Eriksgatan skrev:
Inhägnat. Mest för att klipparen inte verkar vara konstruerad för att i tåla påkörningar i längden. Men det har varierat mellan olika mjukvaruversioner hur bra de har varit på att komma emellan. Indego Connect 2015-2016 har varit sämre på det än Indego 10 blev från ca 2014, som jag upplever det.
Tack för svaret. Jag tänkte mest på om någon har provat att märka ut buskar och träd som hinder trots att de står för nära staket/tomtgräns och vad som händer då? Blir klipparen förvirrad när den stöter på ett sådant hinder?
Dvs istället för att dra tråden framför dem och få ytor mellan staket och buskar att trimma.
 
Eriksgatan
DanielP skrev:
Tack för svaret. Jag tänkte mest på om någon har provat att märka ut buskar och träd som hinder trots att de står för nära staket/tomtgräns och vad som händer då? Blir klipparen förvirrad när den stöter på ett sådant hinder?
Dvs istället för att dra tråden framför dem och få ytor mellan staket och buskar att trimma.
Förstod du inte svaret? Jag vet inte vad Du menar med "märka ut". För mig är det att sätta ett märke på något, ett träd, en ren etc., ingenting annat.
Att inhägna = dra begränsningskabel runt hindret med vändande kabel ifrån ytterslingan. Kan även gå från ytterslingan till t.ex. ett träd och sedan till nästa, o.s.v.

"Förvirrad"? Nej, men det är inte säkert att det blir klippt där speciellt ofta (beroende av version som jag skrev), och det är väl det intressanta?
 
Hej!

Nu har Bosch vaknat till ur vinterdvalan. Windows Phone / Windows 10 Mobile fick igår en uppdaterad app. Ver 2.1.7

Bl.a. förändringar i Smart Mow samt att Bing Maps används i.s.f. Google Maps.
 
Aktuell drivrutinversion är : RC18 837,1043 enl. Bosch
 
Så här skriver bosch på det tyska forumet:

Kära gemenskapen,

med införandet av Indego första generationen (Indego 800 Indego 850, Indego, Indego 1000 Connect Indego 1100 Connect Indego 1200 Connect Indego 10C och Indego 13C) under 2013, har Bosch elverktyg i hög grad bidragit till utvecklingen av ett nytt produktsegment : robotgräsklippare.
Som tillverkare på detta nya område, vi ständigt lära sig nya saker.
Vår kunskap och erfarenhet har införlivats i modeller av den andra generationen (Indego 350, Indego 400, 350 Indego Indego Connect och Connect 400), som kommer att finnas på marknaden från maj.

På grund av ett pågående problem upphandling, har vi beslutat att stoppa produktionen och försäljningen av Indego modeller av den första generationen och detta för att fokusera på underhåll och införandet av andra generationens modeller.
Naturligtvis erbjuder vi fortfarande reservdelar och reparationer för dessa produkter. Tillgången på reservdelar för framtiden kommer att garanteras igen från maj 2017:e

För Indego modeller av den första generationen, som för närvarande i våra servicecentra kommer en lösning vara klar i maj. Kanske det kommer att ta några veckor tills alla kunder får tillbaka sina reparerade gräsklippare. Under tiden kommer kunden kontakta vårt servicecenter för att ordna en lämplig lösning.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som kan orsakas.

Med vänliga hälsningar,
Din ansökan consulting Bosch DIY & Garden tyskland
 
Eriksgatan
Inga Indegosar längre för större gräsmattor än 400 kvm? Inget som klipper gräset för dem som lämnat in dem på service? Sakta utfasning av reservdelar och redan problem med tillgången? Inga motiv till att vidareutveckla och finslipa hårdvara och mjukvara? Gissar att några ringer Bosch i morgon.
 
Jaha...då är det bara att hoppas att den fungerar så länge som möjligt då och alla buggar får man väl leva med för dom kommer dom knappast att fixa...inte direkt vad man förväntade sig av Bosch :/
 
Någon som har originallänken till meddelandet i det tyska forumet? ("pågående problem upphandling" hade jag gärna sett den ursprungliga lydelsen på :))
 
Dr Ost skrev:
Någon som har originallänken till meddelandet i det tyska forumet? ("pågående problem upphandling" hade jag gärna sett den ursprungliga lydelsen på :))
Det skyller på inköpsproblem. Jag personligen tror att de insett att urindego har för mycket problem.
Tur att man fick pengarna tillbaka i höstas ��

http://www.roboter-forum.com/showthread.php?16965-Indego-400-400-Connect/page5
 
Eriksgatan
GordonE skrev:
Tur att man fick pengarna tillbaka i höstas
Instämmer. :D
Förståeligt att Boschkoncernen slutar försöka lappa på ett sjunkande skepp som riskerar skada varumärkets anseende, särskilt efter inblandningen i dieselgateskandalen, men väldigt trist överlag.
Det känns ännu mer nu som att det finns ett stort antal användare som jobbat många timmar gratis för att bidra till deras produktutveckling.:x

För alla de som har klipparna inlämnade och väntar på att få tillbaka dem får vi väl se ifall Bosch kommer att återköpa dessa eftersom de inte kan erbjuda något alternativ mer än för små gräsmattor, och kanske först om flera veckor - och tittar man ut kan man nästan se hur gräset växer nu.
 
Jag fick ju pengarna tillbaka för ett par år sedan nu så jag är nöjd, och ruskigt nöjd med min Gardena R160 som funkar helt problemfritt.

Tror det var bäst för alla inblandade detta. Indegon hade nog dragit hela märket efter sig, runt, runt, runt i skiten så det lämnat djupa spår i gräsmattan, helt omöjliga att reparera :D
 
Bosch har nu släppt på OTA uppgradering för Indego Connect (Den vad stoppad tidigare, så det var därför jag inte fick någon uppgradering.). Min Indego håller nu på att ladda ner ny mjukvara. Har 728.1043 nu, återstår att se vad det blir.
 
Det blev version 837.1043.

Efter uppgraderingen gjorde jag en factory reset. Så i morron blir det utplacering & inlärning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.