Det kan inte vara många watt..,samt att högsta förbrukningen torde vara dagtid då solen lyser, så då borde panelen både orka ladda betteriet samt hålla skåpet igång...
 
j-o75 skrev:
Man skulle ju kunna få tag på solceller på 130w för 2700kr. Litet kylskåp för 1200. 600w omformare för 700kr. Kylskåp funkar på modifierad snus. Det har jag kollat. Batteri har jag en del extra.
Regulatorn har du missat.

Det finns för jättelite pengar som är "dumma". Laddar upp till ett förinställt värde och håller batterierna där. Är det 13,8 volt så fungerar det bra med våta blybatterier med öppna celler.
Det du då måste tänka på är:
Att någon gång per månad överladda batteriet några timmar för att bränna bort sulfateringar. 15 volt ca ska du ge dem. Sedan får du fylla på destillerat vatten och gör en anteckning i almanackan så att du kommer ihåg att göra det igen nästa månad.

Eller så lägger du typ 500-1000 spänn på en regulator som har program som "motionerar" batterier och tar hand om allt utan att du behöver tänka på det. Ställ in efter den batterityp som du har bara. Det finns fortfarande saker som kan gå fel, men det hör till undantagen.

130w solpanel tycker jag är i underkant. Särskillt om du tänker lägga dem plant på taket. Jag har å andra sidan en tendens att överdiva marginalerna. Så kör som du tänkte. Visar det sig att det är i underkant finns det inget som hindrar dig från att lägga upp en panel till senare.

Ett gasolskåp kostar nog mindre än en komplett kyl/solcellsanläggning. Men varje gång du skall ut får du kolla gas och fylla på. Solcellerna tickar bara på. Trevligt att kunna lämna kylskåpet i gång när man åker hem. Har du kall öl och smör i vagnen så är det betydligt roligare att åka dit oplanerat när andan faller på.

Mvh Findus
 
Borde ju gå att lösa på något sätt om man använder start och stopp styrningen på skåpet.
 
tommib
j-o75 skrev:
Borde ju gå att lösa på något sätt om man använder start och stopp styrningen på skåpet.
Eftersom start/stoppstyrningen i kylskåpet är beroende av att skåpet har el kan du knappast använda den för att slå av och på invertern. Snarare får du sätta invertern på timer eller liknande och så får kylen bara (möjlighet att) gå när invertern är på. Troligen inte en bra lösning. Ett annat sätt är att ersätta kylskåpets styrning med något eget, men det är rätt pilligt.
 
Vad tomdrar en inverter egentligen? Säg 0,5A. Det blir 6W på ett 12V system. Släng på 30W extra solcellskapacitet så har man kompenserat för det. Det måste vara den enklaste och billigaste lösningen.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju sätta in en timer som stänger av på natten. Hur mycket kan tempen sjunka typ mellan 22.00 till 0700?
 
Jo men det du sparar på natten går ju åt för att kyla ned det igen när du startar skåpet. Möjligen att du iofs har sparat in lite tomgångsförlust i invertern.

Vill man spara in även tomgångsförlusten, borde man kunna göra någon smart koppling med tidrelä och strömsensor, som får slå av varje gång kylskåpet stänger av sig (slutar dra ström), att man alltså antar att kylskåpet inte kommer att behöva starta igen förrän om tidigast 30 minuter eller så.

Risken är väl att tomgångsförlusten i tidreläet är nästan lika stor som i invertern.
 
Men om det går åt mer energi för att kyla det på morgonen så gör det ju inget eftersom man då har solpanelerna igång. Det är ju bättre att spara på batteriet på natten i så fall.
 
j-o75 skrev:
Men om det går åt mer energi för att kyla det på morgonen så gör det ju inget eftersom man då har solpanelerna igång. Det är ju bättre att spara på batteriet på natten i så fall.
Just. Så du sparar inte så mycket energi, men mer finns att tillgå när solen är uppe (när den är nere så är det 100% batteridrift som gäller). Så det hjälper bara i de fallen som du inte har tillräckligt med batteri, eller vill hålla nere antalet laddningscykler, eller hålla nere djupet på urladdningen.

Paradoxalt nog så sparar du mer energi på att stänga av kylningen ju sämre kylskåp du har. Dvs ett som läcker in mycket värme i vilket temperaturen stiger mycket. (Energiförlusten är nämligen proportionell mot temperaturskillnaden.)

Men det är ju ett dåligt och dyrbart kylskåp att köra, så det vill du nog inte köra på batteri ändå... :)
 
Vissa kylskåp har väl fortfarande mekanisk termostat? Då borde det vara görligt att koppla om så att termostaten bryter DC-spänningen före invertern.
 
En Arduino... med temperatursensor och voltmätare som styr skåpet. Det kan ge utrymme för oändliga finjusteringar som sparar batterier mm. Kanske larm också så att du kan rycka ut när ölen börjar bli jummen. Kanske ingen dum ide för min båt. Frågan är om jag har tid att gräva ner mig i My-Sensor träsket.

Mvh Findus
 
Avemo skrev:
Vissa kylskåp har väl fortfarande mekanisk termostat? Då borde det vara görligt att koppla om så att termostaten bryter DC-spänningen före invertern.
Ja den klickar ju om man vrider på ratten även om sladden är ur .
 
Har du någon inverter TS? Det kan ju vara vettigt att du ser till att få en någorlunda vettig om du ger dig in på batteridrift. Många billigare är vansinnigt dåliga och oavsett är det inte tomgångsförlusterna du ska stirra dig blind på utan även förlusterna vid driftpunkten med kylskåpet till.
 
Jag hade en men den är visst sönder. :(
 
findus42 skrev:
En Arduino... med temperatursensor och voltmätare som styr skåpet. Det kan ge utrymme för oändliga finjusteringar som sparar batterier mm. Kanske larm också så att du kan rycka ut när ölen börjar bli jummen. Kanske ingen dum ide för min båt. Frågan är om jag har tid att gräva ner mig i My-Sensor träsket.

Mvh Findus
Nej det är sant! Det har jag inte tänkt på, övervakning av båten är ju kul! Får nog bli att jag tittar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.