Jag målade vårat hus med järnvitriol när jag tilläggsisolerade och satte på ny lockpanel...

Jag målade brädorna innan jag spikade upp panelen sedan fick dom ligga och torka i ladugården..
Såg helt omålat ut efter målningen men redan efter någon dag börgade man se den fina gråa ytan.. nu målade jag brädorna förra hösten så dom har suttit uppe ett halvår nu och var till en börgan lite grönskimmrande men har under vintern och våren ändrat färg till blyersgrått... (mycket snyggt)

Det enda problemet jag hadé med järvitriol är att det fäller av en massa så att zinkplåtarna blev tokråstiga.. (som tur är rostar ju inte zink så det var bara att tvätta bort belläggningen med svinto) + att dom nymålade fönstrena fick en brunacktig yta som inte går bort..

Jag är tacksam för tipps hur man gör för att det inte skall fälla så mycket .. eller måste man täcka fönstrena i ett halvår???

Jag köpte järnvitriolen på claesons trätjära i GBG har målat en gavel och det kostade 50:- blandade i silverbetts...

kan bara säga otroligt lätt att måla otroligt snyggt men det fäller illa det första halvåret...

 
Hej!
Har säkert dryftats på trådarna men jag måste fråga iallafall....Vi har tänkt att panela och göra huset helt klart innan vi "vitriolar", låter det helgalet?!! :-/
 
Vi håller på och styker vår panel just nu med järnvitriol. Jag hade inte satt upp den innan jag stryker den. Det finns två skäl till detta:
1. Det är MYCKET enklare att göra det när brädorna ligger ner. Bygg bockar i lämlig höjd och lägga ut plankorna.

2. Eftersom blandningen har samma koncistens som vatten rinner den av brädorna om de är uppsatta.
 
Hallå, jag vill väcka tråden till liv igen och reda ut det här med spiken. Vi är i valet och kvalet just nu med att välja hur vi ska göra med fasaden, vill vi ha Vitriolbehandling så löser husbyggaren det för oss vilket är kanon, känns inge lockande att slabba själv med det där och den kostnaden är ändå inte i närheten av vad täckfärgen skulle kosta som vi först planerade. Men, de vill då använda rostfri spik när de bygger vilket kostar extra, är det någon snickerikunnig därute som kan reda ut hur det verkligen är med spiken, fäster rostfri sämre än galvad?? är det vådligt att köra med galvad spik? hur funkar det egentligen?

Tacksam för svar
 
Att behandla utvändigt virke med järnvitriol lösning är det absolut tokigaste man kan göra , det kommer att förstöra virket. Viss form av mögelskydd  ger det men det är allt. Det finns ingen som helst skydd mot vatten upptagning i trät, vilket kommer att ge efter ett tag sprickor i träet och röta. Denna behandlings metod måste varnas för.... Bästa metoden att skydda husfasader är system målning. Allså en riktig oljegrund där man mättar endträet 2-3ggr vått i vått och sedan 2 stryckningar med en toppfärg. :)
 
Jo visst, järnvitriol är sämre än färg. Inget snack om saken.

Men...

Om man väljer virke med omsorg och ser till att man får ett konstruktivt träskydd så håller panelen länge nog ändå.
Det finns ju faktiskt utvändigt trä som stått i hundra år, och mer än så, helt utan skyddade lager av färg.

Dessutom: vad kostar en ommålning av huset, som ju måste göras med relativt täta intervall för att hålla sig snygg? Med hur lång tid förlängs livslängden och vad kostar ett panelbyte när panelen är slut?

Med tanke på att färg är rätt dyrt medan vitriol och trä är rätt billigt så är det inte säkert att nuvärdet på ovanstående ekvation faktiskt talar till färgens fördel. Jag har inte räknat på det, men det vore onekligen intressant att titta på.

Måla med vitriol om ni vill är mitt råd. Och färg om ni vill det.
 
Utseendet när det gäller järnvitrol tycker jag är överlägset snyggast. Har sett det på plats vid kusten och det blev gör bra (nybyggda hus). Eftersom mitt hus kom grundat så förstår jag att det är kört att testa denna lösning. Finns det något färgalternativ som ger samma speciella gråtoniga nyans samt finish som järnvitrol?
 
Pan: Någon typ av lasyr kanske? Som låter träets ådring synas igenom.

Ramses: Du, jag har sett genomruttna målade fasader. Dock spelar det stor roll vilket träslag man använder då man järnvitriolar. Gran skall det vara.

Vi körde annars med varmgalvad spik.
 
PAN skrev:
Finns det något färgalternativ som ger samma speciella gråtoniga nyans samt finish som järnvitrol?
Ja, jag skulle vilja måla mitt hus med en täcklasyr i samma gråfärg som järnvitriol. Är det någon som kan en lämplig färgkod? Bilder på hus?
 
flundra skrev:
Hej,
När vi pratar om att olja en järnvitriolad fasad är det ofta om den ligger direkt intill havet, annars är det bara onödigt arbete.
Någon som kan utveckla detta? Vårt hus kommer ligga utsatt direkt vid havet med salt, vindar och annat bröte... Är inne på en blandad fasad av lärk/ceder alt. annat trä på delar av fasaden och mineritskivor på andra delar. Trädelarna vill vi ha grå/granitfärgade så att huset gömmer sig i terrängen.

Detta med OLJA och vitrol, hur, när, med var och "varför"?
 
Har kollat tidigare trådar på Forumet men inte hittat information om järnvitriol är farlig för människor. Vi har vitriolat vårt timmerhus så det blev mycket fint men nu ska vi bygga ut huset med ett rum och då blir en vitriolad yttervägg innervägg. Någon som vet om vitriolen är farlig? Kan väggen i så fall behandlas på något sätt? Det är ca fem år sedan vi målade.

Frågar
Rigmor
 
Följande hämtas från www.novator.se

Järnvitriol kan verka
hudirriterande,
är
skadligt för vattenor-
ganismer men bioacku-
muleras inte och anses
ha ringa miljöbelast-
ning. Ren järnvitriol är
farlig att förtära.

Följande från: www.falurodfarg.com

Järnvitriol är giftigt för vattenlevande organismer med EC
50
(48h) vattenloppa 7,1
mg/l, LC
50
regnsbågslax 20,8 mg/l. Järnvitriol innehåller växttillgängligt järn för
växter med järnbrist. Järnvitriol är skadligt för mossor.

 
Den är giftig dödlig dos är ca en kaffekopp... Men om du inte slickar på väggarna så borde du klara dig...
 
Jag känner en kvinna som är färgkonsult (utbildad först på konstfack och sedan vidareutbildad i USA) och frågade henne just om järnvitriol.
Hon sa två saker att tänka på:
1. Be husleverantören att inte grundmåla.
2. Fundera ordentligt över valet av järnvitriol om du bor i södra Sverige där luftfuktigheten är betydligt högre än i Norrland där klimatet är exceptionellt bra (torrt) för järnvitriol. Alltså, färgens skyddande effekt är inte lika god och risk för röta - järnvitriolen till trots - är större i sydsverige (vi bor i Blekinge).
 
Båda saker stämmer, fasaden skall inte grundas. Vidare är det viktigt med ett gott konstruktivt skydd, dvs att panelen är gran, tillräckligt tjock (28mm) och välventilerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.