbrunnar i närheten.

Det jag vill komma fram till är att när man hittar bevis för att något är skadligt har det redan pågått under en längre tid, just för att det ska gå att bevisa. Därför anser jag att det är bättre att försöka göra lite mer än lagen kräver. Både för sin egen, men framförallt för kommande generationer. Detta är kanske farligt, kanske inte. Framtiden får visa😬
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eller en lite filosofisk tanke. Vid forskning finns det misstankar om att något är negativt för t.ex. miljön, om vi då agerar för att minska dessa riskerar eller tvärt om säger "det tror vi inte på" så kan två saker hända.
Om vi agerar för att minska riskerna med misstankarna och det visar sig att dessa misstankar var riktiga så har vi gjort något som förbättrat miljön, däremot om misstankarna var felaktiga är ingen skada skedd med miljön.
Om vi inte gör något utan fortsätter utan att ta hänsyn till misstankarna men de visar senare vara riktiga, då har vi förvärrad miljön under tiden.
Jag gjorde bara en enkel hypotes, självklart är verkligheten mera komplex med kostnader, kapitalförstöring, kanske sämre alternativ, etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G-83 skrev:
Det jag vill komma fram till är att när man hittar bevis för att något är skadligt har det redan pågått under en längre tid, just för att det ska gå att bevisa. Därför anser jag att det är bättre att försöka göra lite mer än lagen kräver. Både för sin egen, men framförallt för kommande generationer. Detta är kanske farligt, kanske inte. Framtiden får visa��
Men har man verkligen kommit fram till att just tvätten, som företeelse, är det som orsakar utsläppen.

Är den som tvättar bilen på gata och uppfarter en miljömarodör och den som låter bilen vara otvättad men parkerad på hårdgjord yta med dagvattenavlopp en miljöhjälte ?
I min fantasi är båda företeelserna lika illa dvs skiten kommer till dagvattnet oavsett tvätt eller ej. :(
I ett tidigare inlägg skulle dagvattnet från Essingeleden avskiljas och renas. Kan det möjligen vara så att bilar med eller utan tvätt avger dessa föroreningar? :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.