Niq skrev:
Det beror ju på hur hög timmpennig man värderar sin tid i. Men om man räknar att man ska köpa allt som behövs för att tvätta själv så blir det inte så stor skillnad även om det säkert blir lite billigare att tvätta själv. Tror inte att priserna stiger så mycket även om det blir förbjudet att tvätta själv. Konkurrensen är redan så stor.

Men jag tycker ändå att man borde få tvätta bilen själv om man vill. Gör det själv jag också.
Hur har folk råd att ha sådär dyrbar tid?
Då pengarna överhuvudtaget inte finns måste man försöka använda tid i stället så långt den räcker. Alternativet är att bryta sig in någonstans och stjäla pengarna.
Förresten tar det mer tid att köra till en biltvättare och vänta där och köra hem igen än det tar att tvätta själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Ny affärsidé , hämta upp kundens bil , kör den till biltvätten/tvättstället och sen tillbaka. Oj så mycket tid som sparas ! Skynda är ett fult ord ! - Skalman
 
Finns det ingen likhet mellan en otvättad bil och en ungkarlslya. Har för mig att efter fyra år är både ungkarlslyan och bilen så skitiga att dom inte längre kan bli skitigare?
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Det var en grusbilsförare på den tiden då de körde ned bilen i grusgropen och lastade för hand som hade räknat ut att precis innan sanden och leran på golvet i hytten nådde upp till pedalerna började det rinna ut genom dörren.
Därför behövde han aldrig städa hyttgolvet;)
 
Jag har ett tag praktiserat att köra in på GDS hallen och med högtryck + en hink och svamp / borste få bort det mesta av skiten på bilen - det tar under 10 minuter och kostar inte många 10-or. Samma metod funkar även på de ställen som ligger utomhus där man lägger i en pollett och får vatten under x antal minuter, men för mig är en pollett lite för kort tid och jag vill inte kosta på mig 2, så här blir bilen inte helt ren. Men jag kör varje dag på motorvägen, så den blir lika skitig igen efter en vecka.

Hur bra eller dålig reningen är på dessa ställen vet jag inte.

De som åker på OK och står och putsar bilen med tandborste och tops i timtal förstår jag inte - det måste bli skitdyrt.

När jag velat "storstäda" bilen har jag gjort en sådan snabbtvätt på OK, sen kan man åka hem och i lugn och ro "gratis" stå och fixa med bilen på sin parkeringsplats, eftersom 95% av smutsen är borta så är det jobbet att torka dörrfalsar, vaxa (om man gör det) etc, som inte smutsar ned naturen speciellt. Men jag ska erkänna att jag tvättar bilen på uppfarten också, men bara sommartid, då är det mest fågelskit på bilen plus att jag oftast tvättar min "helgbil" som går mycket få mil men har ett rätt opraktiskt tak av "tyg" som inte lämpar sig för automattvätt... :) Vardagsbilen behöver inte tvättas så noga så många gånger per år... :)
 
heimlaga skrev:
Hur har folk råd att ha sådär dyrbar tid?
Då pengarna överhuvudtaget inte finns måste man försöka använda tid i stället så långt den räcker. Alternativet är att bryta sig in någonstans och stjäla pengarna.
Förresten tar det mer tid att köra till en biltvättare och vänta där och köra hem igen än det tar att tvätta själv.
Det har jag också undrat många gånger. Men jag vet tex flera företagare som räknar att om dom låter någon annan gör sådant som ligger utanför deras bransch och dom kan koncentrera sig på att göra jobb som dom får betalt för så förtjänar dom mera än om dom tvättar bilen själva. Eller lagar den själva.

Själv brukar jag räkna mina arbetstimmar som jag gör för mig själv som gratis vad gäller pengar men jag betalar för dom med tid. Mindre tid att vara med mina barn och min fru.

Men nej jag har inte heller så mycket pengar att jag kan betala andra att sköta om allt som behöver göras här hemma.

Jag vet hur det är när pengarna inte räcker och man funderar på om man har mat imorgon också
 
Redigerat:
Niq skrev:
Det har jag också undrat många gånger. Men jag vet tex flera företagare som räknar att om dom låter någon annan gör sådant som ligger utanför deras bransch och dom kan koncentrera sig på att göra jobb som dom får betalt för så förtjänar dom mera än om dom tvättar bilen själva. Eller lagar den själva.
För en företagare vars företag köper tjänsten är det nog 100% rätt tänkt, då de pengarna är oskattade, omomsade mm.

När pengarna först tas ut som lön och sen ska betala tjänsten med skattade pengar måste man ju vara kanske 4 gånger effektivare på det man gör själv för att få det att gå ihop.

Själv brukar jag räkna mina arbetstimmar som jag gör för mig själv som gratis vad gäller pengar men jag betalar för dom med tid. Mindre tid att vara med mina barn och min fru.
Jag tror många inte räknar rent krasst ekonomiskt, men resultatet blir detta - de måste jobba 100% och tiden som är kvar värderas väldigt högt. Om man istället tog ledigt från jobbet ett par timmar och gjorde jobbet själv skulle det troligen för väldigt många löna sig.

Men långt ifrån alla kan göra praktiska saker själva, vilja eller förmåga finns inte. Då måste man köpa vad de än kostar. Alternativt kan man inte få ledigt från jobbet, iallafall inte på kort varsel.

Själv tycker jag en automattvätt är för dyr för att motivera, jag tvättar ändå i automat då och då. För de med en bil ägd av företaget och där tvätten betalas av oskattade pengar blir plötsligt 3-400kr för en tvätt inte så farligt.

Många tjänar väl efter skatt nånstans 100-150kr / h, så en automattvätt (som man ändå måste köa för) "kostar" 3h arbetstid och ca 30 minuter "verklig" tid. Därav kör jag oftast en snabbtvätt på 15-20 minuter i tvätthallen för 20 spänn, och inte alltför ofta heller... :)

Fast räknar man så här så undrar man snart om man alls borde jobba eller handla... ;)
 
Mitt inlägg som TS var inte i första hand med den ekonomiska delen i åtanke utan om påståendet att en tvätt åstadkommer tungmetaller utöver om bilen står otvättade utsatt för väder och vind på tex en parkeringsplats.
Många har engagerat sig och haft synpunkter. Trevligt (y)

Men det som frapperar mig är att ingen har kunnat förklara grundfrågan.

Är det möjligen så att det är propaganda som har ingen eller mycket liten bäring i verkligheten? :D
 
Den enkla förklaring jag hört är det blir sådan koncentrerad mängd i kommunens reningsverk via dagvatten som inte har en sådan specialanpassad reningsfunktion som bilvårdsanläggning och även med viss återcirkulation av vattnet efter rening. Spolas det sedan av på platser där det inte hamnar i dagvattnet t.ex. på egen grusplan, gräsmatta, vid körning, blir det fördelad i små mängder över stora områden.
Däremot så är det negativt för miljön oberoende av var det sprids men då det inte kan undvikas så får man göra det bästa av situation, vilket i detta fallet är bilvårdsanläggning med rening eller plats där naturen får ta hand om enstaka biltvättar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Propaganda för vad?
 
AndersS skrev:
Den enkla förklaring jag hört är det blir sådan koncentrerad mängd i kommunens reningsverk via dagvatten som inte har en sådan specialanpassad reningsfunktion som bilvårdsanläggning och även med viss återcirkulation av vattnet efter rening. Spolas det sedan av på platser där det inte hamnar i dagvattnet t.ex. på egen grusplan, gräsmatta, vid körning, blir det fördelad i små mängder över stora områden.
Däremot så är det negativt för miljön oberoende av var det sprids men då det inte kan undvikas så får man göra det bästa av situation, vilket i detta fallet är bilvårdsanläggning med rening eller plats där naturen får ta hand om enstaka biltvättar.
Dagvattnet går inte via kommunernas reningsverk, det är väl huvudbudskapet och därför går dessa "tungmetaller" direkt ut i vattendrag mm utan rening. (se inlägg # 1).

Jag argumenterar inte mot detta påstående utan ifrågasätter om själva biltvätteriet orsakar sådan katastrof som vill påskinas.
Jag menar att det har en mycket försumbar del i det hela. Utfällningar/utsläpp från bilarna kommer ändå ner i dagvattenbrunnar oavsett om det tvättas på gata och garageuppfarten eller bilen förblir otvättad !!!
 
arkTecko skrev:
Propaganda för vad?
Har du läst hela tråden? :confused: Du tycks ha missat det mesta av debatten .....
 
roland53 skrev:
Jag argumenterar inte mot detta påstående utan ifrågasätter om själva biltvätteriet orsakar sådan katastrof som vill påskinas.
Jag är ingen expert på området men om vi tar alla enskilda utsläpp och enbart fokuserar på dem individuellt så blir varje del marginellt. Däremot om man tar ett helhetsperspektiv så kan den totala mängden bli till något mycket negativt.
Ta som exempel att du vill minska din elförbrukning och fokuserar på varje enskild förbrukare så blir det knappt påverkbart, men kan du minska varje förbrukare med xx så kan man få en större påverkan.
Sedan ska man som du noterar vara försiktigt med ordet "katastrof" utan istället skapa en förståelse ur ett helhetsperspektiv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Här skriver Trafikverket om rening av dagvatten: http://www.trafikverket.se/nara-dig...vattnet-fran-vara-vagar-/rening-av-dagvatten/
På Essingeleden passerar dagligen cirka 160 000 fordon. Asfalt- och däckrester, metaller, salt och andra kemikalierester samlas på vägbanan och har tidigare sköljts ner i Mälaren från broarna när det regnar. För att stoppa det smutsiga dagvattnet från att rinna rakt ut i Mälaren genomför Trafikverket i Stockholm nu arbeten på flera broar runt östra Mälaren, för att ta hand om och rena dagvattnet.
...
Det finns många typer av anläggningar som tar hand om och renar dagvattnet. I Sverige är det vanligt att bygga dammar som tar hand om det smutsiga vattnet.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Dagvattensystem är dimensionerade efter tänkt befolkningstäthet. I ett tätbebyggt område skulle man alltså kunna tänka sig att koncentrationen tungmetaller blir svår att hantera om många tvättar bilen och smutsen rinner rakt ut i dagvattnet. Å andra sidan är det väl mest i villaområden folk står och putsar på sina bilar, och de är ju inte vådligt tätbebygga.

Alternativet till hemmatvätt är nog inte heller att 100 % låter bli att tvätta bilen, utan en försvarlig procent skulle tvätta någon annanstans. Och då har man ju på något vis påverkat det problem man identifierat.

Men trots det är jag inne på TS linje: det här är en lösning (miljömotiverade förbud) som letar efter ett problem, snarare än vice versa.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.