Jag skulle tro att det är väldigt få fall där vanliga svenssons eller hantverkare fälls för brott mot knivlagen då de har Victorinox eller moraknivar vid en bygghandel eller liknande. Alltså helt normala människor i normala situationer.

Knivlagen används främst för att ha något sätt att jävlas med uppenbara smågangsters i förorter (bra) och för att folk inte ska ha fällknivar i fickorna när de går ut och dricker alkohol på kvällarna, vilket annars troligen hade lett till mer knivslagsmål som förr i tiden.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
engs
mexitegel skrev:
Rent strikt formellt så står det ju "yrkesutövningen":

En hempulare är ju per definition inte en yrkesman, således så borde det inte vara tillåtet att bära kniv på allmän plats som hempulare.
Detta berör inte den legala aspekten utan bara oddsen för att åka dit. Men vilken polis har i dagens läge tid över att lägga på någon uppenbar "civilist" med en kniv om man åker till bygghandeln i arbetskläder? När de lägger ner relativt enkla utredningar med faktiska brottsoffer på löpande band.
Exempel http://www.bt.se/ulricehamn/utredningen-laggs-ned-trots-tydliga-bildbevis/
 
engs skrev:
Detta berör inte den legala aspekten utan bara oddsen för att åka dit. Men vilken polis har i dagens läge tid över att lägga på någon uppenbar "civilist" med en kniv om man åker till bygghandeln i arbetskläder? När de lägger ner relativt enkla utredningar med faktiska brottsoffer på löpande band.
Exempel [länk]
De har massor av tid när det gäller brott som enkelt och snabbt förbättrar deras uppklarningsstatistik! Att ge sig på en ärlig och godtrogen Svensson som hellre tar ett ett straff-föreläggande än att ta det till tinget är ett enkelt sätt för polisen att förbättra uppklarningsstatistiken
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tror du att dom jobbar på det sättet?
 
Jag tror nog risken för att drabbas är minimal. Som många är inne på finns det en rimlighetsgräns för när polisen skall ta till den så kallade knivlagen.

Men, jag är försiktigare nu än för tio-femton år sedan. Och det beror som jag sagt på min övertygelse om att allmänheten och rättsväsendet faktiskt tolkar hårdare numera.

Jag känner ingen som drabbats av den så kallade knivlagen. Och de gånger man läser om jägare som drabbats för att de haft kniv i bilen så kan jag inte låta bli att undra om det finns mer bakom. Som uppträdandet eller andra omständigheter. Många av de som "drabbas" är de som är klädda i skyddsväst och har basebollträn i bilen eller de som åker runt i industriområden nattetid i en sliten bil full med godispapper (godispapper i en bil är en varningssignal för polisen eftersom de som missbrukar cannabis har ett sort sötsug och muntorrhet).

Men man kan drabbas av det*. Sanolikheten för att polisen skall "plocka" mig på Mobilia köpcentrum och anmäla mig för knivlagen är typ nästan noll. Men man kan ju drabbas av något oförutsett, som när en förälder örfilade sin lilla son på Ullared. Tänk om jag går förbi och lägger mig i, det blir tjafs och knuffar. Polis kommer och frågar om jag "har något vasst" på mig... Då är det ju inte toppen att ha en Eka swede 88 i den väska jag bär min blodsockermätare och ficklampa... Och det där med att köpa en påse kanelbullar till barnen och öppna inne på köpcentret med fällkniv... nja...
Ni vet de där påsarna som först är omöjliga att riva upp med fingrarna och som till slut spricker upp längs hela sidan, till sådana vill man ha en vass egg...

Är man orolig som hemmapulare kan det kanske vara värt att plocka loss eggverktyg ur bältet innan man går in på Biltema.

* Kan ju vara bra att veta att 2015 anmäldes 9700 för brott mot den så kallade knivlagen. 2100 anmälningar lagfördes av åklagare inför domstol.
 
Barn leker tidigt sextiotal. Tänk er samhällets reaktion på en sådan scen idag!

Svartvit bild av barbröstade barn som leker utomhus, några med målade ansikten, från tidigt 1960-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var ju lite heligt det där när man fick sin första kniv av farsan :).
Jag vill ju ändå tro att vi bor i sådant land där man inte blir haffad när man har kniven i bältet inne på Bauhaus.
 
Reaktion?
Så länge han inte hugger kniven i någon är det väl inget fel. Gissningsvis var det någon ovass och så gott som ofarlig kniv som de fick leka med.
Det är ju sedan urminnes tid en viktig del av barnuppfostran att lära dem att stå eller sitta stilla då de täljer med en ordentlig kniv.

Jag fick min första egna kniv någon gång i 7 eller 8-årsåldern om jag kommer rätt ihåg. Jag tror jag var 12 då jag fick egen yxa. Fällde första trädet (en 6 cm asp) med min första egna såg som 4-åring.
 
Den där scenen var inte ok på 60-talet heller.

Dvs kniven var ok. Men inte att hålla den på ett sådant hotfullt sätt i en grupp.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Och slöa knivar är farligare än vassa.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja men jag tolkade det som någon sån där leksakskniv som somliga hade då man lekte krig då man var barn. Det kunde vara en riktig kniv med bortslipad egg och kapad spets eller någon ovasst blad av blötjärn eller trä.

Givetvis hade man en riktig täljkniv och den fick man inte vifta runt sig med eller springa med.

Om det där föremålet på bilden verkligen är en riktig vass kniv är det lika åt helvete nu som då.
 
mexitegel skrev:
Jag har en kollega som har grävt ner sin Leatherman i rabatten utanför entrén till Landvetter.....
Det låter nästan som jag... Konstaterade precis innan säkerhetskontrollen att jag hade en fällkniv (Victorinoxkopia) i jackfickan, la den på kantstenen kring rabatten utanför o plockade upp några dagar efter när jag kom hem. En da rådet personalen i säkerhetskontrollen var att jag skulle posta den till mig själv, men det skulle ju kosta en massa pengar. :) (Kniven var inte viktig för mig.)

OnT: Borde man inte vända på frågeställningen, det borde väl oftast vara OK att ha kniv på sig, det är väl främst om man rör sig ute bland folk (typ en lördagkväll) som det inte är OK?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
För en normal person är en kniv ett verktyg och inte vilket verktyg som helst, utan det mest användbara verktyget av dem alla!
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Cujo skrev:
För en normal person är en kniv ett verktyg och inte vilket verktyg som helst, utan det mest användbara verktyget av dem alla!
Ja.... jämsides med yxan. Utan dem är man handikapad.
 
P
Knivlagen är löjlig.... Hur kan det vara olagligt att bära en morakniv i bältet medans det kan ligga 100 knivar i en korg på bygghandel?

Och hur är det med IKEA, det är väl en allmän plats? Dom har många knivar..... Vi vet ju tyvärr vad man kan göra med dom... Hur f-n kan alla matlador få sälja matlagningsknivar till folk utan straff medans en hemmasnickare får böter? Lagarna är snetolkade
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.