D
Btw köp plastidip-spray och spreja nya kameran turkos eller vilken färg det nu än är, så smälter den in bättre och drar inte till sig så mycket uppmärksamhet.
 
DMOL skrev:
Den skulle inte fungera att ha i vårt klimat ute, och man tar sönder den enkelt.
Jaja, sorry, jag läste fel. Det var en DS-2CD24* Cube Cam Leahcim hade där. Ja de e kanon för skyddat inomhusbruk.

Dessa hade jag kollat på.

Dome
DS-2CD21
http://www.hikvision.com/europe/Products_accessries_158_i8820.html
http://www.hikvision.com/europe/Products_accessries_158_i18379.html

Turret EXIR
DS-2CD23
http://www.hikvision.com/europe/Products_accessries_159_i8822.html
http://www.hikvision.com/europe/Products_accessries_159_i18380.html


Personligen väljer jag gärna "F" kameror då de har möjlighet Edge lagring på microSD. EXIR har tyvärr inte detta, men ger en bättre nightvision än dome. Dome är dock vandalsäker. Men det beror ju helt på Leahcims setup & behov.
 
Redigerat:
DMOL skrev:
Den skulle inte fungera att ha i vårt klimat ute, och man tar sönder den enkelt.
Helt korrekt. :)

/Mike
 
frav skrev:
Jaja, sorry, jag läste fel. Det var en DS-2CD24* Cube Cam Leahcim hade där. Ja de e kanon för skyddat inomhusbruk.

Dessa hade jag kollat på.

Dome
DS-2CD21
[länk]
[länk]

Turret EXIR
DS-2CD23
[länk]
[länk]


Personligen väljer jag gärna "F" kameror då de har möjlighet Edge lagring på microSD. EXIR har tyvärr inte detta, men ger en bättre nightvision än dome. Dome är dock vandalsäker. Men det beror ju helt på Leahcims setup & behov.
Baserat på svaren tror jag att jag går på 4 MP EXIR Turret.
5MP kostar nästan det dubbla.
Är inte så rädd för vandalisering.
Lagring gör jag på NAS.
Tror ni att jag kan gå från 2.8 till 4 när jag går från 3MP till 4MP.
Vill även klara att täcka detta:

Vy över trädgård från altan med gräsmatta, trädgårdsmöbler, studsmatta och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mike
 
D
Är det viktigast att fånga allt nära altanen så går du på 2.8 och vill du få bättre identifiering men kan leva med lite mer utzoomning så kör på 4.
Själva taket är ju inte så intressant att få med eller fönstrena, så det går ju att vinkla kameran mer nedåt också.
 
DMOL skrev:
Är det viktigast att fånga allt nära altanen så går du på 2.8 och vill du få bättre identifiering men kan leva med lite mer utzoomning så kör på 4.
Själva taket är ju inte så intressant att få med eller fönstrena, så det går ju att vinkla kameran mer nedåt också.
Tror du att med en 4MP skulle kunna identifiera någon vid garget?

/Mike
 
D
Nej, 4mm skulle nog inte räcka för att identifiera en okänd, speciellt nattetid. Om jag bedömer avståndet skulle jag antagligen kunna se om det är någon person jag känner igen, men att få en supertydlig bild av ansikte är nog att hoppas på för mycket. Köpa en separat 12 mm kamera kanske...

En annan sak är att IR-ljuset kommer studsa i taket och lysa upp närområdet mest. Så ska du ha en tydlig bild av garaget så montera extra kamera högre upp på huset.
 
Redigerat:
Blanda nu inte ihop brännvidden på 4mm & upplösningen på 4MP.
 
Kvällsbild med nuvarande kamera.

Kvällsbild i svartvitt av en bakgård med altan, möbler, gräsmatta och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mike
 
DMOL skrev:
Bra fråga, med 4mpxl kommer du få ett någon större upptagningsområde med 2.8. 4mm kanske skulle ge ungefär samma bild som ovan.
Jag gillar dessa [länk]
Gäller inte detta?

/Mike
 
D
Vad är det som inte gäller? 4mpxl har ett annat bildförhållande än 3mpxl
3mpxl ger 1:33 medan 4Mpxl ger 1:77. Som att jämföra fullscreen mot widescreen.
Därav större upptagningsförmåga.
Brännvidden 2.8 vs 4mm styr "inzoomningen", större värde mer inzoomat.
 
Jag syftade på frav's kommentar när jag sa att jag tänkte gå upp på 4 istället för 2.8 när jag gick upp i upplösning.

frav skrev:
Blanda nu inte ihop brännvidden på 4mm & upplösningen på 4MP.
kontra din kommentar.

/Mike
 
D
Min erfarenhet av att byta en 3mpxl mot en 4mpxl kamera är att man får med mycket mer av omgivningen när brännvidden är oförändrad. Så jag ersatte en av mina 2.8mm med 4mm och fick ändå med mer av omgivningen. Sen kanske det inte passar beroende på hur kameran monteras.
Det kan verka förvirrande, men det är inte så enkelt att jämföra när de skiftar i bildförhållande, vilket är en bieffekt av sensorn och dess storlek.

Ja, jag har dubbelkollat mot gamla bilder. det gav mig mer av omgivningen från samma installationsposition när jag gick upp från 3mpxl 2.8mm till 4mpxl 4mm.
Du förlorar dock lite på höjden... men det passar mig bra ändå efter balkongtaket är oväsentligt.
 
Redigerat:
D
I båda dina fall hade jag kört på 2.8 ändå med tanke på altanen, och en separat 6-12mm för garaget.
 
RilleRock
Glöm inte bort att generellt när kamerans upplösning ökar så minskar dess känslighet för att ta in ljus
Alltså behöver den mer ljus för att kunna leverera bra bildmaterial.

Som översiktskameror till gemene man räcker en vettig 2MP hur bra som helst och är inte lika känslig för sämre ljusförhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.