• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Finns det någon länk till det exakta innehållet i förslaget?
 
Det var väl inte en dag för tidigt om det nu går igenom.
 
mexitegel skrev:
[länk]
Det där är ju förslaget på Attefallsbyggande? :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lite defensivt tycker jag, men ändå ett steg i rätt riktning.
 
stefancrs skrev:
Det där är ju förslaget på Attefallsbyggande? :)
Haha, kopierade ju fel länk. Så kan det gå när man har för många webbläsare igång samtidigt :D.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Detta skulle ju kunna rädda mig, jag har en altan som byggdes med bygglov, men som efter planändring inte längre är tillåten, vilket gör att jag inte får några bygglov beviljade på tomten (separat tråd om detta finnes: https://www.byggahus.se/forum/bygglov/270781-detaljplansandring-omojliggor-bygglov.html).

Frågan är dock om jag kommer att komma undan, i min kommun är altanen bygglovspliktig om den ligger på 180cm höjd eller mer, vilket min gör (2,6m). Men eftersom balkonger inte heller skulle kräva bygglov så hyser jag ett visst hopp om att få denna godkänd om detta går igenom.

Bara att hoppas, jag har ändå så mycket på gång just nu att jag ändå inte hinner bygga mer innan detta blir aktuellt. Jag bygger enligt Attefallsreglerna för tillfället...
 
Nu har jag inte läst din andra tråd, men en byggnad med bygglov blir inte olovlig om planen ändras.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nu har jag inte läst din andra tråd, men en byggnad med bygglov blir inte olovlig om planen ändras.
Borde kanske formulerat mig annorlunda, men mitt hus inklusive altan är helt enligt godkända bygglov, men samtidigt gör exakt detta utförande att jag inte kan få några nya bygglov efter en ändring av detaljplanen. Detta eftersom den nya detaljplanen inte följs.Egentligen är det en sak till som ställer till det också och det är införandet av attefallsreglerna, i samband med detta så ändrades nämligen reglerna så att man inte kan få bygglov om detaljplanen inte följs (man kunde lättare göra undantag innan dess). Så i mitt fall så har två förändringar tillsammans gjort att sådant som skulle vara tillåtet före förändringen av detaljplanen nu inte är tillåtet. Allt beroende på att min altan efter förändringen av detaljplanen började räknas in i husets markutnyttjande, vilket alltså inte gjordes innan förändringen.

Det jag hoppas på nu är att de ca 10m2 altan längs med husväggen på ovanvåningen i suterränghuset som det handlar om (som inte går att ta bort utan att bygga om huset pga placeringen av altandörren) inte skall räknas in i husets yta utan skall räknas som altan. I så fall bör jag kunna få bygglov beviljat. Altanen är egentligen närmare 70m2 stor, men resten ligger antingen på mindre än 180cm höjd eller ovanpå garaget.

Det är lite surt då jag enligt detaljplanen egentligen har rätt att bygga ytterligare ett hus/garage på tomten på maximalt 40m2 och det enda som hindrar detta just nu är 10m2 altan. Jag vill egentligen flytta en 15m2 gäststuga också, men då denna är inritad på planritningarna (byggdes då friggebodar bara fick vara 10m2) så kan jag inte ens få tillåtelse till detta så länge som altanen är för stor. Allt för att föregående ägare till huset inte förstod att altanen skulle räknas in i husytan efter planändringen. Han hade ju kunnat begära speciella regler för just denna tomten (en del grannar fick det), men gjorde inte det (det kostade ju lite extra att få specialregler, man utvecklade en tredje variant på hus i detaljplanen bara för att befintliga hus skulle följa den nya detaljplanen - men att altanen på mitt hus är för stor missades).

Ytterligare en aspekt är att jag nu med attefallsreglerna har byggt ut 15m2 inglasning på altanen, denna skulle egentligen ha varit större men det satte kommunen stopp för pga altanens sista 10m2...
 
Riv altanen då. Problem solved ;)
 
mexitegel skrev:
Riv altanen då. Problem solved ;)
Förutom att jag då måste ta bort altandörren och byta fönster, men jag har föreslagit det för frun. Hon ville inte det...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hoppas det inte kommer några regler :D
Skulle gärna vilja ha 40kvm solcellsskärmtak ovanför altanen utan bygglov..
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
PatrikElektriker skrev:
Hoppas det inte kommer några regler :D
Skulle gärna vilja ha 40kvm solcellsskärmtak ovanför altanen utan bygglov..
Du behöver nog bli av med ytterligare en regel då. Storleken på skärmtak, men jag anar att det var den du inte villa ha (längre).

En annan sak som slog mig är att jag nog kom på en av orsakerna till att man har lagt fram detta förslag. Några kilometer från där jag bor så har man byggt ett bostadsområde på ett berg som är så trångt att många av de som bor där bygger altan på nästan hela tomten. På några av tomterna har man fått vara riktigt kreativa och har fyllt ut en halvmeter invid tomtgräns för att kunna komma under 180 cm altanhöjd. Vissa tomter har man redan från början fyllt ut med sprängsten för att ens kunna få till en tomt osv.

Eftersom man på så här små tomter i praktiken bygger altan på hela tomten och då husen är byggda uppe på en bergknalle så måste man dels fylla ut mer än nödvändigt för att tomten skall bli användbar, men ändå så är det en del som behöver bygglov för att kunna bygga sin altan. Dessutom så behöver man tillstånd av grannarna då man inte har så mycket mark alls om man måste hålla sig 4,5m från tomtgräns osv.

Detta är inte det enda område som byggs på detta sätt nuförtiden (det finns ett liknande ytterliare några kilometer längre bort från där jag bor), det är ganska många områden utanför stadsbebyggelsen på västkusten som ser ut så här då man nuförtiden normalt sett inte får bygga på högvärdig jordbruksmark (dessutom vill man att det skall se ut som de gamla fiskarsamhällena ute på öarna). Jag kan tänka mig att samma problem finns i Stockholmsområdet också.

Vet inte om det det är detta problem som man försöker adressera med förslaget, men helt orimligt tror jag inte att det är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.