Hej alla IHC fantaster !

Har spenderat många timmar på detta forum med att läsa om IHC tills ögonen blöder.
Håller på att slutföra nybyggnationen av en villa utrustad med IHC och Lexcom home.

Tills i går var billig IHC i danmark avsevärt billigare än de svenska elgrosisterna.
Men efter ett glädjande telefonsamtal med www.elbutik.se/ visade det sig att de sänkt sina priser.   ;D

Detta är elbutiks egna ord: I fredags gjorde vi en prisförändring på IHC. Det innebär att det är nettopriser på hela IHC sortimentet framöver.

Så nu sitter jag och väntar på att prylarna skall anlända.

Trots detta valde jag ändå att beställa den nya wierless controllern med inbyggd viewer från danmark. Plus IHC WIRELESS REMOTE 8 KANALER.

Hoppas detta initiativ från elbutik får lite fart på IHC installationerna så att vi kan utbyta en massa knep och knåp.
 
Ja det verkar stämma. Priset på gamla controllern ligger nu på 3.300 kr hos Elbutik vilket motsvarar priserna hos BilligIHC.
 
Är det någon som vet när den nya controllern kommer till Sverige?

/Jonas
 
Vill ni handla den gamla controllern har det numera uppstått en 'secondhand' marknad i Danmark. Detta pga av att många vill uppgradera till nya wireless-controllern.

Jag köpte en som är 7 månader gammal för DKK850... :cool:
 
Är det samma e-nummer på den nya controllern som på den gamla?

Om inte, är det någon som vet e-nummer på den nya controllern?

/Jonas
 
Tostarp skrev:
Jag köpte en som är 7 månader gammal för DKK850... :cool:
Oj... med de priserna kanske man har råd att installera en andra kontroller. Var köpte du den?



 
Tjena grabbar,

Har en liten fråga som jag iof vet att Lovskog vet direkt, men jag har iaf beställt markiser med motor som jag tänkte styra via IHC. Är det något jag direkt måste tänka på eller kan jag börja dra 1 vp rör per markis på stubben ?`

Tänkte köra på fördragen 5 ledad FK i flexrör TecCon, 1 dragning till varje.

Är det bara att köra på ?
 
M@ZE skrev:
Är det något jag direkt måste tänka på eller kan jag börja dra 1 vp rör per markis på stubben ?`

Tänkte köra på fördragen 5 ledad FK i flexrör TecCon, 1 dragning till varje.
Inga konstigheter att köra markis på IHC. Varje markis behöver 4 ledare och två unika utgångar. Jag hade ont om utgångar och fick slå ihop indragning av samtliga markiser till en gemensam utgång.

De medlevererade vipp-strömbrytarna hindrar dig normalt sett från att spänningssätta utdragning / indragning samtidigt, men med IHC är det är möjligt att ge ström till både in/ut samtidigt. Kan vara lönt att hindra i programmeringen.

Ett par andra funktioner som jag tycker varit användbara i min markisprogrammering:
  • Automatisk indragning vid t ex 21.00
  • Dra ut/in helt vid korta tryck
 
Ok tackar Freeve, då kan jag starta med att dra flexrören iaf. Kanske man kan få lite hjälp med hur man programmerar det senare :-[
 
Kontaktade Erik på BilligIHC. Han har tydligen många som vill byta...
 
M@ZE skrev:
Ok tackar Freeve, då kan jag starta med att dra flexrören iaf. Kanske man kan få lite hjälp med hur man programmerar det senare :-[
Naturligtvis.
 
Så har man då fått nycklar och är redo för "some serious IHC hacking". Lite frågor:

* Vad är det för typ av kabel man ska ha mellan PC och controller (den gamla sorten)? Eftersom det sitter en hankontakt på controllern gissar jag att det är nollmodemkabel? Eller är det någon form av specialkopplad seriekabel?

* Vad använder man mode-knappen på controllern till? Det står A och B vid denna.

Tackar på förhand
Janne
 
Jag tror det är en vanlig nollmodemkabel, ja. Har iofs gjort min manuellt, så du får väl testa om IHCWinS hittar den.

Mode A/B kan man programmera kring har jag sett. "ModeSelect -> A" och "ModeSelect -> B" finns som händelse. Har inte kommit på något relevant sätt att använda det på själv, dock.
 
Det är INTE en nollmodemkabel, utan det är en 'rak' kabel, dvs pinne 2 till 2, 3 till 3 etc...
 
Har inte använt min A-B knapp heller. Funderade ett tag på att använda den till nån sorts 'Semester'-läge, dvs inte 'Borta'-läge utan nått ännu djupare som aktiverade 'borta' + lite till som t.ex:
- Sänka golvvärmen (Har faktiskt en input till GV-regleringen som sänker alla rum c:a 3grader..)
- Försätta värmepumpen i semester-läge.
- Routa om larmets uppringning till andra nummer.

Men, men....Anden e stark o köttet svagt (=hängmattan lockar...)

Retar mig just nu på att jag kan traska omkring med min laptop med WLAN och kika på viewern, men inte kommer åt att skjuta in ny konfigurering via denna kanal utan måste knata tillbaks till controllern och koppla in kabeln, för att därefter knata tillbaks för att kolla att det funkar som det ska >:( .Jag har stort hus, så det blir några km...

Tlovskog: Du som hade köpt den nya controllern, kan man programmera den via hemmanätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.