Burat in tulpanerna, hittade lite kompostgaller när vi städade garaget. Satte nämligen en röd fläder förra året, med matchande tulpaner runt fötterna, trist om rådjuren äter upp dem. Förra året var det blått fågelnät över, det här är ju snyggare.

Även fortsatt evighetsprojektet med rötter i nedre delen av trädgården. Nu är det en klassisk lila rhododendron som ska bort. Petade även ner två av de nyköpta buskarna vid grannens rostiga staket.
 
Kök med småplantor och krukor under omplantering, jord och planteringsutrustning utspridd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruttväder, fick bli inne ist.. påbörjade omplanteringarna (inte klar.. och köket är nu helockuperat med småplantor, olika hinkar med jord..krukor osv)

Hoppas vädret tillåter frukost ute imorgon haha
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.......

Grävde bort ca 1,5 kubik jord i min pågående kamp mot kirskålen - nu var det gamla komposthörnan som rök. Trist att gräva ur och slänga fin jord, men den var grnomborrad m kirskålsrötter så jag vågar inte lägga den någon annan stans :(

Fördelen är att vi numera har ca 3 kvm mer plan mark i trädgården, där vi så småningom ska ha riktiga komposter (när jag ser att jag fått bort all kirskål) (y)

Givetvis öppnade sig himlen när jag stod och tömde släpet på tippen, och jag hade lämnat jackan hemma....... =Dåliga kläder ;)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Haha.. sa ju att det va skruttväder (tog sig framåt kvällskvisten dock)..
Ujuj kirskålen ja, har inte vågat titta än..

Grejen är att jag tycker den är snygg (dock inte ÖVERALLT..).. måste begränsa..
 
Kirskål på väg överallt här, men jag tycker faktiskt inte den är ett så stort problem. Den är ju rätt snabbrensad när man vill städa i rabatten och att utrota den på tomten (1900kvm) vore ett mardrömsrpojekt. Utanför rabatterna är den ju inte störig öht.
 
A
Det är bara att sätta igång att skörda! Maken till tacksam och lättodlad grönsak får man leta efter!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Idag har fänkål och solrosor fått göra sällskap tillsammans med de andra försådderna. Än så länge finns det plats i odlingsrummet men det lär bli trångt om någon vecka bara.
Odlingsrum med plantor under växtlampor, bland annat fänkål och solrosor i försådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingsrum med försådda fänkål och solrosor bland andra plantor under växtlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försådda växter i krukor med fänkål och solrosor, täckta med halm, i ett odlingsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 2 till
  • Laddar…
Årets första purjolök, inte mycket att skryta med....
En purjolök med utvecklade rötter bredvid en spade i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Årets första purjolök, inte mycket att skryta med...
De spädaste är väl godast :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klippte en halv buske (ok, formklippt idegran), får la ta den andra halvan imörrn..
 
F
... Har grävmaskinen jämnat till det sista som skall bli min nya gräsmatta och lagt i ca 12 kubik jord i mina nya rabatter och terasserade trädgårdsland. Nu är det bråttom att jämna till det sista och få på gräsfrö och bestämma vad ätbart vi skall odla i trädgårdslandet. Sen följer sättning av storgatsten runt alla rabatter.
 
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
Igår Nordiska trädgårdar, ett dyrt besök som innebar att jag behövde igång och plantera ute. Hade rejäl tur, missade kaoset i Stockholm med några minuters marginal och visste ingenting förens jag stod i trädgården och planterade rosor och telefonen började surra när kollegor och vänner undrade om jag var hemma.

Planterat är sparris, ramslök, liljekonvaljer och rosor.

Idag ska jag fortsätta ympa in ädelpäron på vildpäronträden samt så udda chilifrön som jag köpte.

Kul samtidigt som man måste blockera vissa känslor för var man än sätter ner foten i trädgården trampar man ner scilla, snödroppar, krokus, tulpaner eller andra lökväxter. :eek:
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har vi mätt ut för en lekplats till ungarna och lagt ut lite byggtimmer att lägga som kant. Imorgon blir det att hämta hem virke för själva bygget med barnen. :)

Planerad lekplats markerad med byggtimmer på en gräsyta framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
Svart katt som går på ett torrt gräsområde, verkar oberörd av stök runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har två katter som tröttnat på allt stök i trädgården, den svarta med det originella namnet sot, bemödade sig inte ens att hälsa när han surt traskade förbi, jösses, lycklig den som fick bli katt, äta, sova, skita och bara vara.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Gjort ett gallerlock till en pallkrage och byggt ett litet staket så dottern inte faller ner för ett stup och dör!


Pallkrage med gallerlock och verktygsbord bredvid, i en trädgård för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggt trästaket vid en sluttning nära ett gult hus för barnsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.