Uttaget sitter inte bara snett å vint, det sitter även upp-å-ner, texten "ska" vara rättvänd för att fas å nolla ska hamna på rätt plats.
 
Chrissofsweden skrev:
Det kanske inte syntes på första bilden men uttaget satt snett och vint :) Varpå jag kände behovet att förtydliga varför det gjorde det.
Klart det syntes, men lite finkänslighet är du värd efter alla dina projekt 😉
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Demmpa: Finns det verkligen rätt och fel när det gäller sånt?
(Även om jag själv satt mina med texten på rätt håll för att ifall det krävs veta var fasen ligger).

På tal om hole in one. Mitt första och enda försök:
Närbild på en eldosas hål, korrekt borrat för elinstallation under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gårdagens projekt var måla dörrfodret, samt betsa en omgång IVAR-hyllor till garaget:
Nymålat dörrfoder på bockar framför en OSB-skiva, omgiven av verktyg och byggmaterial i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart kan vi tömma barnrummet som jag använt som byggförråd, så är hela vinkelbyggnaden färdigrenoverad :wow:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Försökt montera en upphöjd diskmaskin, 5 timmar senare är den fortfarande inte på plats :mad:.

Skåpet är 2-3 mm skevt och det gör att luckan inte går att stänga. Brukar diskmaskiner vara så veka i sin konstruktion?
Detta är en Bosch, https://www.elgiganten.se/product/v...supersilence-integrerad-diskmaskin-smv53l70eu och jag tycker den känns väldigt rapplig och klen konstruktion. Korgarna glappar ju nästan värre än på vår 15 år gamla electrolux...:thumbdown:
 
Fortsatt att gipsa i lugn och ro. Det blir 1-2 skivor per dag nu för att orka med jobb, höggravid sambo och två barn. Tog med familjen till tippen också. Alla får hjälpa till :)

Gipsväggar i ett renoveringsprojekt med öppen dörr och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Försökt montera en upphöjd diskmaskin, 5 timmar senare är den fortfarande inte på plats :mad:.

Skåpet är 2-3 mm skevt och det gör att luckan inte går att stänga. Brukar diskmaskiner vara så veka i sin konstruktion?
Detta är en Bosch, [länk] och jag tycker den känns väldigt rapplig och klen konstruktion. Korgarna glappar ju nästan värre än på vår 15 år gamla electrolux...:thumbdown:
Det måste vara olika på olika modeller. Vår är knappt 2 år och den känns riktigt stabil. Bättre än alla jag har varit med om. Dock så är den utan "lådfront"
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine skrev:
Demmpa: Finns det verkligen rätt och fel när det gäller sånt?
(Även om jag själv satt mina med texten på rätt håll för att ifall det krävs veta var fasen ligger).
Om du verkligen undrar så spelar det alltså ingen roll.

Själv brukar jag sätta fasen till vänster (men det blir inte alltid så), bara för att spara några sekunder när jag sen ska testa uttaget och väljer fasen rätt direkt. :)
 
Börjat spackla ...
Vägghörn i ett rum under renovering med spacklade skarvar och skruvhål på gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Känslan när skivan sitter som en smäck.

Det är resultatet av att jobba i lugn och ro på mätt mage.
Nyinstallerad gipsskiva på vägg i ett rum med verktyg på golvet och utsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggStålis och 8 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Känslan när skivan sitter som en smäck.

Det är resultatet av att jobba i lugn och ro på mätt mage.
[bild]
Lånade du måttbandet från sylådan då när fick magen mätt eller körde du med tumstocken? 😉😂
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Det måste vara olika på olika modeller. Vår är knappt 2 år och den känns riktigt stabil. Bättre än alla jag har varit med om. Dock så är den utan "lådfront"
Efter ett psykbryt på dagens alla eländen (inklusive en självförvållad extremt olycklig buckla på den nya bilen) och en tupplur på ett par timmar så tror jag att jag hittat orsaken till att den inte passar i vart fall. I övrigt får väl tiden utvisa hur bra den är :).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Känslan när skivan sitter som en smäck.
För att få rätt känsla när man jobbar tycker jag det är viktigt med tematiskt anpassad musik. När jag gipsar brukar det spelas Gypsy kings och när jag fogade glasmosaiken senast så gick det John Fogerty på Spotify :D
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Jag spelar alltid Billy Opel - Snart är det klart

Den finns på Spotify. Lyssna på den och jag lovar att alla härinne kommer att le instämmande för sig själv :)
 
  • Gilla
Jerpa och 3 till
  • Laddar…
Hahaha (y)
Den ska jag spela på repeat hela dagen i morgon när jag håller på med den för-b diskmaskinen :D
 
Vissa dagar identifierar man sig bäst med Kjell Höglunds "Man vänjer sig"...
 
  • Gilla
Korvgubbe och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.