villinteklippa skrev:
Hej!
Funderar på att köpa en robot gräsklippare. I gräsmattan finns ett par plommonträd och ett valnöts träd. Det blir en del fallfrukt, speciellt plommon. Hur går det med knivarna, klarar de av plommonkärnor?
Har också ett plommonträd i gräsmatten och det är inget problem för knivarna! Det som kan bli problem och då antar jag att det blir det på alla robotar, det är att plommon fastnar i däckmönstret och följer med runt på tomten.
 
Hej! Jag har en större gräsmatta framför huset jag tänkte köpa en Landroid till. Jag lägger kabeln där och allting. Men jag har också en liten plätt på framsidan av huset (ca 30 m2). Funderar om man kan använda landroiden där också utan kabel? Eller vill den inte arbeta om den inte har begränsningskabel?
 
olskar skrev:
Hej! Jag har en större gräsmatta framför huset jag tänkte köpa en Landroid till. Jag lägger kabeln där och allting. Men jag har också en liten plätt på framsidan av huset (ca 30 m2). Funderar om man kan använda landroiden där också utan kabel? Eller vill den inte arbeta om den inte har begränsningskabel?
Det brukar räcka att man bara säger till på skarpen och visar med hela handen hur långt den får klippa ;)
 
  • Gilla
olskar och 1 till
  • Laddar…
olskar skrev:
Hej! Jag har en större gräsmatta framför huset jag tänkte köpa en Landroid till. Jag lägger kabeln där och allting. Men jag har också en liten plätt på framsidan av huset (ca 30 m2). Funderar om man kan använda landroiden där också utan kabel? Eller vill den inte arbeta om den inte har begränsningskabel?
Strip skrev:
Det brukar räcka att man bara säger till på skarpen och visar med hela handen hur långt den får klippa ;)
Man kan ju skriva ett riktigt svar också :surprised:

Du måste ha begränsingslinan. Du skulle kunna förlänga din befintliga slinga, så att den även går runt plätten på framsidan. Precis som när man gör en begränsningsö runt buskar och liknande, kan man använda samma metod med tätt liggande linor för att för att göra ytterligare arbetsområden. Var noga med riktningen på linan bara. När du vill klippa i den lilla ytan ställer du dit din fulladdade klippare och låter den gå tills den vill ladda. När det är dags för laddning kommer den yra omkring till den ledsnar och stänger av sig.
 
Kommer det komma några nya modeller för 2017?
 
Ah ok tack! Jag har ca 1000-1200kvm klippyta. Hur stor behöver jag?
 
Tog ut min klippare efter vintern, monterad i batteriet och placerade ut laddstationen.
Den fungerade direkt med nästan full laddning! :D

Lite trixande med tråden som jag fick plocka upp i höstas (lite ombyggnad runt terrassen)

En sak som är lite korkat är när den ska leta upp tråden för att köra till laddstationen. Har man varit lite snål på avståndet till t.ex. ett trädäck så tjongar den i det innan den hinner vända upp längs tråden. Då backar den vänder nästan 360° och gör samma sak igen, istället borde den vända sig 310-320° för att köra lite mindre rakt in mot tråden och på sås ätt undvika att tjonga in i trädäcket igen!
 
Såg att det kommit ny programvara v2.47.
Någon som hunnit testa?
 
Jag några frågor efter att haft min en sommar.

Roboten startar genom att backa ut och åka förbi station sen "hänger på" framåt tråden och kör till en viss punkt som jag bestämt varannan gång. Men om man parkerar roboten mot ett hus. Kan man då dra " framåt" tråden bakåt sen åt sidan?

Sen har jag hört om man har trädgårdsmöbler eller något lägga en slinga runt det. Men behöver inte den slingan gå ihop med huvud slingan då?
 
Trädgårdsmöbler kan du strunta i, den bumpar in i dem och vänder om. Är de för lätta kanske den flyttar dem? Är man rädd att det ska skavas kanske man kan sätta en gummi list på klipparen istället.

Min laddstation står in emot en stenläggning. Slingar går bakom rakt ut åt sidan typ 20 cm ut i gräsmattan därefter rakt bak och vidare längs trädäck etc. Inga problem för klipparen att backa ut gå runt laddaren och sen fortsätta. Eller var det inte ungefär så du menade?

Har precis lagt in senaste mjukvaran men nu kom ett störtregn så det blir ingen testning förrän imorron.
 
Egentligen gällde det små buskar och trädgårds möbler. Köpte små blååbärs buskar föra året. Efter en vecka vart de helt borta.. Läste någon stans att man kunde göra lägga en slinga runt om. Men måste den då va kopplad till huvudledningen?
 
jonaslatt skrev:
Egentligen gällde det små buskar och trädgårds möbler. Köpte små blååbärs buskar föra året. Efter en vecka vart de helt borta.. Läste någon stans att man kunde göra lägga en slinga runt om. Men måste den då va kopplad till huvudledningen?
Självklart måste du koppla på huvudledningen. Viktigt att lägga kabeln dubbelt in till busken och inte korsa den på vägen. Annars kan man bygga en träsarg runt som skyddar ifrån klipparen. Prefekt till växter som växer till sig och klarar sig utan skydd senare eller något som är tillfälligt och man inte vill mixtra med slingan.
 
Ja då blir det att lägga slinga, går att skarva på slingan om man är händig med lödkolven.
 
Lånad bild men skulle en landroid kunna stå så. https://www.styleroom.se/images/637047-robotgrasklippare

Jag har inställd att roboten ska varannan gång startas och åka 100 meter i slingan sen börja klippa..
Alltså nu backar roboten ut ur huset och svänger svagt förbi huset hittar slingan framför (Robothuset) följer den 100meter och klipper.

Jag skulle vilja ha Robothuset mot en vägg. Men att roboten backar ut. Svänger vänster
direkt och hänger på slingan och åker 100 meter.

Måste den alltså åka förbi huset sen hitta slingan eller kan den hitta slingan slinga direkt och åka? Förstår ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.