Status
Tråden går ej att kommentera.
R
useless skrev:
Vem har lärt dig det där? :eek:



Varifrån kommer fukten som 'samlas upp' av den kruttorra värmen efter att den har passerat ångspärren? Skulle det finnas mindre fukt där om det inte hade varit nån ångspärr?
ja det skulle finnas mmindre fukt i och med att luften utanför ångspärren skulle blivit svalare och inte dragit till sig fukten på samma sätt som mer tempererad luft. Du var ju sj inne på det så
 
R
min fråga har vart hur mkt fukt går igenom 6 olika skit var av minst ett har en täthet på ca 90-95 %
 
Frågan är inkomplett och går inte att besvara utan mer information, se tidigare inlägg.
 
R
alla parametrar är enl dom normala det är det vi strävar efter, inga udda nivåer
 
tompaah7503 skrev:
Det saknas för mycket information i din fråga för att det ska gå att besvara den eller ens gissa sig till något.
Av vikt är: temperatur inne, temperatur ute, luftfuktighet inne, luftfuktighet ute, väggens ångtröghet, tid.

Om väggarna inte är helt ångtäta kommer, allt annat oförändrat, fuktigheten att vara densamma ute som inne till slut.
Det är väl inte svårt att komma med lite normalvärden???

temperatur inne, 20 grader C
temperatur ute, 5 grader C (medeltemp i Sverige)
luftfuktighet inne, 100 %RH enligt uppgift från TS
luftfuktighet ute, Ska beräknas, i g/m^3 och %RH som funktion av tid
väggens ångtröghet, enligt spec, TS har ju tydligt uppgett vilka material väggen består av
tid, som funktion av tiden, 1 h, 10 h, 100 h, 1000 h osv

Hur svårt ska det vara för alla teoretiker att sätta relevanta värden på okända parametrar, om ni nu är så pålästa och korrekta???
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R
Vet inte om jag ska ta åt mig eller tack för ditt inlägg :) men tack iaf. 100% är inte RH utan mängden fukt i rumet,vare sig det är 50ml eller 3kbm så är mängden alltid 100 %
 
Förstår inte.
Om du har 50 ml fukt i rummet och det är "100% mängd" menar du då att rummet är 50 ml stort och helt vattenfyllt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Ribons skrev:
Vet inte om jag ska ta åt mig eller tack för ditt inlägg :) men tack iaf. 100% är inte RH utan mängden fukt i rumet,vare sig det är 50ml eller 3kbm så är mängden alltid 100 %
nej fel igen, mängden är självklart inte alltid 100%.
hur kan man tro något så dumt
Vet du ens vad RF är?
 
hsd
För att förstå TS tror jag att diskussionen bör släppa RF-begreppet och i stället tänka absolut fuktighet dvs. mängden fukt som passerar
 
R
är det jag som formulerar mig fel lr?? om jag har 50 ml av något oavsätt vad så är det väl 100% för jag har inte 51 eller 49 för då blir dte ju inte det jag menade lr??? en cola burk som rymmer 33 cl är väl fylld med 100% cola eller är det bara 50% då eller varför inte 10% för om man bytter ut en cola bur som rymmer 333 cl mot en tankbil så bli det ju inte 100% utan kanske 1 promile bara... fattar ni nu eller är det dags attgå om skolan igen!!
 
R
bra ide
 
Mikael_L
Chrissofsweden skrev:
Det handlar väl om att varm luft som bundit mer fukt vandrar utåt och möter en kall vägg. Då klarar inte luften av att hålla fukten mer och den kondenserar.
Ja den enkla versionen av förklaring är att luften inne har högre temp och lite fukttillskott av våra aktiviteter inomhus så ångtrycket (eg vattenångans differentialtryck) är högre inne än ute.
Detta ångtryck driver en fuktvandring ut genom väggarna, då ångtrycket ute resp inne strävar att nå jämvikt.

Räkneexempel:
Ute har vi en mild vinterdag i jan -4°C och 95% rf.
Då kan vi ur en tabell med mättnadsånghalt få ut att ute är vattenhalten 3,5g *0,95 = 3,325 g/m3 .
och ångtrycket är 437 * 0,95 = 415Pa
Tabell över mättnadsånghalt och ångtryck hos luft vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In i husen brukar vi som regel få precis denna uteluft, in genom ventilation och otätheter.
Och när den sen blivit uppvärmd till 20°C så är fortfarande ånghalten 3,3g/m3

Men då tempen nu är 20°C så är rf nu 3,3 / 17,3 = 19% rf
Och ångtrycket = 2338 * 0,19 = 444 Pa

Sen har utandningsluft, fukt ifrån tonårssonens dusch och sen pastakoket givit ett fukttilsskott i inomhusluften på säg 2gram/m3
Vilket betyder att rf är 5,3/17,3 = 31%
och ångtrycket är 2338 * ,31 = 725 Pa.

Och det är denna ångtrycksskillnad, 725 Pa vs 415 Pa, som driver fuktdiffusionen genom väggen.


Denna del var den enkla delen.
Det knepiga kommer sen.
Diffusionshastigheten i de olika materialen. De nya ev jämviktstillstånden m.a.p fukt och temperatur i varje materialgränsskikt.
Och fuktbuffringskapaciteten och hastigheten i de olika materialen.

Här duger det inte längre med trivalt räknande för få en bra modell.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ribons skrev:
...
, i och med att värme är en våg och inte en partikel så går den igenom alla skikten utan problem och...
Det är väl också bäst att nämna att det inte är värme som förflyttar fukten, vare sig man tror värme är en våg, partikel eller guds ande.

Temperaturen ger upphov till ett visst partialtryck i alla gaserna i luftblandningen, även vattenångan som är den vi brukar vara intresserad av i dessa sammanhang. (Det går alltså att göra samma beräkning som i mitt förra inlägg även på syret, kvävet, CO2, argon, radon osv, men i denna tråd är vi intresserade av vattenångan).

Någon annan inverkan har inte temperaturen.


Eller, nja. Temperaturen kan nog påverka vissa av materialen i väggen så att deras diffusionshastighet ändras, eller fuktbuffringsegenskaper.
Vilket ytterligare inskärper att de svåra beräkningarna i dessa sammanhang är att beräkna hur en blandning av olika material uppför sig, som dessutom påverkas av en massa svåra randvillkor.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ribons: du vill skippa plastfolien i väggarna och istället ha ett fuktbroms bestående av lite olika material? bla tapetlim
 
Läser man hans tidigare inlägg så verkar han söka bevis på att isoleringen är så full med vatten att den är verkningslös efter 7 år. Sen kan han hävda att det är bättre att måla med en mirakelfärg som isolerar huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.