Har faktiskt inte kopplat in den nya controllern än. Den ligger tillsammans med input moduler, dimmer etc på "slacktbänken" för reverse engineering. Än så länge har jag bara haft tid att ordentligt dissekera 24V output, 230V output, inputmodulen, och UNI 400 dimmern. Till hösten/våren kommer jag koppla in det hela (då är det tänkt att jag skall bygga ut kåken) ... om jag får ihop den igen.

 
Har nu testat med rak kabel men det funkar fortfarande inte (och elektrikern är på smekmånad!?!) . Tur att vi installerade en gasplatta också förutom induktionshällen. ;D

Hoppas någon kan hjälpa till med lite felsökning:

* Jag förutsätter i fortsättningen att det är rak RS-232 även om det sitter en hankontakt på Controllern. Det borde vara spöstraff bara det, och att sen sänka in den i kapslingen och sätta två gummibussningar bredvid (hur fanken ska jag få kontaktdonet att sitta bra) får mig att tänka fula saker om tillverkaren.

* När ska LED:en märkt OK på controllern lysa? Den gör inte det nu, men beror det på att inget program körs eller annat?

* Behöver man ha några särskilda portinställningar på PC:ns COM-port?

* Bör jag använda något annat program för felsökning än den vanliga IHCWin?

Tacksam för hjälp
Janne


 
janbo skrev:
* När ska LED:en märkt OK på controllern lysa? Den gör inte det nu, men beror det på att inget program körs eller annat?
Min LED blinkar alltid, långsamt om allt är OK, och fort om något inte är det (modemet har hängt sig etc). Om LED:en är helt död... är controllern propert strömsatt?

 
Om vi förutsätter att din controller är rätt spänningssatt (blinkar långsamt alltid, men om du kopplar in din dator mot den, så ska den börja blinka ungefär dubbelt så snabbt) så hade jag precis samma problem med min controller. Det hela slutade med att LK bytte ut min på garanti och medgav att man hade haft problem med en speciell hårdvara för de som är tillverkade under 2005. Dom kunde inte (eller ville inte...?) säga vilka serienummer som var drabbade.

Kvarstår problemet så ta det på garantin...
 
Glömde en sak.

Jag har sett att de IHC-prylar man köper i Sverige har en annan dekal på framsidan än de jag har (alla min är inköpta i Danmark). Är verkligen pryttlarna identiska hård och mjukvarumässigt, eller är dom marknadsanpassade (IHC Win är ju förståss...).
 
LED:en blinkar som sagt öht inte. Elektrikern har dock testkört input-modulerna tidigare under bygget. Men jag antar att någon kan ha haft sönder controllern efter det.
 
janbo skrev:
LED:en blinkar som sagt öht inte. Elektrikern har dock testkört input-modulerna tidigare under bygget. Men jag antar att någon kan ha haft sönder controllern efter det.
Får du till det? Jag tror jag bor ~400 meter söder om dig, ska jag komma förbi och ta en titt?
 
Växthusvägen? Visst, det vore schysst om du har lust att ta en titt. Imorgon (eller det är visst midsommar redan ser jag) är vi ute på vift, men lördag/söndag är vi nog på plats och moppar byggdamm. Säg en tid som passar dig så ser jag till att vara på plats.
 
För att verkligen rå-testa in o outputmodulerna kan du koppla en in-modul direkt till en output-modul. Du lär ju se snabbt isåfall omifall spänningskällan är defekt och/eller knappar o reläer funkar... :-/
 
janbo skrev:
Växthusvägen? Visst, det vore schysst om du har lust att ta en titt. Imorgon (eller det är visst midsommar redan ser jag) är vi ute på vift, men lördag/söndag är vi nog på plats och moppar byggdamm. Säg en tid som passar dig så ser jag till att vara på plats.
Privat meddelande
 
Hej,

Kul att se en aktiv IHC-tråd!

Jag har pyssliat lite med hemautomation tidigare, främst med Misterhouse (www.misterhouse.net) och Dallas 1-wire enheter. Ny ska vi bygga till huset och jag hade tänkt att låta systemet bli mer "vuxet".

Problemet är att jag har fastnat för Misterhouse med telefonsvarare, styrning av ventilation, viss belysning etc och vill ogärna byta till något annat. Det finns visst stöd för EIB i Misterhouse men inte för IHC vad har kunnat se. Nu är ju EIB inte den billigaste lösningen direkt (...) utan hade hellre kört IHC.

Är det någon som har set något om ihopkoppling av IHC med Misterhouse? MH är i stor utsträckning baserat på Perl-moduler så om någon har sett en möjlighet där är jag mycket intresserad!

 
Har fått offert från svensk leverantör nu = 18780kr och en från billig ihc omräknat till svenska (1kr=1,254DKK) 17781kr. Bara 1000kr i skillnad :'( har sverige blivit billigare eller danmark dyrare ? Förra året var det större differans dock....
 
Det håller på/har blivit billigare i Sverige. Jag vet att prisfrågan är uppe hos högsta ledningen på Schneider Electric i Sverige. Vi får se vad de hittar på.
 
Hur har ni andra löst uppkopplingen mot controllern?

* Bära laptop till elcentralen? (Min nuvarande lösning)
* Lång RS-232 i ledigt tomrör? Vad har RS-232 för maxlängd?
* Serieportsserver? (RS-232 till ethernet)
 
Haha, ibland undrar man hur mycket mänskligheten hade vunnit om vi kunde koppla ihop våra hjärnor? Du verkar vara på 'IHC steg 3644' -> Hur farao ska jag behöva undvika o ränna till controllern bara för o testa senaste ändringen.

Tror att WLAN är nog det smuttaste i längden?

(Jag är på samma steg kan jag tillägga.... ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.