Paradiset kom till Skåne idag. Vindstilla, blå himmel och varmt, typ åtta grader. Kändes som första riktiga vårdagen efter en massa grått blåsande.

Så det blidde lite krattande av gruset på gårdsplanen, lite grävande av nytt trädgårdsland, gödslat ett par tusen kvadratmeter gräsmatta. Och i tre timmar gick jag runt på en av gräsmattorna och njöt av den tysta, lätt fågelkvittrande varma dagen och plockade upp vinterns små trädgrenar och pinnar med en sån där meterslång skräpplockararm. Funkade kanon. Fyllde en skottkärra. Synnerligen harmonisk dag.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Unga squashplantor som omplanteras, med synliga rötter och jord, text "Växtkraft - omskolning Squash 1v
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så häftigt, squash besitter en 'jäkla' livskraft.. sådde dem 1 mars och skolade om dem igår (y)
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Jag tog in "förodlingslådor" idag, så nu under veckan blir det sådd av blivande tomat, persilja, dill, rädisa, rödbeta m.m.

Men hur är det: Ju senare man sår för förgrodd, desto mer sällan behöver man "skola om" eller :rolleyes:
 
Gick runt och plockade pinnar på gräsmattorna idag igen. Nackdelen med gamla stora träd... Har fyllt tre skottkärror och kört dom i kompostkvarnen idag och sen lagt dom på mina två nybyggda komposter som jag fyllde med löv i höstas. Blev en himla massa träflis nu. Ingen aning om det blir en bra blandning i komposten med löv och träflis. Men min teori är att förr eller senare blir det jord av det. :) Kan förresten rekommendera Biltemas kompostkvarn.

Dock får jag fundera på kompostandet. Bara höstlöven blev nästan två kubikmeter. Och de behöver väl minst två år för att bli jord. Gräset klippte jag bara från Augusti, men med uppsamlare blir det kanske 1-2 kubikmeter där också på en säsong, men det mesta av det ska väl rakt i trädgårdslandet som jag håller på att gräva. Men sen genererar väl trädgårdslandet på 50-100kvm en del kompost. Hmm. Känns som om jag behöver typ 6 kubikmeter kompost på en 2500kvm tomt. Är det verkligen rimligt? Ok, jag behöver kanske inte samla höstlöven utan bara klippa ner dom. Men jag älskar tanken på att samla upp allt naturen ger mig och via det naturliga kretsloppet ge det tillbaka i form av vacker mörk bördig jord.
 
harry73
Vad har du för träd?

Vi har också 2500kvm och stort kompostbehov.
Det går också att gräva ett stort hål och fylla med löv och kvistar/grenar. Nån gång blir det jord
 
harry73 skrev:
Vad har du för träd?

Vi har också 2500kvm och stort kompostbehov.
Det går också att gräva ett stort hål och fylla med löv och kvistar/grenar. Nån gång blir det jord
Blandat. Bok, lönn, ek, hästkastanj, björk, valnöt. De flesta stora. I höstas började jag med att bara samla allt i högar. Men det tar mer plats och ser tråkigt ut. Hade tomten varit större så man kunde gömma komposterna nånstans hade det varit enklare, men med bara 2500 känns det svårare. Det här bekymret hade jag ingen aning om. Kollar man trädgårdsprogram eller läser trädgårdsböcker så får man ju känslan att det räcker med en kompost eller två. Tji fick man. Det räcker kanske till husållsavfallet och trädgårdslandet känns det som.
 
Hemmakatten
Sätt upp staket i en hörna av trädgården och även runt de 6kvm kompost. Lägg komposten i två olika högar, en gammal och en ny.
 
Hemmakatten skrev:
Sätt upp staket i en hörna av trädgården och även runt de 6kvm kompost. Lägg komposten i två olika högar, en gammal och en ny.
Ja, det är nog rätt lösning. Nåt sånt tror jag det får bli. Förutom att två av hörnen är trädgårdsland, ett hörn är infiltrationsbädd och två hörn är kvällsutsikten. :) Känner mig lite blockerad för nu är i princip hela tomten platt med gräsmattor eller gårdsplan, med spridda höga träd, så sätter jag upp en stor kompost blir den i princip enda blickfånget ut mot skånska slätten. Men får jag bara tummen loss och anlita en trädgårdsarkitekt så ska jag väl kunna få in lite mer att vila blicken på än en stor kompost. ;)
 
harry73
Mitt tips är fortfarande att gräva ner komposten. Jorden använder du till ländscaping (mjuk liten kulle ed.) och efter två år lägger du komposten på kullen och fyller hålet med mer skräp. Behöver du mer kompostutrymme gräver du ett hål till.
 
1 m3 fluffig kompost => 1/5-dels m3 efter 1-2 år.
Toppa gärna med lite jord så blir det fuktigare och laddat med nedbrytande jorddjur och bakterier, svampar mm.
 
harry73 skrev:
Mitt tips är fortfarande att gräva ner komposten. Jorden använder du till ländscaping (mjuk liten kulle ed.) och efter två år lägger du komposten på kullen och fyller hålet med mer skräp. Behöver du mer kompostutrymme gräver du ett hål till.
Fast jag vill ju ha, och behöver, jorden som komposten ger.
 
Oldboy skrev:
1 m3 fluffig kompost => 1/5-dels m3 efter 1-2 år.
Toppa gärna med lite jord så blir det fuktigare och laddat med nedbrytande jorddjur och bakterier, svampar mm.
Ah, minskar det så mycket. Det är ju både bra och dåligt. Bra rent logistiskt eftersom kompostbehovet minskar. Dåligt eftersom jag nog vill ha ganska mycket jord för att jämna ut och förbättra den eländiga 'gräsmattan'.:)

Tack, jord har jag toppat med.
 
Idag byggde jag en räfsa att dra efter åkgräsklipparen. Dels för att städa upp grusplanen och gräsmattan från allt höstskräp, men också för att räfsa gräsmattan löpande över sommaren för att plåga ogräset. Tre vanliga räfsor bredvid varandra på en träställning med gångjärn på alla tre så att de kan flexa individuellt upp och ner och för att man ska kunna lyfta dom för att komma åt allt de räfsar ihop och för att kunna lyfta upp dom för att kunna köra runt utan att de är i marken. Byggde den snabbt och lätt på typ en timme och döm om min förvåning när den fungerade! Både på grusplanen och gräsmattan. Får förbättra designen och testa lite mer så kanske jag kan bjuda på en bild sen.

Dessutom upptäckte jag att jag lyckats ta död på en mullvad med en sån där tysk, krutdriven fälla. Såg att den hade smällt men såg inget i hålet så jag började gräva och typ femton centimeter ner låg den stendöda marodören. Jag apterade den igen och satte den över ett sorkhål så får jag se om det funkar också. Man skulle nog ha på det medföljande lockmedlet för sorkar men den är så läskig att att aptera så det fick bli utan denna gången.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag lagt tidningar runt några av vinbärsbuskarna och öst över halm och spillning från kaninerna samt gammal halm från fjolårets grisar. Två skottkärror per buske och det är fem buskar kvar, får hoppas på någorlunda ok väder imorgon igen.
 
Fick idag en låda med uppgrävda, blommande snödroppar, vilket vi saknar här på vår betesängs-tomt.
Det var en mycket vänlig vän, som bor ett par mil bort, som förstod att vi behövde lite vårblommor.

Men hur gör man? Bara gräva ner dem eller? Hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.