Visst färgade du MDFen, eller är det Valchromat? :)

Såg på KRautas sida att Valchromaten verkar kosta lika mycket per m2 som en hel 19mm MDF skiva gör.
 
S
badtastex skrev:
Frågan är om du använder glidbordet? Har själv en likadan såg och efter att byggde en släde så har glidbordet suttit låst hela tiden. Det enda man behöver förbereda på utmatningsbordet då är en fortsättning på T-tracken på sågen. Det innebär ju då också att man måste fästa utmatningsbordet på samma ställe varje gång men det går nog fint att lösa.

Otroligt fin finish du fått till på alla detaljer, verkar som att du gillar det jag ogillar = att måla. ;)
I målarperioden fanns det dippar, var så säker ;)
 
Redigerat:
S
FredrikR skrev:
Visst färgade du MDFen, eller är det Valchromat? :)

Såg på KRautas sida att Valchromaten verkar kosta lika mycket per m2 som en hel 19mm MDF skiva gör.
Jag färgade mdf med osmo hårdvaxolja, intressant ang Valchromaten , ska kolla

Sorry: läste ditt inlägg lite för fort
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Frågan är om du använder glidbordet? Har själv en likadan såg och efter att byggde en släde så har glidbordet suttit låst hela tiden. Det enda man behöver förbereda på utmatningsbordet då är en fortsättning på T-tracken på sågen. Det innebär ju då också att man måste fästa utmatningsbordet på samma ställe varje gång men det går nog fint att lösa.
Eller gör man spåret i utmatningsbordet betydligt bredare än slädens glidskena(or). Mina skenor är standard 3/4" medan spåren i utmatningsbordet är 35mm, då har man lite marginal att gå på.

Angående valchromat stämmer det ganska bra att den är ca 2.5-3ggr så dyr som vanlig mdf. Men det är inte bara vanlig mdf som är genomfärgad, den är starkare också.
 
  • Gilla
dyckert06
  • Laddar…
S
Vill ersätta detta ”monster” till arbetsbänk (2000x1000mm) med något smidigare.

• Jag har två likadana höj och sänkbara bord att tillgå (1800x80) går att justera 720mm till 1200mm höjdmässigt.

Alla tips och idéer är varmt välkomna:)

Stor arbetsbänk med fack och målad märkt yta, redo för utbyte till höj och sänkbart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höj- och sänkbart arbetsbord med vit skiva och måttstock till vänster i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höj och sänkbart bord med vit skiva och grått ställ, mätt med ett måttband i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för färgkod på dina röda väggar? Funderar nämligen själv på att måla delar av mitt garage i Ferrari rött. Tror RAL koden är 3024, men vet inte hur det skulle bli på en vägg. Gillade den röda du har dock! 👍🏻
 
S
Använde Colorama väggfärg (Matt glans 7) RAL3020

crazytok skrev:
Vad har du för färgkod på dina röda väggar? Funderar nämligen själv på att måla delar av mitt garage i Ferrari rött. Tror RAL koden är 3024, men vet inte hur det skulle bli på en vägg. Gillade den röda du har dock! 👍🏻
 
Hur går det med ditt höj- sänkbara arbetsbord?
 
S
Det går lite trögt, justersåg och fräs kom emellan :) hjul är monterade men jag måste byta ut dessa (byggde för mycket på höjden)
 
Redigerat:
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
@Skooda Du som har förmånen att både ha GTS 10 XC och en justersåg, hur stor skulle du säga att skillnaden är? Hur har inköpet av justersågen ändrat ditt arbetssätt, precision osv? Har nämligen själv äntligen frigjort lite mera plats i garaget och funderar på inköp av bordssåg och har innan varit helt inne på att köpa GTS 10 XC eftersom den känns ganska överkomlig rent prismässigt samt att den även går att stuva undan. Men som alltid blir man ju lite velig och det är ju inte så att jag behöver släpa runt på sågen varje dag.
 
S
Börjar med att säga att jag bara använder justersågen till att såga upp skivor (andra får gärna fylla i här) med vad man mer kan använda justersågen till :)

Sågarna: justersågen har gjort repeterbarheten helt underbar och att det är väldigt smidigt att rikta upp en skivbit, går snabbt och allt blir vinkelrätt, gång efter gång. Och väldigt trevligt att ha det stöd som sågen erbjuder vid större skivbitar, som man saknar när man ska kapa större bitar på GTS, sänksåg och GTS har varit en bra kombination tidigare.

Justersågen: är också utrustad med ritsklinga men jag behöver byta lager först innan jag kan använda den (är införskaffade)

Precision: GTS har bra precision men nu när jag kan jämföra så är justersågen häst längder mycket bättre.

Det jag saknar är att utnyttja justersågen mer, just arbetet med mindre bitar som ska sågas upp. Justersågen är stor och man kommer inte åt lika lätt runt sågen när man tex. matar förbi mindre bitar som man är van att göra med GTS'n, jag saknar erfarenheten.

GTS'n är väldigt behändig, smidig och har fungerat väldigt bra. Justersågen tar väldigt mycket mer golvyta, jag behöver ca 15 kvm golvyta för att kunna jobba obehindrat.

Senast igår användes GTS'n till att göra några "box joints"

Summa summarum är att jag aldrig aldrig kommer att ångra köpet av justersågen, mitt formatbord tar 1100mm (lite lite surt men men, det fungerar) vill man kunna klyva fullstora skivor på länden så får man bygga ett eget garage för sågen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag tror att jag kommer att vara nöjd men en GTS 10 XC och framförallt har jag absolut inte platsen för en justersåg om den kräver 15kvm 😃
 
S
iSnobben skrev:
Tack, jag tror att jag kommer att vara nöjd men en GTS 10 XC och framförallt har jag absolut inte platsen för en justersåg om den kräver 15kvm 😃
Du kommer att bli nöjd med GTS'n och använder du ditt arbetsbord som utmatningsbord blir det smidigt att hantera lite större bitar
 
Skooda skrev:
Du kommer att bli nöjd med GTS'n och använder du ditt arbetsbord som utmatningsbord blir det smidigt att hantera lite större bitar
Jo antingen det eller också bygger jag ett till bord till bordssågen. Behöver ändå mer förvaring för L-BOXX:ar 😂
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Hämtade några reglar (hos en av smasagarna.se) Och gör ett tvärkast, går inte vidare med de höj/sänkbara borden, utan spinner vidare på en sammanfogningstekning (som man nyligen lärde sig) och som fungerar så jädrans bra:)

+ bordet/borden blir stabilare men behåller sin mobilitet.
- förlorar smidigheten att kunna höja och sänka, intervallet 720mm – 1200mm, har jag saknat det? Nej.

Nya träreglar uppstaplade på ett betonggolv i ett lagerutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Stapel av nya träreglar på ett betonggolv i en verkstad, redo för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.