HenFre skrev:
Du har faktiskt inte skrivit vad du har förrän i detta svar. Du måste få dem att sända. Det är den sändningen som spelas in. Jag använder 433 MHz enbart till några enklare brytare eftersom kommunikationen inte är säkrad. Det inträffar då och då att det händer oförklarliga saker med 433 MHz. Mina lampor tänds och släcks av någon annan och mitt system tänder och släcker i villor i granskapet när jag tar fel på device.

/Henry
Jag har provat med fjärrkontroll enligt eran instruktioner utan resultat, telldusen blinkar blått när jag trycker på fjärrkontrollen så den reagerar men inget händer i domoticz. Det känns som jag missat något i installationen av Telldusmjukvaran. Finns det något/några kommando som jag kan köra för att kontrollera att jag lyckats installera den mjukvara eller de drivrutiner som krävs?
Zwave enheterna har jag fått igång, krävdes bara att jag kom tillräckligt nära för den första.
Tack för hjälpen
//John
 
DTFD skrev:
Jag har provat med fjärrkontroll enligt eran instruktioner utan resultat, telldusen blinkar blått när jag trycker på fjärrkontrollen så den reagerar men inget händer i domoticz. Det känns som jag missat något i installationen av Telldusmjukvaran. Finns det något/några kommando som jag kan köra för att kontrollera att jag lyckats installera den mjukvara eller de drivrutiner som krävs?
Zwave enheterna har jag fått igång, krävdes bara att jag kom tillräckligt nära för den första.
Tack för hjälpen
//John
Tyvärr kan jag nog inte hjälp dig med det. Jag använder inte Telldus utan har en "RFXtrx433e USB-controller".
//Henry
 
DTFD skrev:
Jag har provat med fjärrkontroll enligt eran instruktioner utan resultat, telldusen blinkar blått när jag trycker på fjärrkontrollen så den reagerar men inget händer i domoticz. Det känns som jag missat något i installationen av Telldusmjukvaran. Finns det något/några kommando som jag kan köra för att kontrollera att jag lyckats installera den mjukvara eller de drivrutiner som krävs?
Zwave enheterna har jag fått igång, krävdes bara att jag kom tillräckligt nära för den första.
Tack för hjälpen
//John
Det slog mig en tanke. När man har "RFXtrx433e USB-controller" måste man under "Inställningar -> Hårdvara -> RFXCOM - RFXtrx433 433.92 MHz Transceiver" gå in i "Sätt läge" och slå på vilka typer av enheter den ska lyssna efter.
För RFXtrx433e USB-controller fins det 26 styck enhetstyper att slå av och på.
Jag minns inte om alla var på eller av efter en nyinstallation. Men idag har jag enbart enhetstypen "AC" markerad.

Kan vara värt att titta efter om du inte redan gjort det. Sedan måste man givetvis ha en enhetstyp som stöds.
//Henry
 
HenFre skrev:
Det slog mig en tanke. När man har "RFXtrx433e USB-controller" måste man under "Inställningar -> Hårdvara -> RFXCOM - RFXtrx433 433.92 MHz Transceiver" gå in i "Sätt läge" och slå på vilka typer av enheter den ska lyssna efter.
För RFXtrx433e USB-controller fins det 26 styck enhetstyper att slå av och på.
Jag minns inte om alla var på eller av efter en nyinstallation. Men idag har jag enbart enhetstypen "AC" markerad.

Kan vara värt att titta efter om du inte redan gjort det. Sedan måste man givetvis ha en enhetstyp som stöds.
//Henry
Ser ut att vara lite mecka med tellstick. Har du kollat denna:
www.domoticz.com/wiki/Adding_Tellstick_Support

// Pierre
 
Har en ny qubino flush dimmer inkopplad och allt fungerade bra med min Vera3 (OS version 7) tills brytaren kopplades in och då fungerar det inte att bryta via veran eller dimma via den (går upp i tidigare status) . Dock fungerar det via vanliga brytaren att stänga av och sätta på.

Nån som vet vad det kan bero på?

Kopplat enligt kopplingschemat på qubino. Brytaren har fas och sedan vidarekopplat till qubinon enligt nya kopplingsiden (tidigare neutral istället för fas på brytaren)

/David
 
D_a_g_g skrev:
Har en ny qubino flush dimmer inkopplad och allt fungerade bra med min Vera3 (OS version 7) tills brytaren kopplades in och då fungerar det inte att bryta via veran eller dimma via den (går upp i tidigare status) . Dock fungerar det via vanliga brytaren att stänga av och sätta på.

Nån som vet vad det kan bero på?

Kopplat enligt kopplingschemat på qubino. Brytaren har fas och sedan vidarekopplat till qubinon enligt nya kopplingsiden (tidigare neutral istället för fas på brytaren)

/David

Nu kör jag ifs inte vera utan homeassistant med razberry,
men jag hade lite problem med min qubino dimmer först med.
den är inställd att funka med återfjädrande strömbrytare som default.
så när jag ändrade parametern till att köra "vanlig" brytare så funkade det sedan.

hoppas det hjälper dig!

DTFD skrev:
Jag har provat med fjärrkontroll enligt eran instruktioner utan resultat, telldusen blinkar blått när jag trycker på fjärrkontrollen så den reagerar men inget händer i domoticz. Det känns som jag missat något i installationen av Telldusmjukvaran. Finns det något/några kommando som jag kan köra för att kontrollera att jag lyckats installera den mjukvara eller de drivrutiner som krävs?
Zwave enheterna har jag fått igång, krävdes bara att jag kom tillräckligt nära för den första.
Tack för hjälpen
//John
Jag rekommenderar starkt att du tittar på Home assistant.
den har bättre stöd för tellstick (den klarar sensorerna, har för mig att domoticz inte gör det).
dock så klarar varken domoticz eller home assistant av att lära sig koden från att du trycker på fjärrkontrollen utan du får läsa av värdet från en rå stream och skriva in i config filen (/etc/tellstick.conf).
(jag kör raweventlistner från denna nodejs modulen https://github.com/Hexagon/node-telldus)
sedan är home assistant mycket mer aktivt utvecklat och stöd för mycket fler enheter.



Sen har jag ett par egna frågor...
1, på en ledlampa står det t.ex 9W (60W), när jag räknar att en dimmer klarar t.ex 140W (qubino) ska jag räkna lampan som 60 eller 9?

2, jag letar efter någon bra presence detector, har kört med både ping och kolla routern (home assistant har stöd för dessa) men min telefon verkar koppla från nätverket när den inte använts på et tag...
Min tanke var att kanske kolla via bluetooth och arduino kanske? någon som har några bra ideér?
(vet att home assistant har stöd för owntracks gps, men det känns lite väl "storebror ser dig", jag vill inte veta exakt vart alla enheter är endast om de är hemma eller ej)

3, jag funderar på att koppla in usb CEC modul mellan kodi och tvn, men är det någon som vet ifall jag kan bestämma vilka signaler som ska skickas? jag vill t.ex att tvn ska starta när kodi lämnar idle, men jag vill inte skicka vidare volume up kommando då jag för tillfället använder vanliga datorhögtalare på 3.5mm jacket...
 
Redigerat:
@leothlon, jag kör med återfjädrande brytare och det är inte där primära problemet ligger utan när jag försöker stänga av och dimma via verans gränssnitt. Så lite på fel ställe :)
 
@Leothlon Tack för hjälpen! Jag tror skippar tellsticken och byter mot en RFX, verkar enklare.

Gällande glödlampan så har jag bestämt för mig att (60W) anger vilken styrka på en "traditionell" glödlampa den motsvarar. Du skall alltså räkna med att den drar 9W.

På fråga nummer 2 finns det en app som heter Geofence som jag vet Domoticz har stöd för, vet inte om den löser ditt behov.

Fråga 3 passar jag på.. :)
 
PierLar skrev:
Ser ut att vara lite mecka med tellstick. Har du kollat denna:
www.domoticz.com/wiki/Adding_Tellstick_Support

// Pierre
Ja jag har förstått att det inte är den enklaste hårdvaran att få rätt på. Tror jag ger upp på den och investerar i en RFX istället. Enligt HenFre verkar det fungera bra och är förhoppningsvis enklare att få rätt på.
 
DTFD skrev:
Ja jag har förstått att det inte är den enklaste hårdvaran att få rätt på. Tror jag ger upp på den och investerar i en RFX istället. Enligt HenFre verkar det fungera bra och är förhoppningsvis enklare att få rätt på.
Jag har en RFlink gateway. Funkar kanon. Bra support. Ett bra alternativ till RFX.

//Pierre
 
leothlon skrev:
1, på en ledlampa står det t.ex 9W (60W), när jag räknar att en dimmer klarar t.ex 140W (qubino) ska jag räkna lampan som 60 eller 9?
Om det är en 230 V LED-lampa så bör du dimensionera dimmern för ca 60 W, dvs motsvarande effekt hos en glödlampa. Detta pga av att denna typ av lampa är en ganska elak belastning med höga strömspikar. Ibland brukar dimmers och andra brytare ange max "LED-effekt", en siffra som ofta ter sig märkligt låg, men då menar de verkligen den effekt som LED-lampan drar.
 
DTFD skrev:
Ja jag har förstått att det inte är den enklaste hårdvaran att få rätt på. Tror jag ger upp på den och investerar i en RFX istället. Enligt HenFre verkar det fungera bra och är förhoppningsvis enklare att få rätt på.
En fördel med RFX är (det kanske fungerar med andra modeller också, det har jag inte kollat) att eftersom den lyssnar efter fjärrkontroller och gör device av all unika inkommande signaler kan man köpa separata NEXA fjärrkontroller och använda dem för att styra Z-Wave enheter. Jag använder det t.ex. till att "släcka undervåningen", "släcka övervåningen" och släcka hela huset.
//Henry
 
HenFre skrev:
En fördel med RFX är (det kanske fungerar med andra modeller också, det har jag inte kollat) att eftersom den lyssnar efter fjärrkontroller och gör device av all unika inkommande signaler kan man köpa separata NEXA fjärrkontroller och använda dem för att styra Z-Wave enheter. Jag använder det t.ex. till att "släcka undervåningen", "släcka övervåningen" och släcka hela huset.
//Henry
Aah, smart! det ska jag komma ihåg när jag väl får allt att fungera.
 
HenFre skrev:
En fördel med RFX är (det kanske fungerar med andra modeller också, det har jag inte kollat) att eftersom den lyssnar efter fjärrkontroller och gör device av all unika inkommande signaler kan man köpa separata NEXA fjärrkontroller och använda dem för att styra Z-Wave enheter. Jag använder det t.ex. till att "släcka undervåningen", "släcka övervåningen" och släcka hela huset.
//Henry
Det kan man med tellstick duo med, men som sagt lite mer komplext..
Man får läsa av inkommande signaler manuelt när man trycker på fjärrkontrollern (eftersom domoticz m.m. inte har stöd för att lägga till automatiskt)
Sen när man fått fram koderna så skapar man en device i /etc/tellstick.conf med den koden.
då får man en "dummy" enhet i sitt sytem och kan sedan koppla den mot en annan enhet, t.ex när "hall-dummy" går från off till on, starta enhet "hall" osv..
därefter tar du bara och döljer din dummy enhet från GUI't.

Så har jag gjort för att ha en nexa rörelse sensor att starta zwave utebelysning.. (av någon sjuk anledning verkar inte zwave folket klara av att göra ip44 enheter)
 
Redigerat:
leothlon skrev:
Det kan man med tellstick duo med, men som sagt lite mer komplext..
Man får läsa av inkommande signaler manuelt när man trycker på fjärrkontrollern (eftersom domoticz m.m. inte har stöd för att lägga till automatiskt)
Sen när man fått fram koderna så skapar man en device i /etc/tellstick.conf med den koden.
då får man en "dummy" enhet i sitt sytem och kan sedan koppla den mot en annan enhet, t.ex när "hall-dummy" går från off till on, starta enhet "hall" osv..
därefter tar du bara och döljer din dummy enhet från GUI't.

Så har jag gjort för att ha en nexa rörelse sensor att starta zwave utebelysning.. (av någon sjuk anledning verkar inte zwave folket klara av att göra ip44 enheter)
Jag utgår från att du menar Domoticz i kombination med Tellstick? För det är Domoticz i kombination med RFX jag använder.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.