H
Det där förstår jag inte alls, det verkar helt snurrigt!
Vad är det som fattas för att det skall vara OK enligt din uppfattning?

När har fönster över huvud taget varit "tvåstegstätade"?

Vill du kanske tillbaka till kopplade tvåglasfönster?
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
H
KnockOnWood skrev:
Det där förstår jag inte alls, det verkar helt snurrigt!
Vad är det som fattas för att det skall vara OK enligt din uppfattning?

När har fönster över huvud taget varit "tvåstegstätade"?

Vill du kanske tillbaka till kopplade tvåglasfönster?
Fönster monteras ALLTID tvåstegstätade något annat är helt felaktigt och ska absolut inte göras eftersom de är en riskkonstruktion.
När man fogar fönster är de i princip omöjligt att montera de annat än enstegstätat.

Med på vad jag menar?
 
Jag fattar inte hur du menar med tvåstegstätade fönster? Någon förklarande bild kanske?
 
H
ska se om jag kan hitta någon på nätet kan inte skissa själv nu
 
H
Handritade sektioner av väggkonstruktioner med mineralullsisolering för att skapa tryckskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De viktiga är ju att skapa en tryckskillnad
 
Det där är ju bara trams!

Själva mellanrummet om 10 mm mellan fönsterkarm och väggregel är ju helt betydelselös,
där tätar jag med PU-skum, som varken släpper igenom vatten eller vattenånga.
Och det du kallar "luftspalt" på bilderna är ju inte ventilerad åt något håll, för där tätar andra foder.
"Luftspalt" skall nog vara ventilerad luftspalt om det skall ha någon effekt.

Men bortsett från detta förstår jag inte vad du menar skulle hända i 100 mm PU-skum.

Föreställ dig att fönstret är tillverkat och monterat med "oändlig" precision, så det inte blir något mellanrum mellan väggreglar och fönsterkarm. Skulle det gå åt helvete då?

Nej, du får nog tänka om.

Förresten, tryckskillnad?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H
jag tror du inte riktigt vet varför man har en luftspalt.
Ja, att skapa en ventilerad del där vatten kan ventileras bort.

Mer de viktigaste klart är ju att skapa en tryckskillnad på rätt ställe de är det som är så bra med tvåstegstätning.
Då räcker 10mm gott för de, du får fortfarande den så viktiga tryckskillnaden.

Med din lösning så får du inte en tvåstegstätadlösning, så är de bara.
Detta är ju inget jag hittar på, Fuktcentrum i Lund rekommenderar de och alla seriösa entreprenörer bygger på detta sätt.
Du är fri att googla de, finns massa forskning som visar att tvåstegstätade fönster är bättre än enstegstätade
 
Vad då tryckskillnad?
Det är väl fortfarande en tryckskillnad mellan ute och inne, det ser min FTX-anläggning till om.

Och det sker varken någon luft- eller fuktvandring genom PU-skummet.
Det är tätt! Det blir ju så mycket tryckskillnad som ventilationssystemet tillåter!

Har du några referenser till dina källor i Lund och alla "seriösa" entreprenörer?
 
H
KnockOnWood skrev:
Vad då tryckskillnad?
Det är väl fortfarande en tryckskillnad mellan ute och inne, det ser min FTX-anläggning till om.

Och det sker varken någon luft- eller fuktvandring genom PU-skummet.
Det är tätt! Det blir ju så mycket tryckskillnad som ventilationssystemet tillåter!

Har du några referenser till dina källor i Lund och alla "seriösa" entreprenörer?
Jag tror inte riktigt du vet hur en tvåstegstätad konstruktion fungerar, eller?
tryckskillnad kanske var fel ord, tryckutjämningskammare snarare.

Men ska försöka förklara för dig i ord så får du bara fråga.
Vid en enstegstätad konstruktion blir tryckskillnaden mellan blöta utesidan och insidan
Vid en tvåstegstätad konstruktion blir tryckskillnaden mellan ventilerade luftspalten(torrt) och insidan.

Problemet idag är att många säger att dom har tvåstegstätadefasader men i själva verket är de långt ifrån sanningen eftersom genomföringar, dörrar, fönster etc.
Och som vi alla vet är just genomföringar, dörrar, fönster etc. där fuktskadorna ofta uppkommer
 
Äh, du bara svamlar!

Det finns ju inga hus som är byggda så att utsidan (klimatskyddet) inte har någon kontakt med insidan.
Varför tror du att "luftspalten" är torr?
Dess syfte är ju just att ta hand om vatten, som trots bästa byggmetoder, tränger in genom det yttre klimatskyddet.

Och balnda inte in de "enstegstätade" fasaderna i detta!
Där var det vatten som läckte in genom sprickor i ett tunnputsskikt, och inte kunde ventileras ut.
Vad har det med fönsterdrevning/-tätning att göra?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
KnockOnWood skrev:
Äh, du bara svamlar!

Det finns ju inga hus som är byggda så att utsidan (klimatskyddet) inte har någon kontakt med insidan.
Varför tror du att "luftspalten" är torr?
Dess syfte är ju just att ta hand om vatten, som trots bästa byggmetoder, tränger in genom det yttre klimatskyddet.

Och balnda inte in de "enstegstätade" fasaderna i detta!
Där var det vatten som läckte in genom sprickor i ett tunnputsskikt, och inte kunde ventileras ut.
Vad har det med fönsterdrevning/-tätning att göra?
du är uppenbart int utbildad inom byggfysik.
'först och främst enstegstätade fasader är en bara en typ av konstruktion men tunnputs utan de finns otaliga varianter och är en sätt att bygga på.
fönsterdrevning har väl mycket med de att göra eftersom man kan göra tätningen två eller enstegstätad.

du säger ju de till och med själv, luftspaltens jobb är att vara torr vilket då bidrar till torrluft över tryckskillnaden.
denna funktion missar du.

Härligt att du kallar kunskapen från experterna inom området för svammel i stället för att ta till dig av deras kunskap.
(och nej, jag menar inte att jag är expert inom området men ändå utbildad inom de och undervisad av många av de främsta)
 
Vem som är utbildad eller inte spelar ingen roll. hul, dina försök att nervärdera K.O.W gör dig bara mindre trovärdig och jag köper inte heller din förklaring.

Om fodret blir blött från regn, hur kommer den slutna luftspalten bidra till att hålla väggen torr? I detta exempel är den ju inte ventilerad så fukten kan bara gå ut genom fodret eller vidare in genom väggen/fönster
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H
Johannes Carlsson skrev:
Vem som är utbildad eller inte spelar ingen roll. hul, dina försök att nervärdera K.O.W gör dig bara mindre trovärdig och jag köper inte heller din förklaring.

Om fodret blir blött från regn, hur kommer den slutna luftspalten bidra till att hålla väggen torr? I detta exempel är den ju inte ventilerad så fukten kan bara gå ut genom fodret eller vidare in genom väggen/fönster
Förstår inte, varför skulle de inte fungera. Det är enkel fysik.
Men testa bara att googla på hur en tvåstegstätad konstruktion fungerar så kommer du förstå att tryckskillnaden är de viktiga.
Sedan googlar du tvåstegstätade fönster så kommer du få fram att hur mycket fakta som helst att de är så man göra och varför istället för att jag ska sitta här och skriva allt till er i långa romaner.
 
Hur viktigt är det att ha luftspalt vid montering? Dom flesta skruva ju salning i Kant i Kant på förnsterkarmen.. då blir de typ på 10mm .. men på PVC är det ju svårt att fästa i Kant i Kant om man ej vill skruva i plasten..Är det helt tokigt att sätta en spiklält som täcker både fönsterkarmen och reglen alltså lufthålet täpps igen. Blir ju enklare att täta på det här viset intill panelen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.