Excel
Hej

Jag önskar köpa denna typ av strömbrytare, någon som vet vad de heter och var dessa kan köpas?

Dubbel vippströmbrytare i vit design monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller på och renoverar ett hus från 71-72, tycker de jag byter påminner om dedär.

Ska försöka att rota fram några och knäppa några bilder ikväll, skicka ett PM om jag inte återkommer.

Tror farsans hus från 86 har liknande brytare.
För övrigt gillar jag söktermen ;)
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Är det exakt samma brytare som önskas eller är det funktionen som önskas. Dessa modeller tillverkas ej längre eftersom nya normer för det omöjligt att tillverka exakt samma modell.

Modellen är en kron strömställare eller en dubbel trapp omkopplare.
 
  • Gilla
fredar
  • Laddar…
Det är troligen en Busch Jaeger och den typen har gått ur produktion för ca 20-30 år sedan. Köper du en ELKO RS kronbrytare och skickar den till mig med en förbetalt returförpackning så kan du få byta till dig en gammal Busch Jaeger som i alla fall ser rätt lika ut.
 
Excel
Tobbe_3 skrev:
Är det exakt samma brytare som önskas eller är det funktionen som önskas. Dessa modeller tillverkas ej längre eftersom nya normer för det omöjligt att tillverka exakt samma modell.

Modellen är en kron strömställare eller en dubbel trapp omkopplare.
Det är trapp, dubbeltrapp och kron jag är ute efter, bor i ett 70-talshus och önskar behålla rätt detaljer. Tidigare ägare har blandat lite...

Även ute efter täckramar för två och 3 fack.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ðubbeltrapp kan lätt användas som kron strömställare. Det behövs bara en FK mellan två anslutningar på brytaren.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser de vi har ut.
Kan kolla hur många om de är intressanta.
Vit strömbrytare på en strukturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbel ljusströmbrytare på texturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
13th Marine skrev:
Såhär ser de vi har ut.
Kan kolla hur många om de är intressanta.
[bild]
[bild]
Det är inte samma modell tror jag, jag ska återkomma med bättre bilder. :)
 
Tycker att ramen på din bild är helt slät, och mindre rundning på kanterna?
 
Fanns 1974 är jag säker på eftersom mitt föräldrahem byggdes om då med bl.a. gillestuga där det monterades denna typ av fyrkantiga brytare.
 
Dom fanns under många år och var den tidens apparater med troligen den högsta kvaliteten. Sedan köptes dom upp av ett finskt lågprisföretag (Ensto) som satte namnet Busch Jaeger på sina lågprisapparater och därmed tappade en stor del av kundkretsen. Så från att ha varit "det bästa" blev dom på kort tid ett vanligt lågprissortiment.
 
Excel
Här kommer lite bättre bilder.

Väggmonterad ljusströmbrytare i enkelt utförande mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en beige strömbrytare på en vit vägg med textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterad europeisk dubbeluttag utan pluggar i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni som har ett lager kan höra av sig, jag köper upp detta. :)
 
Vi hade de i skolan. Drog ur en propp och ytterdelen av uttagets kåpa följde med, Brunnen blev dock kvar (det var ett jordat uttag). Det var elskolan och läraren hade reservdelar, så kapån var bytt inom 5 minuter.
 
Excel
Letar fortfarande reservdelar till denna modell av väggbrytare. Ingen som håller på att konvertera hemma i sitt 70-talshus och vill tjäna en slant?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.