Vad roligt att höra!
Har varit lite dålig på att dokumentera, men jag slänger in de bilder jag har och får väl komplettera med någon mer när knoppar och de sista listerna är på plats :)

Jag har använt 18 mm björkplywood till stommarna. Och även till dörrarnas ramar, sågade till långa remsor. Och till plattan i mitten är det 4 mm plywood. Ramarna monterade jag och passade in innan jag gjorde mittskivorna. Jag frästa av kanterna och även ett spår för skivan i mitten. Sedan är det limmat och skruvat med s.k pocket hole.

Ganska svårt att få vinklarna rätt, men med lite trixande gick det ganska bra. De få räta vinklar som man vill utgå ifrån är ju ändå inte räta, så det är lite svårt att bedöma var det är viktigast att vara noggrann.

Med facit i hand skulle jag gjort en rejälare sockel som man sedan kunnat justera och lista in snyggt. Nu har jag en glipa nertill som går från 2 - 2,5 cm. Där får jag försöka göra någon smal list som kan funka.

Verktyg jag använt är:
Festool TS 55, med 2x1400 + 800 styrskenor
Festool hålplatta med benchdogs
Bosch kap/gersåg
Bosch handöverfräs, monterad på en plywoodplatta så den fungerat som bordsfräs
Wolfcraft pocket hole jig
+ div vanliga handverktyg

Delvis monterad skåpstomme av björkplywood i ett rum med lutande tak och en rosa vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis färdigställd undertrappa i björkplywood med synliga verktyg och material i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord garderob av björkplywood inbyggd i vinkel med öppen klädstång och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmabyggd förvaring under snedtak med björkplywood, skåpstommar och dörrar i olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjorda garderober av björkplywood med öppna lådor och en skjutdörr avslöjad under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 13 till
  • Laddar…
Mycket snyggt jobb och bra tänk runt ett svårutnyttjat utrymme. Fint.

Kul att se!
//Ronnie
 
  • Gilla
j.sjodelius
  • Laddar…
Vet inte om detta är rätt ställe, men farsgubben har sågat ner ett par rejäla körsbärsträd och något äppleträd. Om någon här är intresserad så kan dessa sågas på gårdssågen till önskade dimensioner. Virket finns i Ulricehamnstrakten. Röta i roten förekommer men i övrigt ser det friskt ut.

Stapel av nedsågade trädstockar, mestadels körsbärsträd, av olika storlek i en skogsmiljö vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storstocken är körsbär, resten är ved :).

PMa vid intresse.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja fint med körsbär.. Jag har solosåg och kan själv kapa rätt.. Men hur får man upp bitar till mina trakter..
Frakten blir nog tyvärr lite kostsam.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det nedan kan kanske uppfattas som trams och förklenande...

Kan du kapa det i 30 cm längder så kan jag hämta.
Blir bra till brasved inför nästa vinter.
Har ett par grannar som jag kan låna vedklyv av :)
 
Får man skryta om andras verk också?

Har i påsk en ihärdig och duktig 15årig feriejobbare hos mig. Han jobbar även långfredagen! Dock behövde han fixa en present till den konståkande storasystern idag. Lunchen förlängdes med en halvtimme och ur en bit Mahogny från vedhögen tillverkade han med hjälp av skruvdragare (för borrningen), figursåg, Dremel lite olika nålfilar och slippaper detta hängsmycke (ytbehandlat med Danish Oil):

Hängsmycke med konståkningstema handtillverkat i mahogny, bredvid chucknyckel för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få en känsla för storleken så hamnade den bredvid en chucknyckel:

Handgjort hängsmycke formad som en skridsko i mahogny bredvid en chucknyckel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns gott hopp för den yngre generationen!
 
  • Gilla
Henrik Svensson och 31 till
  • Laddar…
Fantastiskt härligt att se! Bra sinne för form och proportioner uppenbarligen samt handlag att förverkliga sina idéer.
Man får hoppas att han fortsätter på en bana där han kan använda sin uppenbara talang.

Önskar alla på Byggahus och Sliparebacken en skön och avkopplande påsk.
//Ronnie
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Jag är imponerad av skridskon!
 
Pysslarn skrev:
Fantastiskt härligt att se! Bra sinne för form och proportioner uppenbarligen samt handlag att förverkliga sina idéer.
Man får hoppas att han fortsätter på en bana där han kan använda sin uppenbara talang.

Önskar alla på Byggahus och Sliparebacken en skön och avkopplande påsk.
//Ronnie
Han ska bli finsnickare, redan avgjort:) Kan tillägga att jag inte hjälpte honom över huvud taget med detta.

Glad Påsk till dig med!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Har byggt ett litet "skriv-/ritbord" åt min son. Hans rum är litet och möblerna måste anpassas efter det. Byggt i björkplywood som fanerats. Lådan är underhängd. Curly Maple är det ljusa och ett exotiskt är det mörka träslagen. Behandlat med fernissa.

Stort tack till Pär H, för matrl och hjälp!

Ett under konstruktion skriv-/ritbord i björkplywood med klamrar, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsåg som sågar ut en form i björkplywood på en arbetsbänk med hörselskydd och mätverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtillverkat skriv-/ritbord i björkplywood med barnets namn "Erik" inlagt i kontrasterande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk i arbetsrum med verktyg, utrustning och material för snickeri eller måleri på bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av anpassat skrivbord i björkplywood med underhängd låda i rum med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en lådkant på ett handgjort skrivbord med inläggningar av Curly Maple och exotiskt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eget byggt skriv-/ritbord i björkplywood och Curly Maple för barn, med underhängd låda i ett litet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort skriv/ritbord i björkplywood med underhängd låda, fylld med ritmaterial och böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn vid skrivbord, tittar på gosedjur, redo att rita, polisuniform, kreativ lek, inomhus, dagtid, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Barn ritar på hemmagjort skrivbord av björkplywood och Curly Maple, med underhängd låda och fernissat ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmabyggt barnskrivbord i björkplywood med en underhängd låda, innehållandes böcker och ritmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 28 till
  • Laddar…
Mitt alster är ju inte riktigt i nivå med övriga i denna tråd men man måste börja någonstans ...

Sonen beställde ett skoställ, eller ja två men den andra är fortfarande under tillverkning.

Hemmagjort träskoställ i en hall med fyra vågräta metallstänger, placerat på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 12 till
  • Laddar…
Blev inspirerad av din "ERIK" möbel och måste slänga ut denna :)
Kanske inte det mest komplexa jag tillverkat men det var KUL !
Letade i varenda leksaksbutik i stan efter en yxa men hade bara löljiga i skumgummi,
Pappa Mike snidade ihop en ihop med grabben en kväll.
Han hade fått dille på vikingar :D
TADAA

Pojke i vit t-shirt står på en träveranda med en handgjord träyxa, inspirerad av vikingatema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt kul tråd! (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Jag jobbar med att få till förvaring (och ordning) i verkstand och har snickrat på ett ställ till sågarna (fogsvansarna och japansågarna) på sistone. Det var ett kul litet projekt att öva att såga sinkningar och skönt att ha någonstans att ställa alla sågar. Det finns plats för några extra om det skulle behövas fram över.

Hemsnickrat träställ med olika handtagssågar och japansågar på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmasnickrat förvaringsställ i trä för sågar med utrymme för expansion, monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjort träställ för förvaring av sågar på en verkstads vägg, med utrymme för extra redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort sågställ på verkstadsvägg med olika fogsvansar och japansågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort träställ med olika handtagssågar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemsnickrat verktygsställ med färgglada fogsvansar och japansågar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonandreas och 10 till
  • Laddar…
snuttekudden skrev:
Jag jobbar med att få till förvaring (och ordning) i verkstand och har snickrat på ett ställ till..
Jättesnyggt! Jag tänkte snart börja med eget sågställ, funkar det bra?
Har du gjort egna hakar för elfa-skenan? Vore kul att se baksidan av stället
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Jättesnyggt! Jag tänkte snart börja med eget sågställ, funkar det bra?
Har du gjort egna hakar för elfa-skenan? Vore kul att se baksidan av stället
Tackar! Det fungerar bra, men jag kanske borde ha gjort den lite högre (eller lådan lite mindre), för jag kan inte få in större sågar än dom jag har.

Jag köpte elfas hängbeslag. Dom fanns online. På bygghemma har jag för mig, det var dock ett tag sedan jag köpte dom, så jag kan minnas fel. Dom var ganska dyra dock.


Trähylla med Elfa hängbeslag fästa på en ljus trävägg, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.