hanky: Du har antagligen strykt på för mycket. Det överflödiga vill laka ur efterhand.

north: Kolla in gamla avsnitt av sommartrpet på svt.se. Där byggde de ett däck i lärkträ som de vitriolade.
 
Hemmakatten
Anna-Karin skrev:
Har någon tips, bilder på järnvitriolad fasad med fönsterkarm och foder i olika grå nyanser. Även andra förslag. Har någon provat vitriola fodret, funkar det bra, det är ju lite mer utsatt än panel.
Några vänners sommarstuga är järnvitriolad. Stugan är säkert 40-50 år o har haft järnvitriol i alla år. Den är ursnygg. Färgen på trät är nu skiftande i allt från silver till mörkt, nästan svart. Till detta har de målat fönster och dörr i en knallblå, kornblå? färg. Jätteläckert! Deras hus ligger på bergklippor på en ren naturtomt.
 
Hej!

Jag har nästan klätt färdigt mitt garage, och har tänkt behandla trät med järnvitrol! Har redan behandlat baksidan på plankorna innan jag spikade upp dom, och skall sedan måla hela garaget utvändigt i ett svep.

Är det någon som vet en BRA blandningsmängd järnvitrol och varmt vatten? Har läst lite olika, och är lite osäker...  ::)  

Har testat nån planka och fått ganska "grön" nyans, är detta tecken på för mkt eller för lite järnvitrol?

Tacksam för kommenter från er som målat med järnvitrol!

Mvh Mattias  :)
 
"Är det någon som vet en BRA blandningsmängd järnvitrol och varmt vatten? Har läst lite olika, och är lite osäker... "

Kolla in länken på vår hemsida:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
 
Har testat nån planka och fått ganska "grön" nyans, är detta tecken på för mkt eller för lite järnvitrol?

Beror mera på sorten av järnvitriol
 
AndersG skrev:
"Är det någon som vet en BRA blandningsmängd järnvitrol och varmt vatten? Har läst lite olika, och är lite osäker... "

Kolla in länken på vår hemsida:
[länk]
 
Har testat nån planka och fått ganska "grön" nyans, är detta tecken på för mkt eller för lite järnvitrol?

Beror mera på sorten av järnvitriol
Ok, finns det olika sorter järnvitrol? Det jag köpte hos färghandlarn hade han på säck, och är vitt pulver...

Sen är luftfuktigheten ganska hög (lite fel årstid o behandla kanske) men är det något man bör tänka på?

Mvh Mattias
 
"Ok, finns det olika sorter järnvitrol? Det jag köpte hos färghandlarn hade han på säck, och är vitt pulver... "

Det är "svensk" järnvitriol och ger ett gråare resultat än "finsk" järnvitriol som är gulgröna klumpar. Vad som skiljer kemiskt vete katten ;)
 
Någon som vet varför man får en grön nyans när man målar med järnvitrol och vatten? Är det så att det går över till det gråa om ett tag? ???

Virket är gran, och har testat olika blandningar med det vita pulvret järnvitrol....

Tacksam för svar!
 
Jag tror att det gröna beror på vilken järnvitriol man använder. Den slutgiltiga nyansen beror rätt mycket på träet, dvs hur mycket garvsyra det finns i träet.

Den slutgiltiga nyansen blir , med den vitriol vi använt, grön-blågrön. Eftersom gran har låg garvsyrehalt så strök vi svag garvsyrelösning på i efterhand.

Tips: Om du söker på webben på "green vitriol" och "copperas" så får du ganska många träffar. Järnvitriol har använts som färgämne sedan urminnes tider. Även som rötskydd och insektmedel. Tvärtom vad sm påstås så sitter den som berget. Visst, stryker man för flödigt så lakas överföldet av, men färgen sitter. De som inte tror kan komma och studera några av mina gamla T-skjortor ;)
 
Precis. Järnvitriol fäster väldigt dåligt på plast det med ;) Porösa material om trä och bomull däremot...
 
AndersG skrev:
Precis. Järnvitriol fäster väldigt dåligt på plast det med ;) Porösa material om trä och bomull däremot...
Fäster den på plast överhuvudtaget? Det är ju en vattenlösning av en salt :-/. Dunstar vatten bort så har du enbart saltet kvar och den kan man ju börsta bort ;)
gaia
 
Nä. Det var just det jag menade ;)
 
är det nån som har ett recept på hur man får en lyckad järnvitriol behandling?

vill ha den lite gråaktig i tonen

tänkte provmåla lite snart :)

ska man använda tjockare ytterpanel ?varför ???

bor på ett ganska fuktigt ställe där det rinner mycket vatten och är mycket dimma o så
kommer det att påverka mitt val av ytterbehandling eller finns det nått bättre men lika snyggt alternativ
"lika billigt vore bra också:)"

mvh utbyggaren

 
Du kan ju kolla på vår hemsida.
En tjock, välventilerad panel rekommenderas.
 
Vi funderar på att måla vår fasad med vitriol, lyfter därför upp tråden.

Har samma frågor som alla andra,

Hur håller det på sikt?

Hur är det att måla med vitriol jämfört med andra färger?

Vilka nyanser och tillverkare av vitriolfärger finns?
 
Hej,

Vi skall behandla vår fasad med järnvitriol och jag har haft kontakt med en kille från en organisation som heter Skogsindustrierna. Här följer svar från två mail till honom.

Mail 1.

Det är helt rätt att måla järnvitriolen innan panelen monteras. Bästa resultatet uppnås med nytt (rått) virke, sedan beror det på virkets beskaffenhet samt hur länge det har lagrats. Man brukar rekommendera 1/2 kg järnvitriol till cirka 10 liter ljummet vatten vid behandling av nytt virke. Åtgången av den färdiga lösningen är mindre än en halv liter/kvm ohyvlat trä. Tillsätt gärna lite såpa eller flytande diskmedel, för att få bättre inträngning. Lösningen stryks ut med pensel eller sprutas med handspruta av typ insektsspruta. Ni kan montera panelen direkt efter målning. När vi pratar om att olja en järnvitriolad fasad är det ofta om den ligger direkt intill havet, annars är det bara onödigt arbete. När man arbetar med en vitriolad fasad, är det konstruktiva träskyddet det viktigaste, dvs. ytterpanelen ska ha bakomliggande luftning så att inträngande luft och ytkondens kan torka ut. Luftspalten ska vara minst 34 mm enligt regler i Hus AMA 98. Träet skyddas mot nederbörd genom avtäckning eller utformas så att avrinning underlättas. Taksprång, fotplåt och hängrännor ger fasaden ett bra skydd mot nedfuktning. Det är också viktigt att avtäckningen lutar utåt. Det ska vara minst 30 cm mellan mark och underkant panelen, och inga rabatter ska placeras närmast grunden, så att jord och smuts kan stänka upp på fasaden. Vid nedre avslutning bör panelbräderna snedkapas (droppnäsa) så att regnvatten avleds lättare och det känsliga ändträet skyddas. Behandling med järnvitriollösning ger en färgning av träet, men inget nämnvärt skydd mot biologiska angrepp och inget som helst fuktskydd. Järnvitriol ger en varaktig, grå yta som ofta anses bli vackrare med åren. Det gäller det samma för slamfärg, det ger en färgning men inget nämnvärt skydd.

Järnvitriollösning
Gammalt recept från Dalarna

1/2 kg järnvitriol, 30 g kopparvitriol och 1/2 påse silverbets. T ex. Herdins, löses i 7-10 liter varmt vatten.

Järnvitriol ger gråkulör, kopparvitriol ger brun kulör, silverbets ger viss lyster.

Om en mörkare yta önskas kan man tillsätta en nypa nigrosin i lösningen. Önskas en grå-violett kulör kan ytan först behandlas med 10 gram garvsyra löst i 1 liter vatten (räcker till 6 kvm). Efter torkning i sex timmar kan ytan därefter behandlas med järnvitriollösningen. Då blir ytan mörkblå (som
bläck) och så småningom blågrå.


Mail 2.

Det finns följande krav på tjocklek för utomhuspaneler:

Stående panel med lockläkt
Bräderna ska vara minst 22 mm och högst 175 mm breda.
Läkten ska vara minst 19x38 mm.

Stående panel med lockbräder
Bottenbräderna ska vara minst 19 mm tjocka och högst 150 mm breda.
Lockbräder ska vara minst 22 mm tjocka och högst 150 mm breda.

Stående profilerad panel
Panelbräder ska vara minst 22 mm tjocka och högst 120 mm breda.

Liggande panel på förvandring
Panelbräderna ska vara minst 22 mm tjocka och högst 175 mm breda.

Liggande profilerad panel
Panelbräderna ska vara minst 22 mm tjocka och högst 120 mm breda.

Dessa uppgifter är hämtade från Hus AMA 98 och är endast vägledande råd.

Panelbräder tillverkas normalt av gran eftersom gransplinten tar upp vatten långsammare än furusplinten och därmed ger en mer beständig fasad.

Din fråga angående torkning är väldigt svår att svara på. Det är inga större mängder lösning man behöver applicera som jag beskrev i mitt förra svar, så det får ligga och torka några dagar. Lägger du ihop det för tidigt riskerar du att fasaden blir flammig. Känn efter så att panelen inte känns blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.