Så Anders....det gäller att rycka undan byggställningarna snabbt då med andra ord ;)

Får ta oss en funderare till på detta. Det finns lasyrer som liknar färgen man får med Järnvitriol...men ändå
 
Jag har målat en nybyggd lekstuga med järnvitriol. Behövs ytterligare skydd, t.ex. linolja eller impregnerig utanpå detta?
 
Stämmer det att man måste bestämma sig innan husbeställningen för om man ska måla med järnvitrol? I vår offert med specifikation står det en notis om pristillägg för rostfri spik m.m. om man ska måla med järnvitrol???

Det är supersnyggt ;D
 
Man bör nog bestämma sig innan för de flesta hus kommer transportskyddade med någon "grundfärg". Fasaden ska vara obehandlad om du ska anväda järnvitrol. Det där med spikarna vet jag inget om.......
iofs bör man ändå grundmåla så husfabrikanternas grunmålning anser jag vara ganska värdelös. Den kanske skyddar något mor svamp och mögel men annars kunde de ju lika gärna vara obehanlade....
 
Då kanske jag inte behöver säga till innan, om de är så dåligt grunmålade ;)
 
Jag antar att id'en med grundningen är att huset skall "stå sig" tills man hinner måla exvis om man får leverans på hösten. Annars håller jag med om att grundmålningen alltid verkar vara tunn som vattenfärg.

Rostfri spik låter litet överdrvet tycker jag. Visst missfärgas järn, exvis plåttak och spikskallar, men fasaden blir ju mörk ändå.

Kolla däremot hur tjock väggpanelen är. Många hustillverkare har i tunnaste laget. Vi har 28mm panel.
 
Har det någon betydelse vilket träslag fasaden är? Har hört att gran skulle vara bättre än fur om man funderar över järnvitriol eftersom gran är hårdare. Hur blir resultatet om fasaden är grundad med olja innan järnvitriolen stryks på?
 
Vi har gran. Annat alternativ är lärkträ.
Du kan inte järnvitriola en redan grundad yta, oberoende om det är olja eller annat. Däremot har vi duttat i träolja i ändträet i fönsteröppningar (före fodren sikades på) och i nedre änden av panelen (stående panel)
 
Vi blev klara med att järnvitriola vår fasad igår ;D Resultatet blev som vi har tänkt oss, mycket fint.

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet samt det jag lärt mig.

Vi har varit och kollat på ett antal hus med mycket olika resultat, vissa blev gröna och vissa blev ljusgrå medans andra blev mörka, nästan svarta.
Så som jag har förstått det beror det gröna på att panelen inte stått till sig tillräkligt ännu. Den panel som jag satte i januari är mycket finare kulör på än den som är satt två månader senare.
Anledningen att vissa hus är mörkare beror på attträr kan mörkna med tiden.

Jag såg att ni nämnde rostfrispik innan, detta kan vara bra då denna metallsalt(järnvitriol) får järn att rosta snabbt. Dock har jag hört att de rostfria inte sitter lika bra så jag valde inte detta.

Ang hur länge det håller så är det svårt att svara på, dock bör man betänka att skyddet inte är lika bra som en modern färg. Fördelarna är att ni inte kommer behöva måla igen, samt att istället för att lägga ner 22-25000 på färg har jag lagt ner 950 kr inkl penslar.

O
 
Det är även skillnad på Järnvitriol. Den svenska som är ett nästan vitt pulver ger en gråare yta. Den finska, gula kristaller ger en gulgrön yta, men visst spelar virket in.

Jag tycker att rostfri spik låter overkill. Visst gör järnvitriolen att galvad spik rostar litet på ytan, men då går de bara bättre i färg med träet. Vem vill ha en massa blanka skallar som lyser?? Dessutom så stämmer det säkert att galvad spik sitter bättre.
 
Det finns tydligen olika typer av Vitriol, järnvitriol och zinkvitriol, finns det fler och vilka färger har de?
 
Jag har lärt mig att man ska järnvitreolbehandla tidigast ett år efter att virket kommit upp - i vårt fall ett staket ... men det var i och för sig impregnerat, vet inte om det har något med saken att göra ...
Fiddeli
 
De jag känner till är järnvitriol = grönt och koppartvitriol=brunaktigt.

Och varför skall man vänta ett år? Att man skall vänta ett år eller mera före man målar impregrerat virke vet jag. Varför behandlade du impregnerat vilke med järnvitriol förresten??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.