KnockOnWood skrev:
Bra, den är ju så j***a snygg jämför med magnetlisterna som finns att köpa :)

Var skaffade du magneterna förresten, och vad "heter" de?
Skagerak knivlist är väl ändå rätt snygg? Möjligen något dyr men ändå...

http://confidentliving.se/produkt/hang-it-knivlist
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bra, den är ju så j***a snygg jämför med magnetlisterna som finns att köpa :)

Var skaffade du magneterna förresten, och vad "heter" de?
Tack för de fina orden :)

Jag köpte magneter på Kjell.com det finns ingen uppgift om styrka men ett trepack neodym magneter kostade ca 70kr.

Finns ett flertal klipp på Youtube om hur de gör knivlist, så jag kolla där och sedan fick jag prova mej fram angående djup på hålet. Läste på något sajt att man tappar ca 80% av styrkan på magneterna vid ca 5mm tjocklek, så jag har 3mm kvar.
 
KnockOnWood skrev:
Var skaffade du magneterna förresten, och vad "heter" de?
Både dx.com och aliexpress.com har massor av magneter billigt. Normalt tre till sex veckors leveranstid är nackdelen.
 
Tycker att min nya verktygslåda är så tjusig så den platsar som möbel i denna tråden

En elegant mörkbrun verktygslåda i trä på ett verkstadsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälåda i snickarverkstad med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Valkyr och 21 till
  • Laddar…
Kök med nyinstallerade ljusa köksbänkar tillverkade av körsbärsträ tillsammans med vit inredning och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trodde på allvar aldrig att jag skulle ha något att lägga in i den här tråden, men som amatör måste jag få skryta lite...
Nya köksbänkar av ett körsbärsträd, som växte på våran tomt tills för ett par år sen då vi lät ta ner det. Innefattat i lite vanlig köpt gran.

Köksbänk i körsbärsträ och gran, synlig vedstruktur och del av diskho, hemsnickeri från eget träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 16 till
  • Laddar…
Snyggt träarbete.

Men jag biter mig i tungan, blundar och skrollar vidare...
 
J-stedt skrev:
Snyggt träarbete.

Men jag biter mig i tungan, blundar och skrollar vidare...
Gör det. Jag ser alla felen och skavankerna själv. Men det är inte poängen, utan att jag för första gången lyckats prestera något som går att ha i möblerade rum. Seger över mig själv således, och det är värt att fira och skryta över.
 
  • Gilla
segv och 21 till
  • Laddar…
Jag ser inga skavanker och tycker det ser tajt o fint ut.(y)

Enda egentliga byggfelet kan jag inte undvika att påtala, om ingen gör det kanske du eller någon annan som läser tråden snickrar likadant nästa gång; massivt trä rör sig i breddled, kortändarna på din sarg gör det inte. När skivan expanderar i sommar (det är fuktigare inomhus då, högre fukt = bredare skiva) är det stor risk att det blir glipor i de gerade hörnen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja, den risken finns alltid. Träet i mitten har torkat i bortåt två år, och vi har inte alls sådär torrt inomhusklimat på vintern som annars är vanligt i Sverige, så jag håller tummarna. Men det finns alltid risker med trä.
Tack för påpekandet och de vänliga orden! Det är just båda delarna som man får här på forumet och som gör att man utvecklas, och så småningom kan göra grejer som man inte trodde att man skulle våga.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Ja, den risken finns alltid. Träet i mitten har torkat i bortåt två år, och vi har inte alls sådär torrt inomhusklimat på vintern som annars är vanligt i Sverige, så jag håller tummarna. Men det finns alltid risker med trä.
Tack för påpekandet och de vänliga orden! Det är just båda delarna som man får här på forumet och som gör att man utvecklas, och så småningom kan göra grejer som man inte trodde att man skulle våga.
Nu har det ju redan påtalats och det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg också, sen såg jag att Ola redan påpekat detta.
Oavsett inomhusklimat. Så till vida du inte bor i en klimatkammare så kommer de där gerade hörnen glipa. Ganska ordentligt skulle jag tro.

Googla "breadboard ends" för att se hur man vanligtvis gör (dock utan gerade hörn, för det "går inte").

Väldigt snyggt jobb annars. Har du själv sågat upp trädet, hyvlat och limmat ihop?
 
vectrex skrev:
Nu har det ju redan påtalats och det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg också, sen såg jag att Ola redan påpekat detta.
Oavsett inomhusklimat. Så till vida du inte bor i en klimatkammare så kommer de där gerade hörnen glipa. Ganska ordentligt skulle jag tro.

Googla "breadboard ends" för att se hur man vanligtvis gör (dock utan gerade hörn, för det "går inte").
Där ser man. Men borde inte även den gerade ramen i längsled expandera också då, och följa med resten av skivan?

vectrex skrev:
Väldigt snyggt jobb annars. Har du själv sågat upp trädet, hyvlat och limmat ihop?
Tack! Jag anlitade arboristen som fick fälla, sågverkaren som sågade upp, och hyvleriet som grovhyvlade. Resten har jag gjort själv.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Trä rör sig i breddled, längsled är försumbart. Ju bredare skiva desto större breddrörelser. Så, din hyfsat breda skiva kommer dra med sig granfronten, så på det hållet följer det med. På andra sidan, kortsidan, är granplankan fix i längd och kommer inte följa körsbärsskivans breddrörelser.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Blev klar med hyvelbänken jag gjort i "snicken" Den är av lärk. Tången är från Axminster. Det mörka träslaget är azobe. Ett mycket hårt träslag som härstammar från Västafrika. Det väger 1065 kg/m3, vilket innebär att om man lägger det i vatten så sjunker det!
Hyfsat resultat tycker jag.:p

(Snicken är den lokal som Vindelådalens slöjdare har, där jag är medlem)

Nybyggd hyvelbänk av lärkträ med mörkt azobeträ och Axminster tång i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde säga att hålen för bänkhakarna återstår att borra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik_U och 22 till
  • Laddar…
Fint bygge.. vad för träslag är detta? Satte du ihop lådan med kex och lim?
 
Var hittar man azobe? Och... får man kapa det med skärbrännare, typ?
 
  • Gilla
heos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.