kulle skrev:
Du får investera i en hammarhållare, det är mycket smidigare att få upp o ner hammaren med en hand.
[länk]
Jaha! Hur skiljer den sig från min hammarhållare i snickarbyxorna?
 
H
Kulle torde mena att det är snäppet lättare "att få upp den" :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
En fundering som ni alla snälla trådföljare kanske kan svara på:

Finns det någon duschblandare (lite äldre stil) som har både vanlig kran, utlopp för handdusch, samt ytterligare ett telopp för att koppla på ett separat rör för att gå in i väggen och sedan mynna ut i ett takmonterat munstycke?
 
Jäkla snygga dörrar (y)
 
Snigla skrev:
Jäkla snygga dörrar (y)
Tack! Vi är supernöjda! :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Meurman skrev:
En fundering som ni alla snälla trådföljare kanske kan svara på:

Finns det någon duschblandare (lite äldre stil) som har både vanlig kran, utlopp för handdusch, samt ytterligare ett telopp för att koppla på ett separat rör för att gå in i väggen och sedan mynna ut i ett takmonterat munstycke?
Glöm detta! Löste sig!
 
Meurman skrev:
Glöm detta! Löste sig!
Själv ogillar jag "takduschar", så denna funktion efterfrågar jag inte... men vore kul att se vilken blandare ni går på. Tycker det är svårt, många nya kranar som ska se gamla ut ser mera pastisch ut än "äkta gammalt". När det blir för tillgjort tycker jag personligen att en ny men klassisk kran i avskalat format är bättre...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Martin_B
JohanLun skrev:
Själv ogillar jag "takduschar", så denna funktion efterfrågar jag inte... men vore kul att se vilken blandare ni går på. Tycker det är svårt, många nya kranar som ska se gamla ut ser mera pastisch ut än "äkta gammalt". När det blir för tillgjort tycker jag personligen att en ny men klassisk kran i avskalat format är bättre...
Eller att man hittar en äkta gammal som är i bra skick. Så tar man isär det, rengör, polerar upp, förser med nya packningar, sen har man en riktigt fin kran av hög kvalité, inga plastdetaljer eller liknande i mekanismen.

Det är naturligtvis för och nackdelar även med det, men det blir ändå mer äkta än de som du också menar skall efterlikna gamla men är överdrivet utsmyckade eller tillkrånglade på annat sätt. Ser bara dumt ut och man ser hur mycket sämre kvalité det är på många sådana modeller jämför med äkta gamla.
 
JohanLun skrev:
Själv ogillar jag "takduschar", så denna funktion efterfrågar jag inte... men vore kul att se vilken blandare ni går på. Tycker det är svårt, många nya kranar som ska se gamla ut ser mera pastisch ut än "äkta gammalt". När det blir för tillgjort tycker jag personligen att en ny men klassisk kran i avskalat format är bättre...
Vi har hittat dom gamla blandarna från typ 50-talet kanske, så vi ska försöka få liv i dom istället! :)
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Eller att man hittar en äkta gammal som är i bra skick. Så tar man isär det, rengör, polerar upp, förser med nya packningar, sen har man en riktigt fin kran av hög kvalité, inga plastdetaljer eller liknande i mekanismen.

Det är naturligtvis för och nackdelar även med det, men det blir ändå mer äkta än de som du också menar skall efterlikna gamla men är överdrivet utsmyckade eller tillkrånglade på annat sätt. Ser bara dumt ut och man ser hur mycket sämre kvalité det är på många sådana modeller jämför med äkta gamla.
Håller med!
 
Meurman skrev:
Idag har vi fått in dörrarna på gavlarna! Så skönt! Dock massor med huggning då dörrhålen var lite snålt tilltagna! Men nu är dom på plats! Imorn är tanken att pardörren ska på plats!
Riktigt roligt att följa denna renovering. Vilket jobb!, och fantastiskt fint blir det. Har en fundering på golvet du lagt till verandan, har ett liknande projekt på gång och undrar vad jag ska ha som golv. Är det spontad kärnfura? Vad jag sett så var det så man gjorde förr, utan springa mellan plankorna för vattenavrinning. Antar att det inte är något problem om det är bra virke. Lutning på golvet?
 
ozean skrev:
Riktigt roligt att följa denna renovering. Vilket jobb!, och fantastiskt fint blir det. Har en fundering på golvet du lagt till verandan, har ett liknande projekt på gång och undrar vad jag ska ha som golv. Är det spontad kärnfura? Vad jag sett så var det så man gjorde förr, utan springa mellan plankorna för vattenavrinning. Antar att det inte är något problem om det är bra virke. Lutning på golvet?
Tack för dom trevliga orden!

Golvet är faktiskt 34x120 reglar, anledningen att jag inte har någon springa mellan plankorna är för att det är lite fult (i min mening) det torkar ju alltid lite och blir glipor ändå, men jag hoppas att det inte ska svälla något i sommar och spotta spik!

Sen eftersom jag har ett tal ovanför golvet torde inte regnvatten fukta upp det lika mycket och få det att svälla, hittills har det legat bra många dec snö som töat utan att det rört sig särkilt mycket, men då är det torrare i luften istället så vi får se!

Tjockleken är ett måste tycker jag, ju kraftigare desto bättre, stabilare, håller säkert lite längre men ger framför allt ett gediget intryck, och kostar inte jättemycket mer om man köper typ byggreglar istället för dyrt impregnerat, som dessutom är giftigt!
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Rev ett badrum i hallen på övervåningen, tyckte det kändes lite svajigt och såg ganska rötskadat ut, visade sig att liggande varvet (mellanbjälklaget, yttervägg) var rötskadat så pass att jag kom ut hela vägen till panelen, den kändes lite mjuk men tror nog att det är lugnt, känna stark utifrån.. Även en av golvbjälkarna var ganska dålig (därav svikten) så ikväll har jag rivit ut allt dåligt och ersatt med lite nytt, nu är det superstabilt!

Lite svårt att få skruvarna och fästa men till slut lyckades jag hitta kärnvirke på några håll, hjälpte med några 2 dec långa skruvar. :) Ny trossbotten blev det också, så imorn ska jag dit med vindduk och lägga tillbaka sågspånet. Det lilla vitmögel som är kvar lämnar jag till eftervärlden, så får dom försöka lista ut att det en gång fanns ett halvkasst badrum där. :)
Renoveringsarbete i badrum med rötskadat golv och vägg, synliga rör och ersatt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat badrum med ny trossbotten, verktyg och avlägsnat golv synligt vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Inga problem med lukt p g a luktsmitta?
 
Martin_B
Räckte det att förstärka med såpass korta reglar? Eller tog du bort hela golvet, förstärkte och hann lägga tillbaka innan du tog kortet?

Var ju en rejäl urjackning på regel nr två räknat från väggen på höger sida om fönstret. Men där får nog golvet upp en bit till så du får in lite längre reglar att förstärka med.
Inte konstigt att det sviktar om det är sådana där urjack :D

Sådana där hemska urjack görs ju ibland av okunniga när de skall anlägga avlopp etc. Sedan är det som att gå på en vattensäng liksom. Helt ofattbart. Hade ett sådant urjack i en f.d. toalett i mitt hus också. Fattar inte hur man tänker när man gör något så otroligt korkat. Där rev jag upp hela golvet och förstärkte på bägge sidor av den urjackade bjälken, o då tog jag 75mm breda reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.