Inte ens en generöst lagd bettingfirma skulle sätta ett odds högre än 1.00 på att er motpart kommer förlora. Vilka kronhjon! Undersökningsplikten är långtgående så det är helt omöjligt att något som är 1) synligt med blotta ögat och 2) avsiktligt skapat skulle kunna gå igenom som dolt fel. Håller med tidigare talare om att det är anmärkningsvärt att en jurist försöker mjölka timmar ur detta. Men antagligen är det väl en bekant till köparna som står för juristkunnandet. Man blir ju lite sugen på att nagelfara allt detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi har varit för snälla säger våran mäklare. Och därför kanske försöker de med oss . Jag såg till att allt ska vara rätt innan de får lägenheten . En månad innan de fick lägenheten så har det blivit en spricka på frysen inneifrån orsakad av mig så jag kontaktade mäklare och erbjöd själv ersättning på vad en sådan frys skulle kosta utan att de ens begärde det .
Jag skulle jätte gärna lägga en ritning som jag själv gjorde på hur denna öpnningen ser ut men fattar inte vf jag inte kan adda ner bilden genom att trycka på kamera . Är det någon som vet hur man gör?
 
Karl_Pedal skrev:
Inte ens en generöst lagd bettingfirma skulle sätta ett odds högre än 1.00 på att er motpart ska vinna. Vilka kronhjon! Undersökningsplikten är långtgående så det är helt omöjligt att något som är 1) synligt med blotta ögat och 2) avsiktligt skapat skulle kunna gå igenom som dolt fel. Håller med tidigare talare om att det är anmärkningsvärt att en jurist försöker mjölka timmar ur detta. Men antagligen är det väl en bekant till köparna som står för juristkunnandet. Man blir ju lite sugen på att nagelfara allt detta.
Jag verkligen jag lovar det är en vanlig skåp (övreskåp)där jag hade bland annat tvättmedel och diskmedel och lite papper . Bara att öppna den så kan man se igenom . Skåpet har inte heller lås utan bara handtag och ligger övanför tvättmaskin då jag snackar om tvättstugan .
Min lägenhet var jätte fin och fräsch allt var renoverat det finns även stenplattor som decoration i köket .
Min man sa att juristen fick betalt och han måste visa jobb för de . Alla köparens krav som de nämnde till mig stog med pappret som juristen skickade
 
Odjuret skrev:
Det ända som jag spontant kan tänka mig att säljaren hade rätt i är att du är ansvarig för eventuella dolda fel. Inte förra säljaren. Men 1 rätt ger inte flera rätt.
Sitter skåpet i badrummet fast? Om man öppnar skåps dörren i badrummet, ser man in i skåpet i tvättstugan?
Hur tydligt är felet sett från badrummet?

Sen en rolig fundering... Vilken årsmodell är det på badrummet? Bara kul att veta när det gäller vad de skulle ha rätt till. De begär 200000:- Det är troligtvis långt ifrån det belopp de skulle få vid en rättegång.

Å andra sidan... Oroa dig inte... Den advokat du kontaktade hade rätt och verkar vara vettig. Behåll det telefonnumret
:) Har du bestridit kravet? Annars gör det direkt! Samtidigt trösta dig med att det brevet som advokaten säljarens advokat skrev, kostade några tusenlappar... Skulle de skicka sitt krav vidare till kronofogden behöver du ändå inte oroa dig. Det är bara att bestrida det kravet också. Du får ingen anmärkning bara för att du får ett brev därifrån! Sedan så blir det rätten de måste gå till om de vill få betalt.
Lägenheten är från 1970 . Och nästa år kommer de göra stambytet det fick vi veta sedan vi köpte lägenheten 2012
 
Precis för våran mäklare hade som förslag om att de inte vill ha kvar lgt då kan de sälja den vidare . För när köparna ringde till mig första gången så sa de att du vill hävda köpet
 
Oddset ska förstås vara på att er motpart förlorar, inte på att de vinner :) Finns inte en chans i världen att de vinner.
 
Min syrra råkade ut för en liknande variant i badrummet i en bostadsrätt. Köparna började riva och hittade att elektrikern (som någon tidigare ägare anlitat) hade för liten luftspalt mot innertaket mot spottarna. Givetvis så hade det funkat finfint i 15år. Nya köparna skickade ett saltat kravbrev för att bygga om taket och fixa det hela. På bilderna såg man att de redan rivit hela taket så planen från börjande hade ju varit att ta bort spottarna... då jordabalken inte gäller utan det är annan lagstiftning som styr som gör undersökningsplikten anna mer långtgående så bestreds kravet. Köparna skickade sedan ett surt brev med formulering om att vi har rätt du har fel men vi ger oss!

Att tänka på gällande advokat är att de gärna låter timmarna rulla och skriver långa svar. Rättshjälpen är begränsad så utnyttja bara advokaten som rådgivning innan ni får någon delgivning. Det är även troligt att motpartens advokat försöker få till något möte för att försöka förlikas, detta genererar mycket timmar för bägge parter!

I övrigt syns hålet om man öppnar dörren och eller annars så behöver ni knappast någon advokat ens! Sov gott och ägna inte så mycket energi åt saken.
 
  • Gilla
nosar2017
  • Laddar…
200000 för att lägga igen ett hål? Humor ;)
 
  • Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att luvkan till för att slänga smutsiga kläder och handdukar direkt till tvättmaskinen. Ingen dum ide alls. Jag var inne på det när jag höll på renovera badrum o stugan. Men det blev så många rör i väggen och då fanns det inget uttrymme till luckan.
Nu måste man ta en sväng genom hallen, vardagsrummet o köket för att transportera all kläder till stugan.
Den nya ägaren driver med er. Det är definitivt inget doldfel.
 
schnyggve skrev:
Min syrra råkade ut för en liknande variant i badrummet i en bostadsrätt. Köparna började riva och hittade att elektrikern (som någon tidigare ägare anlitat) hade för liten luftspalt mot innertaket mot spottarna. Givetvis så hade det funkat finfint i 15år. Nya köparna skickade ett saltat kravbrev för att bygga om taket och fixa det hela. På bilderna såg man att de redan rivit hela taket så planen från börjande hade ju varit att ta bort spottarna... då jordabalken inte gäller utan det är annan lagstiftning som styr som gör undersökningsplikten anna mer långtgående så bestreds kravet. Köparna skickade sedan ett surt brev med formulering om att vi har rätt du har fel men vi ger oss!

Att tänka på gällande advokat är att de gärna låter timmarna rulla och skriver långa svar. Rättshjälpen är begränsad så utnyttja bara advokaten som rådgivning innan ni får någon delgivning. Det är även troligt att motpartens advokat försöker få till något möte för att försöka förlikas, detta genererar mycket timmar för bägge parter!

I övrigt syns hålet om man öppnar dörren och eller annars så behöver ni knappast någon advokat ens! Sov gott och ägna inte så mycket energi åt saken.
Vad skönt att det slutade på det sättet för din syster ,men nej för mig kommer jag verkligen kriga det vet jag då de är inte av den typen som kan ge sig för tänk dig de kommer ändå få ett nytt badrum nästa år och ändå de lägger som mycket tid på att försöka få pengar från oss :( det handlar inte om att de är missnöjda på badrummet och det är just det som skrämmer mig
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Jag håller med övriga i tråden om att köparen nog har väldigt dåliga möjligheter att vinna en tvist mot er i domstol, och att ni inte ska svara köparna något annat än att ni beklagar att de inte är nöjda med lägenheten men att ni bedömer att alla deras fodringar saknar grund.

Jag tycker dock att ni ska förbereda er på att köparna kan orsaka en massa besvär och även kostnader för er. Om de nu skulle lämna in en stämningsansökan så skulle jag tro att ni med stor säkerhet kommer att vinna men det finns ju alltid en osäkerhet i rättsprocesser, vilket gör att det kan kännas rimligt att göra en förlikning på mellan kanske 5000 och 50000kr. Så se till att ha dessa pengar om någon sådant blir nödvändigt. Se också till att kolla upp med försäkringsbolaget att ni har ett vettigt rättsskydd i er hemförsäkring. Ofta ligger det på 75000kr till 200000kr med en självrisk på 20%. Så om ni mot förmodan skulle förlora så se till att ha en bra plan för hur ni skulle hantera detta isåfall. Kolla också upp hur rättsskyddet hjälper er ifall det skulle bli en förlikning, och vad era kostnader landar på isåfall.

Var också beredda på att det kan bli stressigt och påfrestande.
Lägg ner, det ska inte förlikas! Varför skulle de? Det är INTE ett fel de talar om, det är en konstruktion. Om köparna inte gillar den konstruktionen så kan de inte lösa det med en stämning och hävda "dolt fel". Det är varken dolt eller fel.
Bestrid och prata ej med köparna.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Ett litet råd till TS.

Dra inte upp för mycket här i en tråd på BH utan ligg nu lite lågt, även om det känns skönt att bolla ideer.
Det kan mycket väl vara så att din motpart läser allt som skrivs här och då vet för mycket om vad och hur ni tänker. Ta råden om att inte göra något mer för stunden, prata inte mer med dom och ge dom inget. Bli gärna kvar på BH men skriv inget mer om detta speciella fallet för mycket kan användas mot dig i slutändan om du råkar skriva något felaktigt.

Mest ett råd för nu vet du vad vi tycker och de flesta står på er sida det räcker....mer än väl för stunden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
mhunter skrev:
Lägg ner, det ska inte förlikas! Varför skulle de? Det är INTE ett fel de talar om, det är en konstruktion. Om köparna inte gillar den konstruktionen så kan de inte lösa det med en stämning och hävda "dolt fel". Det är varken dolt eller fel.
Bestrid och prata ej med köparna.
Jag tycket samma sak som dig om de inte tycker om det så kan de lika gärna vänta tills nästa år för då kommer de oavsätt ett nytt badrum alltså det jag inte fattar hur fasiken kan en jurist ge sig på sånt när han vet om att det finns planerat stambyte
 
oceanis skrev:
Ett litet råd till TS.

Dra inte upp för mycket här i en tråd på BH utan ligg nu lite lågt, även om det känns skönt att bolla ideer.
Det kan mycket väl vara så att din motpart läser allt som skrivs här och då vet för mycket om vad och hur ni tänker. Ta råden om att inte göra något mer för stunden, prata inte mer med dom och ge dom inget. Bli gärna kvar på BH men skriv inget mer om detta speciella fallet för mycket kan användas mot dig i slutändan om du råkar skriva något felaktigt.

Mest ett råd för nu vet du vad vi tycker och de flesta står på er sida det räcker....mer än väl för stunden.
Tack för rådet ... det stämmer faktiskt nu ska jag inte skriva något mer för precis som du säger allt är möjligt ☺
 
Jag har en dröm: kunna kasta smutstvätten ner i ett hål rakt ner i tvättkorgen 😉 önskar dig all lycka, och framgång i detta ärende. Undrar vad de får som energi ifrån.
 
  • Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.