Om karmarna tas bort måste det avväxlas på annat sätt.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Ja jag är lite intresserad av vilka olika sätt som finns nämligen att göra det på, kanske några här som har exempel på det :)
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
En byggare föreslog att man kunde öppna upp elelementen från sidan och växla av med en limträbalk. själv ställde jag mig ytterst tveksam till detta förfarande då jag misstänker att trycket blir för högt på den relativt lilla yta som balken då skulle väga av på. Har dock inte exakt koll på arean. Själv funderar jag på att öppna upp hela väggen och sätta in ett skjutparti. Jag skulle då sätta in två limträstolpar och väga av med en rejäl limträbalk Får plats med en 115X405 vilket torde räcka för att spänna upp 4200 mm.
Limträstolpen placeras invändigt elementen.
 
På ett ställe hos mig har dom skjutit in en balk uppe på vinden över 3 takstolarna för att väga av men jag är tveksam över dom övriga fönstren. Samt jag är lite osäker om den verkligen fyller sin funktion på vinden.
 
Sammy_j skrev:
Ja jag är lite intresserad av vilka olika sätt som finns nämligen att göra det på, kanske några här som har exempel på det :)
Ett sätt som det har gjorts på är att helt enkelt låta de gamla karmarna sitta kvar, förutsatt att de är i bra skick, och montera nya innuti dessa. Kanske det enklaste men inte snyggaste sättet.
 
Mitt första inlägg:
Jag har flyttat in i ett modulhus från 72 1+1/2 plan och källare, nu håller jag på och renoverar köket (ca 22m2) tror ni det räcker med att lägga in ett lager golvgips (13mm) och sedan sätta klinkers eller blir det för sviktande och klinkers plattorna riskerar att spricka?

Mycket tacksam för svar

MVH Johan
 
Johan Matsson skrev:
Mitt första inlägg:
Jag har flyttat in i ett modulhus från 72 1+1/2 plan och källare, nu håller jag på och renoverar köket (ca 22m2) tror ni det räcker med att lägga in ett lager golvgips (13mm) och sedan sätta klinkers eller blir det för sviktande och klinkers plattorna riskerar att spricka?

Mycket tacksam för svar

MVH Johan
Jag har gjort så i köket och hallen, inga skador eller problem än så länge efter ca 1,5.

Blev väldigt stabilt, känner inget svikt. Ångrar att jag inte la samma under parketten också
 
Tackar för snabbt svar. Skruvade du eller limmade gipsskivorna?
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Jag både skruvade och limmade :) blev ganska många skruv. Limmet jag använde var på patron (sån man sätter i pistol) men jag minns inte vilket det var. Blev rekommenderad att används det av golvpoolen i Malmö.
 
Hej, är det ngn som har koll på tjockleken av elementen? Jag är i första hand intresserad av väggelementets tjocklek.

Skall bygga en lådbalk som förberedelse till fönsterbytet och vill gärna att den passar ihop med elementen.

//L-E
 
Redigerat:
Intressant länk tack! :)
 
Hej hej, bor i ett mockfjärds hus från -64 sen 4 är tillbaka. Har renoverat och bytt det mesta. Men vi ska nu ge oss på vardagsrummet.
×riva vägg mellan kök och vardagsrum.
×sätta in kamin.

Hur fungerar det att "stämpa"?
Planerar att gå ner genom golvkassetterna och sätta stålbalk på bärande betongvägg i källaren under. Eller hur har ni andra gjort?

Har ni stärkt upp för kamin?

Mvh. Markus.Björk
 
Fungerar utmärkt att stämpa, att tänka på är ju att elementen på övervåningen består av två halvor som vilar på hjärtväggen (i mitt hus) varför det kan vara bra med två rader av stämp.

Utifrån hur frågan är ställd antar jag att du har trävarianten av bjälklag även på bottenvåningen. Om balken du nämner skall fungera som pelare så skulle jag inte använda mig av stål utan det borde fungera utmärkt med pelare av trä.
Jag har precis gjort en öppning i yttervägg och jag använder 2 st 195x45 limmade och skruvade (spikade fungerar också limmet är där bara för att jag kan och är inte med medräknad i konstruktionen) som bärande pelare. Bilder kommer.

Sedan måste man också tänka på att upplaget är tillräckligt stort på elementen även efter man har gjort en genomföring på dessa. Man kan eventuellt bygga ett upplag på källarväggen.


I mitt hus har jag 20 cm tjocka cementbaserade bjälklagselement och tror inte jag behöver förstärka för en kamin. Om man är osäker och har ett träbjälklag kan man ju sprida ut lasten med hjälp av en skiva av ngt styvt material.

Med vänlig hälsning
L-E
 
Tack för utförligt svar. Min idé är att stämpa på båda sidor,och använda en stål IPE180 balk. Sedan gå ner med stål stolpar 90×90 och ställa dom på "betong hjärtväggen" i källaren. Blir förmodligen "overkill" men betydligt stabilare än det någonsin varit. (Sambons bror säljer stål) ☺��.

Mvh // Markus.B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.