Nyfniken skrev:
Jag tror att 1D har potentialfritt relä och att kompatibiliteten mot olika controllers skiljer sig.
Stämmer. 1D har pot.fritt relä, men saknar effektmätning som 1:an har. Sen får man välja utifrån det...
 
Mats789 skrev:
Håller delvis med, men bara delvis.
Jag har också en Vera lösning men väl man fått sina scener och fungera, oftast med LUA, så är det väldigt stabilt.

Ja, Veran gränssnitt är inte bra, vill man göra det minsta mer än att tända och släcka så hamnar direkt i sina scener där man måste göra det i LUA. Visst man kan gå en annan väg med AltUI som du gjort förändrar inte så mycket.

Jag har inga synpunkter på din R Pi3 lösning men nästan allt går att lösa med en ren Vera lösning, vilket jag gjort. Idag mycket stabilt. Jag har en blandning av Zwave, 433, Sonos, Hue, Arduino, BT vilket Veran klarar galant 24/7.
Bara att gratulera :)

Du måste vara unik :cool: Skämt åsido - det jag upptäckt är att Veran väldigt lätt tappade kontakten med batteridrivna enheter. Härom veckan flyttade jag Verorna från mitt serverskåp - där det sitter servrar, switchar och annat - till ett ställe helt fritt från annan utrustning och sedan dess har jag inte haft en enda drop-out.
 
Hej
Behöver hjälp med vilken lösning jag ska välja!
Har under snart ett år kört med en Zipabox med 433Mhz modul men börjar bli jävligt trött på den. Den är enormt opålitlig och gör lite som den själv vill. När den funkar fullt ut är det underbart men allt för ofta får man dra ut brytaren och sätta lampan direkt i vägguttaget för att få ljus. När jag kommer hem från jobbet så står ofta utebelysningen igång osv.
Jag vill byta ut den till något som är ordentligt driftsäkert, vad ska jag välja?
Idag har jag både Z-wave och 433Mhz enheter vilket jag vill fortsätta med. Jag har ingen kunskap i programmering för tillfället. Är det nödvändigt för att hitta en bra lösning får jag kanske lära mig..
Jag kör både scener, schemaläggningar och styr via app. Det är viktigt med en bra, användarvänlig och snygg App.
Förhoppningsvis kan expertisen här ge mig bra förslag!
Tack
 
DTFD skrev:
Hej
Behöver hjälp med vilken lösning jag ska välja!
Har under snart ett år kört med en Zipabox med 433Mhz modul men börjar bli jävligt trött på den. Den är enormt opålitlig och gör lite som den själv vill. När den funkar fullt ut är det underbart men allt för ofta får man dra ut brytaren och sätta lampan direkt i vägguttaget för att få ljus. När jag kommer hem från jobbet så står ofta utebelysningen igång osv.
Jag vill byta ut den till något som är ordentligt driftsäkert, vad ska jag välja?
Idag har jag både Z-wave och 433Mhz enheter vilket jag vill fortsätta med. Jag har ingen kunskap i programmering för tillfället. Är det nödvändigt för att hitta en bra lösning får jag kanske lära mig..
Jag kör både scener, schemaläggningar och styr via app. Det är viktigt med en bra, användarvänlig och snygg App.
Förhoppningsvis kan expertisen här ge mig bra förslag!
Tack
Jag kör Domoticz med Aeon labs z-wave usb stick controller och RFXcom 433 mhz transciever, det är superstabilt. Rullar på Windows server 2016 men går med fördel att köra på en Raspberry Pi.
 
DTFD skrev:
Hej
Behöver hjälp med vilken lösning jag ska välja!
Har under snart ett år kört med en Zipabox med 433Mhz modul men börjar bli jävligt trött på den. Den är enormt opålitlig och gör lite som den själv vill. När den funkar fullt ut är det underbart men allt för ofta får man dra ut brytaren och sätta lampan direkt i vägguttaget för att få ljus. När jag kommer hem från jobbet så står ofta utebelysningen igång osv.
Jag vill byta ut den till något som är ordentligt driftsäkert, vad ska jag välja?
Idag har jag både Z-wave och 433Mhz enheter vilket jag vill fortsätta med. Jag har ingen kunskap i programmering för tillfället. Är det nödvändigt för att hitta en bra lösning får jag kanske lära mig..
Jag kör både scener, schemaläggningar och styr via app. Det är viktigt med en bra, användarvänlig och snygg App.
Förhoppningsvis kan expertisen här ge mig bra förslag!
Tack
Jag kör oxå Domoticz med Aeon z-sticka och RFlink gateway 433mhz på en raspberry och jag är supernöjd. Domoticz egna app till android funkar kanon annars kan man kör via webbläsaren. Jag har även installerat homebridge för att kunna använda "Hem" appen på en iPhone och iPad plus att man kan röststyra med siri.

// Pierre
 
Tack för svar PierLar och Bybon!
Kollade in Domoticz och det verkar riktigt bra! En raspberry med tillhörande hårdvara får man dessutom till bra pris, blir nog till att investera i det.
Hur upplever ni räckvidden, några problem?
Har en gammal Tellstick Duo liggandes, går den att använda istället för RFX enheten?
 
DTFD skrev:
Tack för svar PierLar och Bybon!
Kollade in Domoticz och det verkar riktigt bra! En raspberry med tillhörande hårdvara får man dessutom till bra pris, blir nog till att investera i det.
Hur upplever ni räckvidden, några problem?
Har en gammal Tellstick Duo liggandes, går den att använda istället för RFX enheten?
Det går att få in Tellstick i Domoticz men jag har ingen erfarehet alls av den. Räckvidden beror på hårdvaran. Z-wave inga problem eftersom det är mesh nätverk. 433mhz brukar vara mest problem med räckvidden speciellt med batteridriva sensorer.

// Pierre
 
Hej vill hålla koll på min solpump hur länge den gått? Testat lite olika varianter men nu tryter iderna. sista varianten bifogas. Schemat upprepas varje minut.
Skärmdump av programmeringsblock för övervakning av solpumps drifttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, helt ny på det här med hemautomation. Jag har ett rum med som jag tänder och släcker belysningen ifrån två ställen, vid punkt A sitter det en vanlig trappströmbrytare, och vid punkt B sitter det en dimmer, , min fråga är, kan jag sätta in en z-wave insatsbrytare bakom strömbrytaren vid punkt A samt behålla vrid dimmern vid punkt B?
 
shelby67 skrev:
Hej, helt ny på det här med hemautomation. Jag har ett rum med som jag tänder och släcker belysningen ifrån två ställen, vid punkt A sitter det en vanlig trappströmbrytare, och vid punkt B sitter det en dimmer, , min fråga är, kan jag sätta in en z-wave insatsbrytare bakom strömbrytaren vid punkt A samt behålla vrid dimmern vid punkt B?
Nja, du kommer inte få den funktionen du är ute efter. Det är bättre att dra i någon tråd till och sätts in fjädrar bakom tryckknappar. Du kommer då kunna dimmra från båda ställena.
 
Nyfniken skrev:
Nja, du kommer inte få den funktionen du är ute efter. Det är bättre att dra i någon tråd till och sätts in fjädrar bakom tryckknappar. Du kommer då kunna dimmra från båda ställena.
Jag hade den här iden för att slippa pushdimmer, är det inte meckigt med pushdimmer jämfört med traditionell vriddimmer?
 
shelby67 skrev:
Jag hade den här iden för att slippa pushdimmer, är det inte meckigt med pushdimmer jämfört med traditionell vriddimmer?
Visst är en ratt snabbare att manövrera men tycker man vänjer sig rätt snabbt med pushdimmer, ett klick så dimmar den upp till senaste nivån och dubbelklick blir max.
Sätter du in Z-wave så är väl tanken någon form av automatik och då behöver du kanske inte dimma lika frekvent som tidigare.
 
Är det någon som mäter rökgaserna i skorsten med 1-wire. i så fall med vilken givare.

Tomas
 
Tomas Andersson skrev:
Är det någon som mäter rökgaserna i skorsten med 1-wire. i så fall med vilken givare.

Tomas
1-wire fungerar inte i de höga temperaturerna, du måste upp till PT1000 givare eller liknade
 
noone70 skrev:
1-wire fungerar inte i de höga temperaturerna, du måste upp till PT1000 givare eller liknade
Typ en sån här då http://www.energibutiken.se/sv/pt1000/188-pt1000-rokgasgivare-m8.html eller? Detta skulle ju vara lite intressant att mäta och hålla koll på när pelletsbrännaren går och kunna få någon varning ifall den stoppat av någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.