Snödroppar skall planteras "in the green" dvs omedelbart. Trots att de är lökväxter torkar de snabbt så ner med dem bara i den goda jorden.
 
KoW - ploppa ner dom direkt på bra ställen.. Gärna i klungor då de är snyggare ihop än ensamma (våra står lite ensamma).. trivs de kommer de sprida sig så småningom.. i värsta fall står de kvar i klungan du satte ner (och återkommer).

Kom ihåg att fota ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Två snödroppar växer i gräset med några löv runtomkring, taget i mars 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jösses vad vackra de är (y)
 
Skänkt bort en av två rabarber. Jisses så stor den blivit på kort tid. Den längsta roten som vi drog upp var närmare 80 cm rakt ner i marken, uppenbarligen genom botten på min odlingslåda.
 
.. och jag får knappt rabarber"jäveln" (ursäkta språket) att överleva.. alla säger att de överlever allt..fnys säger jag bara!
De överlever tydligen inte mig haha.. :x

Jag älskar rabarber... Vi försökte skaffa både här (två plantor som är typ döda) och vid vårt förra hus (miniskörd..)

Annat var det när vi bodde i Sundsvall då var de 75 cm höga!
..*åhå AndersPS'S pallkrage var det ja..*

:wow:
 
KnockOnWood skrev:
Jösses vad vackra de är (y)
Instämmer. Så enkla i sin blygsamhet men det är en av mina favoriter. Förmodligen bland annat för att när man är så desperat efter nåt jävla grönt i allt det gråa så kommer dom med första livsgnistan och kickstartar våren. Jag är dessutom nyinflyttad på en tomt där förra ägaren var helt ointresserad av grönska så vad jag vet är jag bara ägare till en bunke dåliga gräsmattor. Men minsann om det inte dök upp ett hundratal vita små liv på gräsmattan för ett par veckor sen. Årets bästa present!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
.. och jag får knappt rabarber"jäveln" (ursäkta språket) att överleva.. alla säger att de överlever allt..fnys säger jag bara!
De överlever tydligen inte mig haha.. :x

Jag älskar rabarber... Vi försökte skaffa både här (två plantor som är typ döda) och vid vårt förra hus (miniskörd..)

Annat var det när vi bodde i Sundsvall då var de 75 cm höga!
..*åhå AndersPS'S pallkrage var det ja..*

:wow:
Det finns mer där mina kom från, kom och hämta!
 
Rabarber är väl något man med fördel hämtar hos grannarna.
De är så stolta över hur de växer, och delar gärna med sig.

(Och kommer gärna och äter rabarberpaj med vaniljvisp sedan :) )
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
Tog en promenad runt tomten idag för att se om det var något som behövde göras. Hittade ett litet vindfälle, en av stammarna till min gamla syren hade gått av och lagt sig ned. Var bara att vrida upp den ur jorden och bära bort. Får fixa lite stöttning för resten av gamlingen.

Plockade ca 50 liter grankottar som blåst ned.och lämnade ungefär lika många kvar tills imorgon. Är snart dags att spruta lite Ferrogent på mossmattan, men det får vänta ett par veckor.
 
Rabarber tycks inte vara vad de en gång var?
Vi har exakt samma erfarenhet som Snigla.
Först för några år sedan då vi fick en tjock avhuggen rotbit av en stor gammal planta (Victoria kanske) och planterade den i gödselstacken* så har vi fått en rejäl planta.
Min hypotes är att antingen hatar rabarber tung kall och blöt lerjord, vilket dock motsägs av grannar med stora fina gamla rabarberplantor, eller så är dagens oxalsyrereducerade varianter allmänt livsodugliga.

*Gödselstacken är vår upphöjda bädd i kökslandet. Den är ca 3 m i diameter, 60 cm hög, och består av ca 75% hästbajs, 15% hö & halm, 5% lera och 5% grus.
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
Hackat bort is och rensat gräsmattan från singel som åkte med snöskottningen. Ett sant vårtecken!
 
Påbörjat klippningen för Calluna vulgaris - höstljungens vårfrisyr

Trädgårdsland med klippt och oklippt höstljung (Calluna vulgaris), stenar och trädstrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsland med nyligen klippta Calluna vulgaris och andra växter omgivna av stenar och stubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höstljung plantor i varierande klippta och oklippta tillstånd planterade i jord med mossa och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oklippt vinterfrisyr

Oklippt Calluna vulgaris-höstljung i solbelyst trädgård med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
Köpte en gräsmatteluftare på Biltema. En sån att dra efter åkgräsklipparen. Och sen eftersom jag inte förstår vad ordet lagom betyder så körde jag runt på en av gräsmattorna i tre-fyra timmar. Förmodligen för att solen sken. Kändes väldans bra att få luckrat upp mattan.

Fick lasta på ganska mycket ballast för att få den att verkligen skära ner ordentlig i jorden även om det vara ganska blött. Luftaren är gedigen i ramen men tyvärr är själva navet på varje 'kniv' i plast så de började redan bli lite vingliga. Och axeln tyckte heller inte om ballasten och böjdes betänkligt. Får se om den tål en gräsmatta till i morgon.
 
Varför kommer inga jordgubbar
Barn betraktar en jordgubbsland i trädgården täckt av snö och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.