fremar skrev:
Får det varje gång jag går in på sidan eller kör refresh på den, använder https, kör jag utan det kommer de inte upp.
Du får gå in på deras forum och söka. Svaren brukar finnas och gör de inte det så skriv om problemet. Jag har fått snabb reaktion när jag behövt hjälp - anmält fel.
//Henry
 
D
En basic fråga, mitt Z-Wave-när har kört några månader nu utan problem men igår kväll råkade jag nog trycka lite för snabbt på olika scener och nu är ALLA pluggar markerade döda i Domoticz. Har testat att reparera både nätet och enskilda noder men inget verkar funka.

Kör Domoticz på Pi med Aeon stick gen5.
 
djac skrev:
En basic fråga, mitt Z-Wave-när har kört några månader nu utan problem men igår kväll råkade jag nog trycka lite för snabbt på olika scener och nu är ALLA pluggar markerade döda i Domoticz. Har testat att reparera både nätet och enskilda noder men inget verkar funka.

Kör Domoticz på Pi med Aeon stick gen5.
Låter inte troligt att systemet dör av den orsaken.
Dum fråga: Du har givetvis testat att göra RPIn strömlös och starta om?
//Henry
 
D
HenFre skrev:
Låter inte troligt att systemet dör av den orsaken.
Dum fråga: Du har givetvis testat att göra RPIn strömlös och starta om?
//Henry
Japp, både boota om Pi'n och stänga ner och göra strömlös.
 
@ djac
Skulle även kunna tro att aeon har fått fel USB ingång efter en omstart. Hoppas det löser sig.
Själv har jag köpt en hc2 och ska försöka få in mitt Knx. I värsta fall får jag även behålla domoticz som mellandel eftersom jag sätt att kopplingen finns i menyn. Men det känns då lite som kaka på kaka. Är det någon här som kopplat hc2 mot domoticz ?
 
djac skrev:
Japp, både boota om Pi'n och stänga ner och göra strömlös.
Det låter som om du måste metodisk testa dig fram.
Kan ju vara fel på stickan. När allt faller bort på en gång så låter det som ett hårdvarufel - inte soft.

Har du provar att ta bort och återinstallera en switch? Jag skulle testa det.

Jag har haft mitt system i 10 månader nu med ett 40-tal enheter och inte tappat någon.
//Henry
 
Var just inne och läste på nyheter i senaste Beta versionen. Se sista raden:

Version 3.xxxx (January xth 2017)
- Fixed: Camera Editor, will now always refresh thumbnail in table
- Fixed: Devices could become invisible when a scene/group was added to the 'hidden devices' room plan with the same idx
- Fixed: JSon float/nan value, solved by upgrading JSonCPP
- Fixed: OZW, when a value is updated and the sensor did not exists before (for example a kWh sensor), it is created (saves a restart)
- Fixed: Daemonize compatible with Systemd forking type
- Changed: Blinds T5 till T13 new DeviceID generation, could cause new sensors
- Changed: Switch type 'Door Lock' renamed to 'Door Contact'
- Changed: Minimized On/Off/Script execution time
- Changed: Wind Direction Graph, if sensor does not supports 'Gust', the 'Speed' value is used
- Changed: Temperature Only charts will not display the Humidity axis
- Changed: SolarEdgeAPI, now only needs API Key
- Changed: Support symlinks for plugin and theme directories
- Implemented: Added a new parameter to disable the logging of event script triggers 'Script event triggered: ...'
- Implemented: AppLamp/LimitLess bridge V6.0 RGBW/RGBWW
- Implemented: Blinds T1 till T13 new supports the Stop button
- Implemented: Devices, Log icon for Blinds
- Implemented: Blockly/Lua Set SetPoint option
- Implemented: Estonian Language support (big thanks to Kuido)
- Implemented: I2C BME280 sensor (temp+hum+baro)
- Implemented: I2C for non arm systems
- Implemented: InfluxDB Data push
- Implemented: Latvian Language support (big thanks to Edgars)
- Implemented: Netatmo Home Coach support
- Implemented: Notification for Dummy Soil/Moisture sensor
- Implemented: Notification for Alert Sensor via udevice JSON call
- Implemented: Option to replace an Meter device
- Implemented: Python Plugin System
- Implemented: RFXtrx Lucci Fan implemented
- Implemented: RFXtrx RFY2 protocol implemented
- Implemented: RFXtrx Kangtai / Cotech implemented
- Implemented: SolarEdgeAPI, support for multiple inverters
- Implemented: Support for Ble Box hardware
- Implemented: Support for Intergas InComfort LAN2RF Gateway
- Implemented: Support for Open Weather Map
- Implemented: Support for Open Web Net
- Implemented: Support for XiaomiGateway Gateway
- Implemented: Support for YeeLight
- Implemented: Switch type 'Door Lock'
- Implemented: Timer Plan editor
- Implemented: Teleinfo : Added a switch indicating the current cost slot
- Removed: Razberry ZWave handling method. Existing users need to migrate to OpenZWave
 
Jag har fått några döda noder efter lite missar. Då fick jag bryta strömmen till pucken ett tag och sen inkludera noden säkert.

// Pierre
 
Håller på och testar lite hur aeon labs z-sticken fungerar bäst för att styra mina relän. Vilka siffror i statistik är det viktigaste, har testat med z-sticken horisontellt bara rakt ut från USB-uttaget på raspberry pi:n. Den andra bilden är när z-sticken har pekat rakt uppåt istället för horisontellt, misstänker att det ger ett bättre resultat, dock mycket mer unsolicited på en mottagare då.
Skärmbild av OpenZWave Control Panel med statistik och noder i ett smart hem-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en öppen Z-Wave-kontrollpanelsprogramvara med detaljerad statistik och noder för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fremar skrev:
Håller på och testar lite hur aeon labs z-sticken fungerar bäst för att styra mina relän. Vilka siffror i statistik är det viktigaste, har testat med z-sticken horisontellt bara rakt ut från USB-uttaget på raspberry pi:n. Den andra bilden är när z-sticken har pekat rakt uppåt istället för horisontellt, misstänker att det ger ett bättre resultat, dock mycket mer unsolicited på en mottagare då.
[bild]
[bild]
En rundstrålande antenn sänder ju ut signalen i form av en dubbelkonisk cirkulär skiva som är tunnast intill antennen och växer snabbt i tjocklek ju längre från antennen signalen kommer. Skivans plan är vinkelrätt mot antennens riktning. Signalen är ju dessutom som bäst i det plan som utgöt skivans centrumplan. Hur du lägger den skivans plan avgör ju därmed vilka mottagare som nås av den bästa signalen. Men i ett tvåvåningshus är det nog uteslutet att alla mottagare kan nås av en tillräckligt stark signal med bara en antenn. Men det spelar uppenbarligen mindre roll om man har ett tillräckligt antal nätanslutna enheter så att signalen reläas till alla som inte kommunicerar direkt.

I mitt system sitter USB-stickan direkt på en av RPIns portar och pekar horisontellt men jag har inga problem med kommunikationen trotts att många enheter borde ligga i radioskugga eftersom de är placerade i antennens axiella riktning. RPIn är dessutom placerad i ett av hörnrummen på undervåningen så antennskivan täcker båda våningarna men bara på en sida i huset. Men det fungerar hur fint som helst.
//Henry

Märkte av det något i början när jag flyttade systemet från en Zipabox till en RPI. Men allt eftersom enheterna flyttades gick det säkrare och säkrare.
//Henry
 
Redigerat:
För er som vill ha VPN tunnel till er domoticz server på RPI. Hittade jag PiVPN. Den bygger på på openVPN. Mycket enkel installation, tar lite tid bara. Enkelt att lägga till användare också.
http://www.pivpn.io/

//Pierre
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Inatt hände det något i min RPI3 någon timma efter tidsomställningen till sommartid.

Vi upptäckte problemet eftersom värmen inte hade gått på som den ska. RPIn var fortfarande kontaktbar över webbgränssnittet och jag hann konstatera att den interna temperaturen i RPIn hade stigit rakt upp och den hade skickat ett pushmeddelande om att den nått 65 grader C. Brukar ligga på 50 - 56 grader. Men så långt kurvan visade så var det inga orimliga nivåer som nåtts. Dock vet jag ju inte om slutet på kurvan var korrekt eller om registreringen upphört. Tittade via mobiltelefon och tidsskalan är då hårt komprimerad så jag kan inte avgöra tidpunkten på sista mätningen. Meddelandet kom klockan 5:19.

Sedan verkar allt ha stannat. Startade om RPIn men webbgränssnittet kommer inte upp igen. Däremot når jag den via PuTTY så kommunikationen verkar funka fortfarande.

Någon annan RPI-användare som råkat ut för samma?
Jag frågar eftersom en möjlig orsak är att Domoticz gick in i en loop vid tidsomställningen och att processorn kört för fullt några timmar. Skulle kunna förklara den plötsliga temperaturstegringen?!
//Henry
 
Märkligt... Min RPI (mod b) har tuffat på utan problem. Kan du skjuta över en backad databas för att se om det den som knasar?
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
gusso skrev:
Märkligt... Min RPI (mod b) har tuffat på utan problem. Kan du skjuta över en backad databas för att se om det den som knasar?
Inget som jag kan när det grafiska gränssnittet över webb saknas.

Men det är igång igen. Gjorde ett nytt SD-kort från backup och det rullar som det ska. Jag är naturligtvis mycket misstänksam mot att något hände vid övergången till sommartid. Men inget jag kan bevisa.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.