Har fyra olika vinkelkapar. Vad jag har märkt så kräver olika uppgifter väldigt olika mycket av maskinen. Det som kräver mest motor tycker jag är att slipa plåt, där skulle jag inte vilja ha under 1000w helst 1500-2000w. Att bara kapa tunn metall är inte så illa, lika så att kapa sten. Set ingen större fördel med mjukstart, det rycker inte lika mycket i handen men jag vill ändå spinna upp fullt innan jag sätter den mot det som ska kapas.

Problemet med stenkapning med 125mm maskin är att du bara kommer ner nån cm i stenen vilket inte räcker för att dela den. Då är det bättre med en riktigt stor 180 eller 220mm maskin som kan vara skräp eftersom den ändå kommer kladda igen av stendamm. Om det verkligen är sten eller betong du ska kapa. Är det klinkerplattor så funkar 125mm bra.
 
Nja jag tänkte mer att jag kanske behövde skära ut lite för fönster eller dörrar så som hantverkare gjort här men då kan man såklart hyra en maskin. Jag tycker dock att de maskiner de kört med varit ganska små men säkert av högre kvalité.

1000 w och uppåt kostar helt klart mer pengar men det är kanske lika bra att köpa en rejält direkt. Ända nackdelen med det förutom kostnaden är väl att de väger mer och lite mindre lätta att greppa.
 
Om du inte bygger något i metall kommer du antagligen inte använda den flera timmar i sträck. Jag tror att du klarar dig bra med Meecen ovan. Kolla i genom att alla skruvar är dragna på den bara. Jag köpte en Ryobi på jula där växelhuset pajade för att det inte var åtdraget ordentligt.
 
Tack för alla förslag. Hade det gått att köpa vinkelslipen där jag bor hade det varit ett plus, Milwaukeen såg annars bra ut för priset.

Just nu är jag nog mer inne på Makita GA5030R på 720 w (489 kr) eller DeWalt DWE4157 900 w (899 kr). Fördelen med den sistnämnda verkar vara att skyddet går att snurra i olika hack utan verktyg annars verkar det som att det inte är helt ovanligt att man slänger bort skyddet för att det är omständligt att ställa in. Den har även mjukstart även om det nu inte verkar vara så viktigt.

Makitans fördel är nästan halva priset och väger 200 gram mindre men så saknar den också 180 w hur stor skillnad det nu är?
 
Lyckades även hitta en DeWalt DWE4237 på 1400w för 1374 kr, klart dyrare men så ganska mycket kraftigare motor. Vet att någon av er sa att Meec:en räckt och det gör den säkert men om jag vill undvika att behöva köpa 3-4 maskiner som några av er verkar ha så kanske en sådan som denna är ett bättre val. Nackdelen förutom priset(även om det är billigare än 2-3 st billigare) är vikten på 2.5 kg.

http://www.swedol.se/vinkelslip-dwe4237.html
 
F
snowjim skrev:
Lyckades även hitta en DeWalt DWE4237 på 1400w för 1374 kr, klart dyrare men så ganska mycket kraftigare motor. Vet att någon av er sa att Meec:en räckt och det gör den säkert men om jag vill undvika att behöva köpa 3-4 maskiner som några av er verkar ha så kanske en sådan som denna är ett bättre val. Nackdelen förutom priset(även om det är billigare än 2-3 st billigare) är vikten på 2.5 kg.

[länk]
Det är oftare skivstorlek är begränsande så med den vikten och effekten skulle jag hellre titta på en större skiva.

Makitan du hittat billigt har jag köpt till jobbet. Enkel maskin och inget under men om du jämför den med en Meec så är den lätt värd 2-300kr extra. Men det är stor skillnad på den Makitan och en blå top of the line modell. Dewalten från Classe skulle jag inte ens överväga i sammanhanget, hellre den blå för 585kr eller Makitan då. Den mest prisvärda är nog ändå Milw. på 1000W om den inte är för tung.
 
Menar du att den blåa bochen är bättre än övriga? Någon given anledning till det? Och varför är Dewalten från Classe direkt dålig? Det var annars den jag lutade mest mot.

Ja det låter vettigt att köpa större vinkelslip när man kommer upp i watt så det avvaktar jag med.

Ja Milwaukee som Alltgår tipsade om var inte dum, det tar lite tid innan den kommer hit bara men det kan man nog leva med. Har dock inget från Milwaukee sen tidigare men var jag förstår så ska det vara ett helt okay märke.
 
F
snowjim skrev:
Menar du att den blåa bochen är bättre än övriga? Någon given anledning till det? Och varför är Dewalten från Classe direkt dålig? Det var annars den jag lutade mest mot.

Ja det låter vettigt att köpa större vinkelslip när man kommer upp i watt så det avvaktar jag med.

Ja Milwaukee som Alltgår tipsade om var inte dum, det tar lite tid innan den kommer hit bara men det kan man nog leva med. Har dock inget från Milwaukee sen tidigare men var jag förstår så ska det vara ett helt okay märke.
Bosch har ju sina gröna vilket i min värld betyder att dom blå generellt håller bra nivå men det är ju absolut skillnad på en GWS 7 och en GWS 15. Både den blå och Makitan är enklaste modellerna från seriösa tillverkare. Tror det är tycke och smak. Personligen har jag alltid gillat Metabo och blå när det gäller vinkelkapar. Tror fortfarande du får mycket maskin för pengarna på Milwakeen men du blir säkert nöjd med lågpris-Makitan med. Den kostar ju som en Black&Decker eller nåt pinsamt från Biltema.
 
F
Lindarn har ju ett mysigt "måste" paket med en 230mm GWS 20 OCH en blå 125mm kap på 800W för under 2000kr. Det MÅSTE vara ett klipp. :)
 
Ser att både den blåa Boschen och Makitan saknar sabb justering för skyddet, istället ser det som att man behöver göra detta med skruv. Dewalten går som sagt snurra i olika hack och Milwaukee verkar ha någon typ av snabbfäste.

2 Maskiner för under 2000 kr är billigt men tveksam till om jag behöver den stora maskinen, och skulle jag behöva så kanske det är bättre att hyra en sådan.
 
Holmspel skrev:
Ska man använda en maskin 1-2 gånger per år så tycker jag man inte ska köpa någon dyr iaf. Den ska även ha så man kan hålla den med en hand.
Har själv några Jula-maskiner som går ofta och mycket i garaget och dom sviker aldrig och sällan. Går dom sönder så har jag en till på hyllan som jag kan byta till. Låg vikt är det på dom också vilket är skönt om man ska jobba med den ett tag.
[länk]

Har kapat allt möjligt med min, plåt, trä, plast, spik, skruv, kakel/klinkers, sten m.m.
Precis min erfarenhet också. Har slitit rejält på min no-name.slip i över tio år utan problem (peppar, peppar) på alla möjliga material. Däremot är slip- och kapskivornas kvalitet helt avgörande.
 
snowjim skrev:
Ser att både den blåa Boschen och Makitan saknar sabb justering för skyddet, istället ser det som att man behöver göra detta med skruv. Dewalten går som sagt snurra i olika hack och Milwaukee verkar ha någon typ av snabbfäste..
Du trycker in den lilla knappen på fjädern så kan du ställa in skyddet i olika lägen. Smidigt. Tycker maskinen känns mitt i prick, mycket för pengarna. Mjukstart är sjysst på en maskin man avser hålla och starta med en hand. Det kan liksom snärta till lite annars.


Närbild på en handhållen vinkelslip med justerbart skydd och synlig startknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här är en bild på den bredvid en 230 mm. Mycket bra kombo.
Två slipmaskiner på ett smutsigt golv bredvid en träbit och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilderna och infot, det känns ju som att Milwaukeen är vägen att gå trotts allt :) Hur är det med kol till den? Är det svårt att få tag på? Eller kör den med något standard format?

Edit : såg att de hade även bra pris på Bosch GWS1400 200 kr dyrare för 400 w extra. Verkar förövrigt som att man ska köpa till skivorna sidan om på vissa modeller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.