Anlitade en rörmokare för vårt nybygge. Han fick av olika anledningar sluta. Detta meddelades och att vi ställer ut dina saker utanför huset så du kan hämta dem. detta gjordes för flera veckor sedan och han valde att inte hämta dem. Idag kom han för att hämta det och påstår då att det är stulet, granne såg lådorna i morse och jag lämnade huset kl 14 och då stod lådorna där. Han säger att han var där kl 16. Verkar lite konstigt att någon skulle komma och sno bara hans lådor timmen innan han hämtar dem när de stått i flera veckor. Allt annat på tomten finns kvar. Kakel och klinker som låg på farstukvisten alldeles bredvid hans lådor. Han påstår att detta är vårt ansvar och att han ska fakturera oss materialet. material som han lämnat i vårt hus för att han böt firmabil för flera månader sedan, detta material skulle inte användas i vårt hus. Dessutom har han en lien panna i huset som han lånat ut jag har sagt att han får hämta den på dagtid när det är folk i huset men han säger att det behöver han inte utan han ska fakturera 25,000 för den. Jag har sagt att jag kan ställa ut den men då vill jag att han säger att det är ok men det svarar han inte på. Vad kan man göra är ansvaret mitt?? Kan han verkligen fakturera mig för pannan som jag sagt att han kan hämta?
 
Om han nu skickar något krav kan du fakturera honom med samma belopp, för förvaringen av pannan hemma hos dig! :)
 
Pannan finns inte en chans att han skulle kunna få betalt för, du har inte beställt pannan. Om han fakturerar så skicka tillbaka fakturan med "bestrides, ej beställt" skrivet över fakturan.

När det gäller det påstått stulna materialet, så får han väl börja med en polisanmälan om att det är stulet. Skulle det visa sig att det går att påvisa att det inte är stulet, så är det läge att anmäla honom för bedrägeri.

OM det faktiskt ÄR stulet, så blir jag lite osäker på ansvarsfördelningen, eftersom han har haft lång tid på sig att hämta, så borde rimligen ansvaret ligga på rörkrökaren, men jag skulle inte våga vara säker på det.
 
C
Jag skulle inte känna mig helt fri från ansvar i din situation. Det är naturligtvis inte OK att ställa ut hantverkarens grejor utanför huset om det inte är det man kommit överens om. I princip skulle det kunna handla om självtäkt, se t.ex.: https://lagen.nu/arn/1997-2036
Var det något stöldbegärligt i lådorna?
 
cpalm skrev:
Jag skulle inte känna mig helt fri från ansvar i din situation. Det är naturligtvis inte OK att ställa ut hantverkarens grejor utanför huset om det inte är det man kommit överens om. I princip skulle det kunna handla om självtäkt, se t.ex.: [länk]
Var det något stöldbegärligt i lådorna?
Det var plaströr i lådorna. Det som någon kanske vill ha ligger kvar. Den dyra pannan har vi inlåst. Verkar inte stämma då jag inte olovligen tagit hans saker. Det kan ju inte vara OK att han använder vårt hus som lagerlokal i 2 månader utan lov. Tycker jag var snäll som tillätillät saker stå ivägen mitt på en byggplats så länge. Var tvungna att flytta ut den för att huset skulle kunna bli klart. Måste väl ändå vara hans eget ansvar om han inte hämtat det på flera veckor trotts att han vetat om det? Hade jag varit rädd om det hade jag hämtat samma dag iaf.
 
Kan ju säga att lådorna ställdes inte bara mitt på gården utan de ställdes på undanskymd plats övertövertäckta.
 
Suskul99 skrev:
Kan ju säga att lådorna ställdes inte bara mitt på gården utan de ställdes på undanskymd plats övertövertäckta.
Dessutom var det avstämt med hantverkaren om plats och tid för avhämtning. Eller hur?
 
Ja det var det.
 
hempularen skrev:
Pannan finns inte en chans att han skulle kunna få betalt för, du har inte beställt pannan. Om han fakturerar så skicka tillbaka fakturan med "bestrides, ej beställt" skrivet över fakturan.

När det gäller det påstått stulna materialet, så får han väl börja med en polisanmälan om att det är stulet. Skulle det visa sig att det går att påvisa att det inte är stulet, så är det läge att anmäla honom för bedrägeri.

OM det faktiskt ÄR stulet, så blir jag lite osäker på ansvarsfördelningen, eftersom han har haft lång tid på sig att hämta, så borde rimligen ansvaret ligga på rörkrökaren, men jag skulle inte våga vara säker på det.
Var läser du att TS inte beställt pannan??
Det enda jag kan se är att det är en "liten panna som TS lånat" vilket mest tyder på att det är en sk byggvärmepanna som använts tillfälligt under bygget eller möjligen något som var avsett att monteras in i huset. Men det är ju uppenbart att det råder en tvist mellan TS och hantverkaren och tvister brukar ha två sidor av ett mynt och vi har bara sett ett av dom. TS måste nog se till att ha klara papper på förhållandet avseende pannan och vad man kommit överens om för om den är använd under bygget så finns det någon form av beställning på den sen om det är ett lån eller köp är ju en annan sak men det bör ju framgå av något avtal. Annars blir det som vanligt i tvister att man ska mötas halvvägs och TS får betala något tyvärr.

Att bara sätta ut materialet kan nog också bli en uppförsbacke för TS.
Att som du föreslår polisanmäla händelsen renderar bara i att den som anmäler gör det på polisens hemsida och sen läggs det i ett stort svart hål och det skickas ut ett papper till anmälaren att fallet lagts ner. Så det gör inte det mindre besvärligt för TS som med största sannolikhet har gjort ett misstag genom att bara ställa ut sakerna på gården.
 
Har inte bara ställt ut sakerna utan talat om när jag ställde ut den och att han kunde hämta dem. Vilket han inte gjorde. Har kvar meddelandet. Och pannan är utlånad utan kostnad enligt avtalet.
 
Suskul99 skrev:
Har inte bara ställt ut sakerna utan talat om när jag ställde ut den och att han kunde hämta dem. Vilket han inte gjorde. Har kvar meddelandet. Och pannan är utlånad utan kostnad enligt avtalet.
Så bra då har du ju papper på att det är ett lån utan kostnad (y)
Hoppas bara inte det finns villkor i avtalet att lånet baserar sig på att hantverkaren får göra jobbet.
 
Redigerat:
Suskul99 skrev:
Har inte bara ställt ut sakerna utan talat om när jag ställde ut den och att han kunde hämta dem. Vilket han inte gjorde. Har kvar meddelandet. Och pannan är utlånad utan kostnad enligt avtalet.
Sen att du har skickat ett meddelande om att ställer ut grejorna är nog däremot halvt tveksamt om det hjälper såvida du inte fått ett skriftligt svar på att det accepteras av motparten. Han/hon kan ju hävda att meddelandet inte kommit fram.
 
Superintressant fråga!
Är man per automatik ersättningsskyldig för andras prylar på sin tomt?
Om någon ställt in saker i huset som inte hör till mig borde man rimligen få flytta dessa!

Men det kan vara så illa som egenmäktigt förfarande när man flyttar ut prylarna till en mer lättåtkomlig miljö utan att ägaren kvitterat dvs sluta loopen?
 
Ja fast det är upp till honom att bevisa det. Fast får han förvara saker i vårt hus som inte skall användas här. Han har varit och hämtat verktyg och en del andra saker han behövt under denna tid. Varför då inte ta med allt. Han fick tillåtelse att förvara detta i vårt hus över dagen då han bytte firmabil. Inte i månader.
 
Suskul99 skrev:
Ja fast det är upp till honom att bevisa det. Fast får han förvara saker i vårt hus som inte skall användas här. Han har varit och hämtat verktyg och en del andra saker han behövt under denna tid. Varför då inte ta med allt. Han fick tillåtelse att förvara detta i vårt hus över dagen då han bytte firmabil. Inte i månader.
Jag tror inte livet är så enkelt som du tror genom ditt antagande "...det är upp till honpm att bevisa det" .
Ni har uppenbart en tvist och i Sverige läses tvister genpm förhandling och om man inte själv klarar det så finns det skiljeförfarande och regler hur detta ska gå till. Ni har någon form av affärsöverenskommelse som har skitit sig och det renderar nästan alltid i att båda parter "förlorar". Dvs det döms till något som ligger mitt emellan de två parterna uppfattning.

Så var inte så övertygad om att det är upp till honom att bevisa....du har samma bevisbörda tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.