SueCia skrev:
Då ska vi se :)





Jag hade alltså till 100% rätt om att du har termostaten inställd på 21grader
Jag hade alltså till 100% rätt om att du inte har någon annan värmekälla i badrummet.

Det enda som vart lite tveksamt var ju vad du har för reell temperatur i badrummet, jag trodde du hade skrivit att det var 20 grader men där hade jag fel.

Inte så jättepinsamt ändå :)
Vänta... jag har 21°C i badrummet och termostaten står på 21°C

Jag har INTE klinkers så du hade 100% rätt men på en sak hade du fel?

Härlig matte.

Du hade 2/3 fel!

21°C inte 20°C -FEL
Matta inte klinker -FEL
Enda värmekälla -RÄTT

Mest imponerande ändå att man kan ha fel på en punkt men ändå ha rätt till 100%

Oförglömligt....
 
S
Polos skrev:
Jag har golvvärme i mitt badrum på övervåningen och den går bara i gång någon gång på vintern. Den är inställd på 20 grader på golvet och det är varmt och skönt och gå på det golvet.
Det tror jag det, du har ju golvvärme :)
 
Polos skrev:
Jag har golvvärme i mitt badrum på övervåningen och den går bara i gång någon gång på vintern. Den är inställd på 20 grader på golvet och det är varmt och skönt och gå på det golvet.
Fast "Expertisen" här säger att det INTE går!

😝
 
Polos skrev:
...Den är inställd på 20 grader på golvet och det är varmt och skönt och gå på det golvet.
Är det klinkergolv du skriver om?
Vad jag har förstått så måste man upp i 26-28°C för att keramikgolv skall vara "skönt" för nakna fötter.
 
SueCia skrev:
Det tror jag det, du har ju golvvärme :)
Kan det bli mer humor?

Det är väl ändå skillnad på att ha golvvärme (i golvet) och att använda den (för att värma upp golvet) ??

Det verkar vara viktigt att FÅ rätt snarare än att HA rätt?
 
KnockOnWood skrev:
Är det klinkergolv du skriver om?
Vad jag har förstått så måste man upp i 26-28°C för att keramikgolv skall vara "skönt" för nakna fötter.
Ja klinker.
 
S
Dizzy84 skrev:
Kan det bli mer humor?

Det är väl ändå skillnad på att ha golvvärme (i golvet) och att använda den (för att värma upp golvet) ??

Det verkar vara viktigt att FÅ rätt snarare än att HA rätt?
Fast jag har rätt, det är det som är poängen. Folk tror att deras golvvärme går så sällan att den knappt används. Ändå hävdas det att deras golv är så varma o sköna att gå på med en rumstemp på 20 grader, det är fullständigt omöjligt om det inte råkar vara så att man inte kan skilja på kallt och varmt med fötterna.

Stoppar du ner foten i sjön när den är 20 grader så kan jag lova dig att du inte kommer säga att det är varmt och skönt utan snarare svalkande eller kallt.

Golvvärme som värmer upp ett rum till 20 grader ligger nog snarare runt 26-30 grader och DÅ är det varmt och skönt att gå på.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Polos skrev:
Har aldrig varit med om att någon lägger plastmatta med klinker på på ett ny bygge.
Tror det inte är så vanligt.
Lägg på minnet vart du hörde det först! 👍🏻
 
SueCia skrev:
Det tror jag det, du har ju golvvärme :)
Eftersom golvet är på övervåning så värms det upp av undervåningen så golvvärmen slås bara på någon gång varje vinter
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
SueCia skrev:
Fast jag har rätt, det är det som är poängen. Folk tror att deras golvvärme går så sällan att den knappt används. Ändå hävdas det att deras golv är så varma o sköna att gå på med en rumstemp på 20 grader, det är fullständigt omöjligt om det inte råkar vara så att man inte kan skilja på kallt och varmt med fötterna.

Stoppar du ner foten i sjön när den är 20 grader så kan jag lova dig att du inte kommer säga att det är varmt och skönt utan snarare svalkande eller kallt.

Golvvärme som värmer upp ett rum till 20 grader ligger nog snarare runt 26-30 grader och DÅ är det varmt och skönt att gå på.
Börjar bli orolig att du springer och snokar i mitt hus för du sitter på väldigt mycket info som jag inte gett!

Jag har ALDRIG sagt att jag tycker det är varmt och skönt för fötterna i mitt badrum. Snarare TVÄRT OM att jag inte kör för "fotvärme"

Liknelsen med kallt i insjön faller ju platt då du förmodligen har betydligt varmare i luften när du ska till att bada i sjön än i badrummet!?
 
Dizzy84 skrev:
Lägg på minnet vart du hörde det först! 👍🏻
Jag har självklart hört talas om det har dock aldrig stött på det på något nybygge i Stockholm
 
S
Dizzy84 skrev:
Börjar bli orolig att du springer och snokar i mitt hus för du sitter på väldigt mycket info som jag inte gett!

Jag har ALDRIG sagt att jag tycker det är varmt och skönt för fötterna i mitt badrum. Snarare TVÄRT OM att jag inte kör för "fotvärme"

Liknelsen med kallt i insjön faller ju platt då du förmodligen har betydligt varmare i luften när du ska till att bada i sjön än i badrummet!?
15 grader i luften, 20 grader i vattnet, vattnet kommer fortfarande kännas kallare när du stoppar ner foten, för att vatten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än luft har. Precis som sten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än en matta har. Ditt resonemang faller pladask så fort du går ner och provar stoppa foten i vatten som är varmare än omgivande luft och ändå uppfattar vattnet som kallare.

Det måste vara extremt varmt på nedervåningen om spillvärmen från nedervåningen ska värma upp ett klinkersgolv till mer än 26 grader, jag pratar inte om din matta nu nej.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
SueCia skrev:
15 grader i luften, 20 grader i vattnet, vattnet kommer fortfarande kännas kallare när du stoppar ner foten, för att vatten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än luft har. Precis som sten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än en matta har. Ditt resonemang faller pladask så fort du går ner och provar stoppa foten i vatten som är varmare än omgivande luft och ändå uppfattar vattnet som kallare.

Det måste vara extremt varmt på nedervåningen om spillvärmen från nedervåningen ska värma upp ett klinkersgolv till mer än 26 grader, jag pratar inte om din matta nu nej.
Men varför fortsätter du kasta klinker på mig?
 
Stadsfiskalen skrev:
Finns det något som motiverar ett fyra gånger högre pris för att ha kakel och klinker? I vårt hus som vi är på väg att sälja, har vi ett badrum med kakel och klinker, golvvärme och allt därtill. Det badrummet är gjort under 2015. Sedan har vi ett till badrum, med matta på vägg och golv som gjordes i år inför försäljningen.

Badrummet med kakel och klinker färdigställdes av den gamla ägaren till ett pris av 110.000, inklusive allt. För badrummet uppe med mattor betalade vi 33.000 inklusive allt, även flytspackling. Inklusive allt innebär inredning, rör, toalett, blandare osv.

Det enda jag ser som fördel för kakel och klinker är att det är lite mer värdehöjande, frågan är om man får 80.000 mer den dagen man säljer? Vad anser ni?
Om man är rädd för klinker på golv så kan man köra plastmatta på golv och kakel på väggarna, det brukar se okej ut.
Dom badrummen jag tittat på med matta på både väggar och golv får ett så plastigt utseende.
 
S
Dizzy84 skrev:
Men varför fortsätter du kasta klinker på mig?
Det finns fler personer än du i den här tråden :) känner att våran diskussion redan är avklarad, ena sekunden har du termostaten inställd på 20, sen 21, sen 20 igen. Börjar bli tröttsamt när man inte förstår vart du vill komma med dessa gradtal heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.